دانشجو باید مطالبه‌گر اقتصادی باشد
کد خبر: 3862330
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵

دانشجو باید مطالبه‌گر اقتصادی باشد

گروه اجتماعی ــ سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه تبریز، با تأکید بر این‌که دانشجو باید مطالبه‌گر اقتصادی باشد، گفت: مبارزه با فساد باید در فهم دانشجو گنجانده شود و در قبال فساد باید اعتراض کند، ما زمانی که از گام دوم انقلاب سخن می‌گوییم یعنی باید منافع کشور را در نظر بگیریم.

مبارزه با فساد باید در فهم دانشجو گنجاده شود

محمد فرهمند، سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: 16 آذر رویدادی است که سه نفر از دانشجویان به دلیل مخالفت با دخالت عوامل بیگانه و استکبار در داخل کشور شهید شدند، مخالفت این شهدا به حضور افراد سیاسی بیگانه در کشور، صرفاً حضور اقتصادی نبود بلکه حضور سیاسی بود.

وی ادامه داد: این سه دانشجو، بنیان‌گذار شاکله‌ استکبار‌ستیزی در جنبش دانشجویی بودند در حالی که علایق و محوریت فکری این سه دانشجو یکسان نبود ولی هدف آن‌ها یکسان و مقابله با دخالت بیگانگان در داخل حکومت مرکزی کشور بود.

سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه تبریز با بیان این‌که این رویداد امروزه بین دانشجویان شناخته شده نیست و نمی دانند ۱۶ آذر دقیقاً سالروز چه رویدادی است، گفت: اگر بخواهیم این حادثه را بررسی کنیم باید یک جریان شناسی در دانشگاه انجام شود و یک هفته به مناسبت روز دانشجو اختصاص یافته و شناخت سیاسی نسبت به جریان و حقوق دانشجو برای دانشجویان مطرح شود که دانشجویان چه مسئولیتی در قبال جامعه و سیاست دارند و چگونه می‌توانند اعتراضات خود را به سرانجام برسانند.

فرهمند، یکی از مشکلات دانشجویان را عدم شناخت حقوق خود دانست و گفت: 16 آذرماه سال 1332، سه نفراز دانشجویان برای بیان نظرات خود مجبور شدند از جان خود بگذرند، ما اکنون باید فضایی فراهم کنیم تا دانشجویان بتوانند نظرات صحیح و یا حتی غلط خود را مطرح کند و باید کسی باشد این نظرات بشنود، معتقدم دانشجو باید بگوید حتی اگر غلط باشد، این روند باعث می‌شود دانشجو آگاهی سیاسی و فهم اعتراضی بهتری پیدا کرده و خیلی از شرارت‌ها از بین برود.

وی خاطرنشان کرد: 16 آذر، یعنی روزی ‌که دانشجو متوجه شود باید شناخت سیاسی داشته و جامعه را به شناخت سیاسی برساند و باید در قبال انتقال دانسته‌های خود به دیگران مسئول باشد.

سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه تبریز در خصوص وضعیت فعلی تشکل‌های دانشجویی، اظهار کرد: اگر بخواهیم وضعیت فعلی تشکل‌های دانشجویی را بررسی کنیم باید یک سیر تاریخی را در این زمینه مورد بررسی قرار دهیم، وضعیت تشکل‌های دانشجویی از انقلاب به بعد، دوره‌ شکوفایی داشت و این شکوفایی تا سال ۸۰ نیز در دانشگاه‌ها ادامه یافت، تشکل‌های دارای سیستم از پایین به بالا بودند و خود جوش عمل می‌کردند.

وی با اشاره به رسالت فعلی، بایدها و نبایدهای جنبش دانشجویی، اظهار کرد: جنبش باید از پایین به بالا باشد یعنی یک تشکل دانشجویی باید از بطن دانشجو هدایت شود نه از بالا به آن امر شود که چه کاری باید انجام دهد.

فرهمند، تاکید کرد: زمانی که تشکل‌ها از بالا به پایین هدایت می‌شوند دیگر عملا آرمانی وجود نخواهد داشت، دانشجویی باید در تشکل فعالیت داشته باشد که به دنبال پست و مقام نباشد در غیر این‌صورت این عامل یک آفت خواهد شد.

سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه تبریز با تاکید بر این‌که دانشجو باید مطالبه گر باشد نه حرف پذیر، گفت: دانشجو باید منتقد باشد نه مطیع. این بایدها و نبایدها جزو رسالت جنبش دانشجویی محسوب می‌شود و یک جنبش باید هماهنگی لازم را با مابقی تشکل‌ها داشته باشد.

وی افزود: تشکلی می‌تواند پویا و تاثیرگذار باشد که بتواند همزمان با عقاید خود با مابقی تشکل‌ها نیز صحبت کرده و نقدهای وارده به خود را بهبود ببخشد، متاسفانه اکنون سیستم‌ آفتاب پرستی دربین دانشجویان ایجاد شده که با یک سخنی جهت پرچمشان تغییر می‌کند.

فرهمند گفت: دانشجو نباید طبق جهت باد، جهت پرچمش نیز تغییر کند، اگر دانشجو فهم سیاسی داشته باشد قطعاً جهت پرچمش با هر بادی تغییر نمی‌کند، در این‌صورت اگر اغتشاشی در جامعه ایجاد شود، دانشجو در بطن جامعه به دنبال اغتشاش و شورش نخواهد بود بلکه با فهم سیاسی، اعتراض خود را از آن طریق بیان خواهد کرد.

وی ادامه داد: از رسالت دانشجو خارج است که حرف بقیه را نشنود و تنها به فکر تخریب تشکل دیگر باشد، تعامل گرایی باید در بین تمامی تشکل‌ها افزایش یابد و تشکل‌ها به جای این‌که یکدیگر را تخریب کنند باید به سمت تعامل و بهبود یکدیگر برای رسیدن به جامعه‌ بهتر پیش بروند.

فرهمند، با اشاره به نقش جنبش دانشجویی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی تشکل دانشجویی، معرفی ثمره‌ انقلاب است، با این‌که ما در علم و پژوهش از سال 57 به بعد رشد خوبی داشته‌ایم اما این رشد علمی کافی و کارآمد نیست؛ چرا که این علم منجر به تولید عملی نشده است.

وی با بیان این‌که تشکل دانشجویی باید دانشجو را با مهارت تربیت کند، گفت: عدالت و مبارزه با فساد نیز توصیه‌هایی برای ایجاد تمدن نوین است، عدالت و مبارزه با فساد همت اجتماعی را می‌طلبد، به طوریکه مردم باید مطالبه گر مبارزه با فساد باشند.

سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه تبریز با تاکید بر این‌که دانشجو باید مطالبه گر اقتصادی باشد، ادامه داد: مبارزه با فساد باید در فهم دانشجو گنجاده شود و در قبال فساد باید اعتراض کند، ما زمانی که از گام دوم انقلاب سخن می‌گوییم یعنی اینکه باید منافع کشور را در نظر بگیریم.

وی افزود: اکنون معنویت و اخلاق در جامعه رخت بسته است، از بین رفتن معنویت و اخلاق را می‌توان به طور وضوح در وعده‌های انتخاباتی مشاهده کرد، زمانی که فردی به وعده‌های خود عمل نمی‌کند باید نسبت به آن منتقد بود، با توجه به این‌که روند انتخابی نوعی لابی گری شده است به همین دلیل فرد صالحی نمی‌تواند از چنین فیلتری عبور کرده و در مجلس حضور یابد.

فرهمند ادامه داد: بی اخلاقی در جامعه به قدری افزایش یافته که اکنون سرمایه‌ اجتماعی و اعتماد مردم به سیستم از بین رفته است، در گذشته مردم نان شب خود را به جبهه‌ها ارسال می کردند ولی اکنون برای بنزین سه هزار تومانی صف می بندند.

وی با بیان این‌که زمانی که بی اخلاقی در جامعه ایجاد شود، مردم بی اعتماد می‌شوند، گفت: زمانی که بی اخلاقی در جامعه ایجاد ‌شود مردم هنجار شکن می‌شوند و این هنجار شکنی‌ها عمدتا به دلیل تحولی ایجاد می‌شود که به مردم بی اعتمادی را القا کرده است.

سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه تبریز با بیان این‌که ما باید با دشمن خود به گونه‌ای رفتار کنیم که به نفع ما بوده و به ضرر دشمن باشد، گفت: باید تضاد ما همراه با تعامل و گفت‌وگو باشد.

وی با اشاره به گام بعدی بیانیه که در راستای اقتصاد است، بیان کرد: ما باید دانشجویان را با فهم اقتصادی تربیت کنیم، زمانی که می‌گوییم کالای ایرانی را بخرید، دانشجو باید خریدن آن را بپذیرد و نگوید کالای ایرانی به درد ما نمی‌خورد، متاسفانه سیاست کلان اقتصادی ما صحیح نبوده است، چرا که کالای خوبی تولید نکرده و  در اثر آن بی اعتمادی به جامعه تزریق شده است.

فرهمند افزود: زمانی که مصرف کننده‌ ایرانی چند بار کالای ایرانی مصرف می‌کند ولی به بی کیفیتی آن پی می‌برد قطعاً به سمت مصرف کالای خارجی رغبت پیدا خواهد کرد، باید نوعی بازنگری در سیستم اقتصادی کشور ایجاد شده و نوع نگرش ما به تولیدات کشور تغییر کند.یک دانشجو ایرانی باشد، قطعاً به دنبال اعتلای ایران خواهد بود.

انتهای پیام
captcha