تأکید بر نگاه علمی در همایش ایثار اجتماعی/ ۱۴ مقاله برگزیده شد
کد خبر: 3863126
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
در نشست خبری همایش ایثار اجتماعی مطرح شد:

تأکید بر نگاه علمی در همایش ایثار اجتماعی/ ۱۴ مقاله برگزیده شد

گروه جهاد و حماسه ــ دبیر دومین همایش ایثار اجتماعی بر نگاه علمی در این همایش تأکید کرد و گفت: از برگزیدگان ۱۴ مقاله در این همایش و ایثارگران اجتماعی در حوزه‌های گوناگون تجلیل و قدردانی می‌شود.

تأکید بر نگاه علمی در همایش ایثار اجتماعی/۱۴ مقاله برگزیده شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری دومین همایش ملی ایثار اجتماعی صبح امروز ۱۹ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام سید احمد ابطحی، مدیرکل دبیرخانه شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و حسن شهرکی‌پور، دبیر همایش در دبیرخانه شورای عالی ترویج ایثار و شهادت برگزار شد.

حجت‌الاسلام ابطحی گفت: همه دغدغه ما در این همایش، عملی کردن ایثار اجتماعی است که به صورت فرهنگ در جامعه ساری و جاری شود. در این صورت بسیاری از مشکلات و سختی‌ها اعم از اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و ... در جامعه کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه از رسانه‌ها به‌عنوان سفیران این همایش یاد کرد و ادامه داد: متأسفانه بین ما و نسل جوان گسست ایجادشده و به نظرم اشکال از ماست، آن‌ها عوض نشده‌اند، ما هستیم که تغییر کرده‌ایم. نهادینه کردن فرهنگ ایثار اجتماعی در جامعه باید ابتدا از کارگزاران آغاز شود، زیرا کسی که مسئولیت بیشتری دارد، باید گذشت و ایثار اجتماعی بیشتری داشته باشد، همچنین این کار را باید از مهدکودک‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و ... آغاز کرد.

تشکیل هیئت اندیشه‌ورز در دانشگاه امام صادق(ع)

شهرکی‌پور گفت: فرهنگ ایثار به عنوان عامل اصلی نجات‌بخش و هدف استراتژیک و عامل تأثیرگذار در جامعه ما تلقی می‌شود. شاید اصلی‌ترین منبع قدرت نرم در جامعه و منظومه فکری و هویت‌ساز فرهنگ ایثار است. به طوری که این فرهنگ برایمان قدرت‌آفرین بود و قدرت فرهنگی به وجود آورد و قدرت ملی و قدرت نرم ما را در دنیا افزایش داد و باعث ایجاد قدرت امنیت ملی در کشورمان شد.

وی افزود: ما باید نسبت به این فرهنگ نگاه علمی داشته باشیم، زیرا آنچه موفقیت‌هایمان را در هشت سال دفاع مقدس تضمین کرد، این فرهنگ غنی بود. از این رو دبیرخانه ترویج ایثار و شهادت برای زنده نگه داشتن این فرهنگ از سال ۹۶ به موضوع فرهنگ ایثار اجتماعی در مراکز علمی و آموزشی و به ویژه دانشگاه‌ها توجه کرد و اولین همایش را در دانشگاه رودهن برگزار کرد و امسال با همکاری دانشگاه امام صادق(ع) دومین دوره همایش برگزار خواهد شد.

لزوم تعهد به فرهنگ ایثار

شهرکی‌پور با اشاره به اهداف این همایش ابراز کرد: ایجاد تعهد نسبت به فرهنگ ایثار و ایثار اجتماعی در همه حوزه‌ها اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی، توجه به تأثیر انجام همبستگی و همدلی اجتماعی در راستای تحقق آرمان‌های شهدا و جانبازان، صیانت از فرهنگ ایثار و ایثارگری با حفظ نگاه غیرمادی به ایثارگران به‌عنوان سرمایه اجتماعی، ایجاد زمینه توجه صاحب‌نظران، اندیشمندان و پژوهشگران به ابعاد ایثار و روحیه ایثارگری در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی متناسب با نیاز‌های کشور، توجه نظام آموزشی کشور در بسترسازی و آموزش تعلیم رفتار‌های ایثارگرانه در مقاطع گوناگون و توجه به کتب درسی در آموزش عمومی و آموزش عالی از اهداف عمده دومین دوره همایش است.

وی از تشکیل هیئت اندیشه‌ورز در دانشگاه امام صادق(ع) خبر داد و گفت: جلسات متعددی با موضوع ایثار اجتماعی با حضور این هیئت تشکیل شده و حاصل این جلسات تبادل‌نظر میان اعضای هیئت علمی درباره این موضوع و شکل‌گیری کرسی‌های دانشگاهی است.

شهرکی‌پور اظهار کرد: با توجه به فراخوان مقاله درباره ایثار اجتماعی که در هشت عنوان و ۶۰ زیر عنوان منتشر شد، حدود ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده و در دو مرحله ارزیابی شد، ۸۳ مقاله پس از بررسی اولیه انتخاب و ۱۴ مرحله پس از ارزیابی علمی برگزیده شد که تعدادی از این مقالات در روز همایش ارائه خواهد شد و از چند تن از کسانی کار‌های برجسته‌ای در حوزه ایثار اجتماعی انجام داده‌اند، تجلیل می‌شود.

رونمایی از کتاب ایثار اجتماعی

محمدرضا برزویی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و دبیر هیئت اندیشه‌ورز ایثار اجتماعی در دانشگاه امام صادق(ع)، ابراز کرد: ماحصل جلسات ایثار اجتماعی، کتابی با عنوان دریچه‌ای به اخلاق ایثار اجتماعی است که شامل ۹ گفتار با عناوین معناشناسی ایثار، تحلیل‌های مدرن ایثار اجتماعی، تحلیل‌های روان‌شناسی نسبت به پدیده ایثار اجتماعی، تأثیر فضای مجازی به ایثار اجتماعی، خودخواهی و دگرخواهی در ایران زمین، سرمایه و ایثار اجتماعی، اندیشه دینی در ایثار اجتماعی، نگاه تمدنی به ایثار اجتماعی و در نهایت پیشنهاد‌هایی در باب سیاست‌های ارتقای ایثار اجتماعی است.

وی در پایان گفت: این همایش شامل دو پنل است که در پنل اول مباحث و مقالات بنیادین و نظری ایثار اجتماعی و در پنل دوم مباحث کاربردی ایثار اجتماعی بحث و بررسی می‌شود. بنا داریم این هیئت اندیشه‌ورز را ادامه دهیم. همچنین این مسیر در کتاب‌های بعدی به منظور فرهنگ‌سازی و پشتوانه علمی مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گیرد.

یادآور می‌شود دومین همایش ایثار اجتماعی ۲۶ آذرماه از ساعت ۸ صبح در سالن سوره برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha