استقبال از کلاس‌های قرآن مطلوب نیست/ مسئولان شعار را در عمل ثابت کنند
کد خبر: 3863415
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
ایکنای کردستان گزارش می‌دهد؛

استقبال از کلاس‌های قرآن مطلوب نیست/ مسئولان شعار را در عمل ثابت کنند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ با وجود روش‌های جدید آموزش قرآن، امروزه استقبال از کلاس‌های قرآن مطلوب نیست. با مراجعه به کشورهای عربی می‌بینیم که سبک آموزش همان حلقه‌های قرآنی بوده و استقبال نیز بسیار خوب است، اما حال آنکه به‌ اصطلاح وارد بازار جدید آموزش‌های جدید و تخصصی قرآن شده‌ایم متأسفانه پیشرفتی در امور قرآنی نداشته‌ایم.

بی‌گمان بهترین روش تربیت که مبتنی بر شناخت حقیقت انسان و همه نیازهای روحی و روانی اوست، راه وحی است. قرآن کریم آیین خود را بهترین آیین تربیت برای کل بشر معرفی کرده است و می‌فرماید: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یهْدِی لِلَّتِی هِی أَقْوَمُ وَیبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کبِیرًا؛ قطعاً این قرآن به [آیینی] که خود پایدارتر است راه می‌نماید و به آن مؤمنانی که کارهای شایسته می‌کنند مژده می‌دهد که پاداشی بزرگ برایشان خواهد بود». (اسراء، 9)
فرزند، گلی است که پدر و مادر وظیفه‌دارند به‌عنوان باغبان آن را پرورش دهند تا عطر دل‌انگیز آن فضای خانواده و جامعه را شاداب و بانشاط کند. برای این‌که باغبانان در کار خود موفق شوند باید وظایف خود را به‌درستی انجام دهند و حقوق فرزند را به‌جای آورند.
آموزش‌وپرورش در کنار والدین نقش بسیار حائز اهمیتی در تربیت فرزندان دارند و تربیت صحیحی که در مدارس صورت می‌گیرد، می‌تواند زمینه‌ساز آینده‌ای روشن برای فرزندان این مرزوبوم باشد. حال تا چه حد والدین و معلمان در امر تربیت موفق بوده‌اند را آینده روشن خواهد کرد.

توجه به آموزش قرآن در خانه و مدرسه

زاهد مرادی، یکی از قاریان برجسته استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا کردستان، گفت: درس‌های قرآنی در تربیت دینی دانش‌آموزان نقش سازنده‌ای دارد؛ لذا باید به آموزش‌های قرآنی در خانه و مدرسه نگاه ویژه‌ای شود.

وی با اشاره به اینکه تربیت حافظان قرآنی نیاز به یک اراده قوی و کمک معلمان و مربیان دارد، اظهار کرد: باید به آموزش نماز و قرآن در جامعه و به‌خصوص در مدارس توجه ویژه‌ای شود.

مرادی با تأکید بر اینکه برای آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با درس‌های قرآن باید از روش‌های نوین در آموزش استفاده کرد، افزود: توجه به آموزش قرآن در دوره ابتدایی بسیار مهم بوده و توجه به آموزش قرآن در دوره‌های تحصیلی بالاتر نیز در مدارس باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: این کتاب الهی می‌تواند امراض باطنی انسان‌ها را معالجه کند و هرکس این نسخه را بشناسد، شخصیت علمی، عملی و معنوی او به‌خوبی شکل خواهد گرفت و انس و پیوند کودکان و دانش‌آموزان با قرآن کریم، می‌تواند از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند.

این استاد قرآنی بیان کرد: درگذشته تمام مساجد سطح شهر و روستا محل برگزاری کلاس‌های قرآن بود که بسیار مورد استقبال مردم هم بود؛ اما امروزه در قالب‌های مختلف این کلاس‌ها تبدیل به یک درآمدزایی برای فرد شده و همین امر کار قرآن را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: با وجود روش‌های جدید آموزش قرآن، امروزه استقبال از کلاس‌های قرآن مطلوب نیست. با مراجعه به کشورهای عربی می‌بینیم که سبک آموزش همان حلقه‌های قرآنی بوده و استقبال نیز بسیار خوب است، اما حال آنکه در استان به‌ اصطلاح وارد بازار جدید آموزش‌های جدید و تخصصی قرآن شده‌ایم اما متأسفانه دریغ از یک درصد پیشرفت امور قرآنی.

مرادی با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما این است که بی‌توجه‌ترین افراد به فعالیت‌های قرآنی مسئولان هستند، گفت: اگر جامعه جوان، میان‌سال و پیر امروز را با سی سال پیش مقایسه کنیم، می‌بینیم که مساجد درگذشته شلوغ‌تر از امروز بود چراکه مساجد درگذشته یک پایگاه، تکیه‌گاه و قدرت در جامعه بودند.

پایگاه مساجد به‌شدت تضعیف‌ شده‌اند

وی با اشاره به اینکه پایگاه مساجد و کلاس‌های قرآن امروزه به‌شدت تضعیف‌ شده‌اند، افزود: برای رفع این امر باید مسئولان از شعار خارج شوند و به‌طور عملی در عرصه ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی گام بردارند.

این استاد قرآن افزود: گروهی معتقدند که فرد قرآنی باید ژنده‌پوش و نامرتب باشد اما پیرو این حدیث پیامبر اکرم(ص) که نظافت نیمی از ایمان است باید گفت مرتب و منظم بودن استاد قرآنی خود می‌تواند یک تبلیغ برای ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه باشد و این امر برعکس هم صادق است.

وی افزود: درگذشته و به‌ویژه در استان کردستان قرآن رکن اصلی آموزش بود و خانواده‌هایی بودند که فرزندانشان را به مدرسه نمی‌فرستادند اما آنان را به حضور در مساجد و آموزش قرآن، گلستان و بوستان و حافظ ترغیب می‌کردند.

گسترش برنامه‌های قرآنی در مدارس کردستان

حجت‌الله نریمانی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش‌وپرورش نیز در این مورد گفت: برنامه‌های قرآنی با هدف ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی، شناخت شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و تربیت نخبگان قرآنی در مدارس اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از شاخص‌های اصلی فعالیت آموزش‌وپرورش کردستان در حوزه تعلیم و تربیت، آشنایی دانش‌آموزان با قرآن، معارف اسلامی و نشر ارزش‌های قرآنی، اسلامی و انقلابی است.

نریمانی از دانش‌آموزان نخبه به‌عنوان سرمایه‌های آموزش‌وپرورش یادکرد که با هدایت صحیح والدین و پشتیبانی فعالان آموزشی ـ فرهنگی در مدارس می‌توانند در آینده با ابتکار و خلاقیت در عرصه رشد و بالندگی کشور نقش مؤثری داشته باشند.

وی به نقش مهم خلاقیت پروری در سنگر علم و دانش اشاره کرد و افزود: معلمان در کلاس درس و والدین در خانه نقش مؤثری در شکوفایی استعدادهای ویژه دانش‌آموزان نخبه به‌ویژه در حوزه علوم قرآنی و نوین دارند.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره آموزش‌وپرورش استان کردستان اعلام کرد: مهم‌ترین سرمایه آموزش‌وپرورش کردستان را دانش‌آموزان نخبه و بااستعداد در حوزه علوم قرآنی، علمی، پژوهشی، فرهنگی هنری، مهارتی، ورزشی و پژوهشی تشکیل می‌دهد.

اجرای برنامه‌های شاخص دینی و قرآنی در مدارس

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های شاخص دینی و قرآنی در مدارس استان کردستان گفت: در سال جاری 20 برنامه شاخص با حوزه قرآن، عترت و نماز در استان کردستان اجرا خواهد شد.

نریمانی از اقامه نماز جماعت در 100 درصد مدارس استان خبر داد و اعلام کرد: از میان سه هزار واحد آموزشی بالغ‌بر دو هزار 400 مدرسه شرایط اقامه نماز جماعت رادارند؛ هزار و 300 مدرسه استان کردستان دارای نمازخانه استاندارد است.

وی از جذب 300 نفر از ماموستایان و روحانیون از طریق مرکز بزرگ اسلامی به‌عنوان امام جماعت مدارس استان خبر داد و بیان کرد: مشخصات 500 نفر از همکاران فرهنگی نیز علاوه بر این 300 نفر به‌عنوان امام جماعت مدارس در سامانه ثبت و مشغول به فعالیت هستند.

شرکت 25 هزار دانش‌آموز در مسابقات انشای نماز

نریمانی برگزاری جشن شکوفایی (تکلیف) برای همه دانش‌آموزان نماز اولی، برگزاری مسابقات انشای نماز بین 25 هزار و 900 نفر از دانش‌آموزان، شرکت 4 هزار و 430 نفر دانش‌آموز در مسابقات اذان و شرکت 4 هزار و 500 نفر دانش‌آموز در مسابقات احکام را از دیگر اقدامات حوزه قرآن، عترت و نماز استان برشمرد.

نریمانی همچنین اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه را یکی از برنامه‌های ارزشمند و تأثیرگذار در حوزه قرآن دانست و گفت: در این طرح علاوه بر اینکه دانش‌آموزان در مدرسه برنامه‌هایی در حوزه قرآن اجرا می‌کنند، در مساجد هم‌جوار نیز به اجرای برنامه‌های قرآنی می‌پردازند.

وی از تجهیز نمازخانه مدارس استان به 7 هزار متر فرش طرح محراب خبر داد و گفت: اختصاص زنگ نماز در برنامه هفتگی دانش‌آموزان نیز یکی دیگر از کارهای مهم در حوزه قرآن است.

نریمانی برگزاری دوره توانمندسازی مدیران متوسطه اول و دوم (طرح مبین)، دوره آشنایی با شیوه‌های دعوت به نماز برای مدرسان آموزش خانواده، دوره توانمندسازی مدیران مدارس غیردولتی، برگزاری سه هزار گفتمان دینی برای دانش‌آموزان با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و برگزاری دوره تقریب مذاهب برای 800 نفر از همکاران فرهنگی را از دیگر برنامه‌های این حوزه عنوان کرد.

وی اجرای طرح حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم را یکی از طرح‌های مؤثر و جریان‌ساز در این حوزه دانست و یادآور شد: تعهد استان شرکت 20 هزار دانش‌آموز در این طرح بود که با حمایت دستگاه‌های فرهنگی و مدیرکل آموزش‌وپرورش استان 50 هزار دانش‌آموز در سامانه ثبت‌نام کردند.

انتهای پیام
captcha