نگاهی به آثار حاضر در جایزه شهید آوینی جشنواره سینما حقیقت
کد خبر: 3863420
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰

نگاهی به آثار حاضر در جایزه شهید آوینی جشنواره سینما حقیقت

گروه هنر ــ امسال جشنواره سینماحقیقت در حالی برگزار می‌شود که 29 فیلم در بخش جایزه شهید آوینی با موضوعات دینی و انقلابی به رقابت می‌پردازند و در این بخش ظرفیت فراوانی برای ترسیم بسیاری از واقعیت‌های اجتماعی و تاریخی وجود دارد.

به گزارش ایکنا، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند ایران با عنوان سینماحقیقت در حالی به ایستگاه سیزدهم رسیده که 29 فیلم در بخش جایزه شهید آوینی به عنوان آثار دینی و انقلابی در آن حضور دارند. جایزه شهید آوینی تا چند سال پیش در قالب یک جشنواره مجزا برگزار می‌شد، اما بنا به دلایلی این رویداد در جشنواره سینماحقیقت ادغام شد. البته مسئولان برگزاری جشنواره مدعی‌اند که این امر در راستای بهتر دیده شدن این بخش صورت گرفته، اما محدود شدن بودجه نهادها و سازمان هم به این تصمیم دامن زده است. امسال 29 اثر به جشنواره شهید آوینی رسیده است که در این گزارش نگاهی به برخی از این آثار داریم.

«با صبر زندگی»

با صبر، زندگی ساخته وحید فراهانی فیلم مستندی است که ماجرای تبادل اسرای فوعه و کفریا ـ دو شهرک سوری ـ را با اسرای داعشی روایت می‌کند. تبادلی که ماجرای یک حماسه را تبدیل به تراژدی می‌کند. داستان مستند به یک تبادل ساده ختم نمی‌شود. در خلاصه داستان آمده؛ داعشی‌ها مثل همیشه نقشه شوم دیگری در سر دارند. نقشه‌ای که سال‌ها برای آن تمرین کرده‌اند تا یاد بگیرند بی‌رحم باشند، تا بلد باشند خون بریزند و نلرزند؛ حتی خون کودکان را... در منطقه «راشدین» ...

«بانو عصمت»

این مستند که داستان زندگی عصمت احمدیان روایت می‌کند، آماده نمایش شده و در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمده است. محمد حبیبی‌منصور، نویسندگی و کارگردانی این اثر را بر عهده دارد. مستند سینمایی بانو در ۸۲ دقیقه روایت‌گر زندگی پرفراز و نشیب بانو عصمت احمدیان، از زنان تأثیرگذار اهواز است. زنی که خودش و اعضای خانواده او از جمله همسر و سه فرزندش هرکدام به نوعی با جنگ در ارتباط هستند. زندگی پس از جنگ و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی احمدیان نیز بخش مهمی از زندگی اوست که در این مستند به آن پرداخته شده است.

«بوکس برای صلح»

این مستند ساخته محسن جهانی است که خود پژوهش کار را هم انجام داده است. فیلم درباره یک کشیش استرالیایی به نام پدر «دیوید اسمیت» است که سال‌ها پیش برای محافظت جوانان محله‌اش از مواد مخدر تلاش می‌کند با راه‌اندازی باشگاه بوکس در کنار کلیسایش، آن‌ها را جذب کلیسا کند. دیگر عوامل فیلم عبارت‌اند از؛ فیلمبردار: رسول صداقت، صدابردار: محسن فرهاد، تدوینگر: کمال ابراهیمی، صداگذار: کمال ابراهیمی، مدیر تولید: حسین نژاد‌موسی، تهیه‌کننده: مجتبی احسانی، هاشم مسعودی، تهیه شده در: شمسه فیلم.

«بیر عالم سوز»

مستند پرتره بیر عالم سوز به کارگردانی محمدطه امیری و تهیه‌کنندگی عبدالحسین بدرلو، روایتی از زندگی حاج بهزاد پروین قدس هنرمندعکاس، نقاش، خطاط، مستندساز، نویسنده و جانباز دفاع مقدس است. این فیلم در مدت زمان ۷۶ دقیقه و به سفارش خانه تولیدات جوان صدا و سیما تولید شده است. سایر عوامل «بیر عالم سوز» عبارت‌اند از تصویربردار: یحیی رضایی، تدوین: مصطفی فتاحی، صدابردار: محمدحسین صفایی، گرافیک و پوستر: علی اصغر اسحاقی، طراحی و ترکیب صدا: محمد حسین ابراهیمی، اصلاح رنگ و نور: یحیی محمدعلیی، مدیرتولید: محمد حسین صفایی.

«پرسنل اداره سوم»

پرسنل اداره سوم به تهیه‌کنندگی محمد حسین میری و کارگردانی محمدرضا رضاییان با اجرای علی صدری‌نیا با پخش مستند‌های دیده نشده در تلویزیون به بحث کارشناسی پیرامون موضوع مستند خواهد پرداخت. مستند پرسنل اداره سوم روایت یک شکنجه‌گر ساواک را نشان می‌دهند که در اداره سوم ضد خرابکاری ساواک فعالیت داشته و حالا بعد از ۴۰ سال به ایران برمی‌گردد و با تلاش‌های تیم پرسنل اداره سوم قانع می‌شود در این مستند حضور یابد و با کسانی‌که خودش شکنجه کرده روبرو شود. پرسنل اداره سوم روایتی بی‌پرده از مخوف‌ترین سیستم امنیتی رژیم پهلوی است.

«تنها مدرس»

مستند تنها مدرس به کارگردانی و نویسندگی معین شافعی و تهیه‌کنندگی یاسر فریادرس با روایت ناصر طهماسب از جدیدترین تولیدات مرکز مستند سوره حوزه هنری است که به زندگی سیاسی شهید سیدحسن قمشه‌ای معروف به آیت‌الله مدرس می‌پردازد. تحقیق و پژوهش آن بیش از ۲ سال زمان برده است. مهدی فارسی به عنوان مشاور کارگردان، سیروس سعدوندیان سرپرست تحقیق، انسیه جهانشاهلو پژوهشگر، سیدحسن سیدی پریشان تصویربردار و مهدی فارسی تدوینگر از دیگر عوامل این مستند هستند.

«خاطرات بادیه»

مستند خاطرات بادیه به کارگردانی ساسان فلاح‌فر است. در خلاصه داستان این اثر آمده؛ قرار بود راوی یه اتفاق بزرگ باشم. چیزی که فرمانده‌ها بهش می‌گفتن عملیاتِ پایان داعش. برای همین خیلی از آدمای دوربین به دست مثل من رو همراه یگان‌های عملیاتی کردن تا این اتفاق بزرگ رو به تصویر بکشند. سایر عوامل این اثر عبارت‌اند ؛ از تهیه‌کننده: مرتضی شعبانی، تصویربرداران: سجاد بخشی، احمد عبدالرحیمی، محمد صدری و مصطفی احمدی، نویسنده: مهدی نعمت الهی، طه امیری، تدوین: ساسان فلاح فر، سجاد پرهیزکاری، گوینده متن: محمد باقر مفیدی کیا، موسیقی: احسان غلام نژاد، طراحی و ترکیب صدا: محمدحسین ابراهیمی، طراحی لوگو و پوستر:صادق کرمیان، تهیه شده در مرکز مستند حقیقت، مجری طرح: مرکز رسانه فاطمیون.

«خاطرات موتورسیکلت»

مستند خاطرات موتور سیکلت به کارگردانی امیرحسین نوروزی روایت همراهی تعدادی از موتورسواران جوان با شهید چمران در ابتدای جنگ است. این مستند از تولیدات خانه مستند انقلاب اسلامی است.

«خط نورانی»

فیلم مستند خط نورانی به کارگردانی نادر فرجی که در جشنواره سینماحقیقت به نمایش در می‌آید. مستند خط نورانی بر مبنای سفارش هوافضای سپاه حول شخصیت شهید حسن طهرانی‌مقدم ساخته شد. حسن طهرانی مقدم در سال 1390 به شهادت رسید. مردم پیش از شهادتش، او را به دلیل مسائل امنیتی نمی‌شناختند. در حالی که این شهید بنیانگذار توپخانه سپاه در زمان جنگ، بنیانگذار صنعت موشکی سپاه و در حقیقت عامل پیشرفت این صنعت و پدر موشکی ایران بوده‌اند و هستند. مستند خط نورانی سال گذشته در جشنواره عمار نمایش داده شد و نامزد دریافت جایزه هم شد.
 
«دموکراسی در جاده ساوه»
 
مستند دموکراسی در جاده ساوه به کارگردانی تورج کلانتری طنز تلخی در مورد اتفاقاتی است که در انتخابات شورا‌ها در یک منطقه نزدیک پایتخت رخ می‌دهد. این مستند، طنز تلخی در مورد اتفاقاتی است که در انتخابات شورا‌ها در یک منطقه نزدیک پایتخت رخ می‌دهد. در این مستند سعی شده با نگاهی طنز به چالش دموکراسی در ایران پرداخته شود. تصویربرداری فیلم را امین قره صوفلو و امیر محمدی بر عهده دارند. صدابرداری کار را هم محسن نقی‌زاده و حسین همدستی انجام دادند. در نهایت این فیلم در موسسه همافیلم به تولید رسید.

«دیده‌بان و بانو»

این مستند را محمد صفا کارگردانی کرده است. این مستند وقایع یک روزه از زندگی یکی از جانبازان دفاع مقدس به نام مسکوچی است. محوریت فیلم با همسر این جانباز است که تامین معیشت خانواده را به عهده گرفته است. فیلم «دیده‌بان و بانو» بدور از شعار زدگی، مظلوم نمایی و اطناب آن چیزی را بگوید که مسکوچی می‌خواهد.

«روایت رهبری»

روایت رهبری به کارگردانی مهدی نقویان با استفاده از تصاویر آرشیوی بکر و دیده نشده‌ای، ماجرای انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب را روایت می‌کند. این مستند از تصاویر آرشیوی دیده نشده‌ای از اجلاسیه فوق‌العاده مجلس خبرگان در ۱۴ خرداد ۶۸ و مباحثات صورت گرفته در این اجلاس، برای نخستین بار رونمایی می‌کند و اسناد اجلاسیه فوق‌العاده مجلس خبرگان در ۱۵ مرداد سال ۶۸ نیز برای نخستین بار از تلویزیون پخش می‌شوند.

استعفای آیت‌الله منتظری، چگونگی پذیرفتن این استعفا توسط امام خمینی(ره) و بررسی آن در اجلاس مجلس خبرگان، اصل ولایت‌فقیه و چگونگی ورود آن به قانون اساسی، ارتباط آیت‌الله خامنه‌ای با امام خمینی(ره) و انقلاب و دلایل انتخاب ایشان برای رهبری و ... از جمله مباحثی است که در این مستند به آن‌ها پرداخته شده است.

«روایت سیل»

مستند «روایت سیل» به کارگردانی مصطفی شوقی در ۴ اپیزود به وقایع سیلاب بزرگ ۹۸ در ایران اشاره دارد؛ سیلابی که از استان گلستان شروع شد و تا خوزستان رفت. در این مستند در کنار تصاویری از سیلاب بزرگ، با مردم، مسئولان ملی و محلی، روزنامه نگاران و ... گفتگو شده است. اپیزود پایانی این مستند درباره بیم و امید‌ها و درس‌ها و آموزه‌هایی است که می‌توان از سیلاب ۹۸ گرفت.

«زندگی میان پرچم‌های جنگی»

مستند زندگی میان پرچم‌های جنگی به کارگردانی محسن اسلام‌زاده با موضوع حضور داعش در کشور افغانستان ساخته شده است و برای اولین بار در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درخواهد آمد. این فیلم در افغانستان جلوی دوربین رفته است.
 
سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت 18 تا ۲۵ آذرماه به دبیری محمد حمیدی‌مقدم در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود.
 
انتهای پیام
captcha