واکنش نهادها و شخصیت‌های عراقی به ترور سپهبد سلیمانی
کد خبر: 3868541
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱

واکنش نهادها و شخصیت‌های عراقی به ترور سپهبد سلیمانی

گروه بین‌الملل ــ در پی حمله موشکی آمریکا به خودروی حامل مقامات حشدالشعبی و شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، برخی نهادها و شخصیت‌های عراقی به این حادثه واکنش نشان دادند.

درخواست نخست‌وزیر عراق برای جلسه فوق‌العاده پارلمان/ واکنش شخصیت‌های عراقی
به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «السومریه‌نیوز»، در پی حمله موشکی آمریکا به خودروی حامل مقامات حشدالشعبی و شهادت حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس، معاون حشدالشعبی، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، جلسه فوق‌العاده پارلمان این کشور برای بررسی این موضوع را خواستار شد.
 
نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای همچنین، ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت و تعدی به کرامت میهن دانست، گفت: هدف قراردادن شخصیت‌ها، نقض آشکار شروط حضور نیروهای آمریکایی در عراق است.

وی در ادامه با اشاره به این که شهید سردار قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس هر دو سمبل بزرگ مقاومت و پیروزی در مقابل گروه تروریستی داعش بودند، گفت: ترور یک فرمانده نظامی در عراق که دارای منصب رسمی است، تجاوز آشکار به دولت و ملت عراق است.

عادل عبد المهدی همچنین از مجلس نمایندگان عراق خواست که نشستی اضطراری برگزار کند و براساس ماده 85 قانون اساسی، تصمیمات قانونی و اقدامات لازم را برای حفاظت از کرامت، امنیت و حاکمیت عراق اتخاذ کند.  
 
پیام عمار الحکیم

سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در پیامی شهادت دو شهید بزرگ حاج ابومهدی المهندس، معاون رئیس سازمان حشدالشعبی و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسدارن جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفت و اعلام کرد: این دو شهید بخش اعظم حیات خویش را به جهاد و فداکاری گذراندند و در جبهه‌های جنگ با تروریسم و پیروزی بر داعش نقشی محوری داشتند.

واکنش نهادها و شخصیت‌های عراقی به ترور سپهبد سلیمانی
سید عمار الحکیم در این بیانیه گفت: حمله و این نقض صریح حاکمیت ارضی عراق را محکوم می‌کنیم و بابت پیامدها و تأثیرات و خطرات ناشی از آن هشدار می‌دهیم، چون چنین اقدامی سرتاسر منطقه را به حالت التهاب درمی‌آورد.
 
رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین از دولت این کشور خواست که در این شرایط حساس اقدامات لازم برای جلوگیری از این تعرض‌ها را انجام دهد و ملت عراق را به اتحاد و انسجام و هم‌بستگی دربرابر چالش‌ها فراخواند.
 
آماده‌باش مقتدی صدر به جیش المهدی
     
همچنین، در پی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، رهبر جریان صدر عراق با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن جنایت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس از دستور خود به نیروهای جیش المهدی برای فعالیت مجدد خبر داد.

در پیام مقتدی صدر آمده است: من به عنوان مسئول مقاومت ملی عراق به مجاهدان و به ویژه جیش المهدی و تیپ‌های «الیوم الموعود» فرمان آماده باش می‌دهم. گروه‌های ملی و قانونمندی که تحت فرمان ما هستند، باید برای حمایت از عراق در آمادگی کامل باشند.
 
رهبر جریان صدر عراق ضمن شهادت تسلیت مجاهد حاج قاسم سلیمانی و همراهان مومن وی مرجعیت، رهبری، ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران گفت: مشخص است که هدف قرار دادن او توسط استکبار جهانی، هدف قراردادن جهاد، معارضه و روحیه انقلابی بین‌المللی است.اما آنها نمی‌توانند در عزم ما و جهاد ما خللی ایجاد کنند.

واکنش دبیرکل جنبش عصائب الحق 
 
شیخ «قیس الخزعلی»‌، دبیر کل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق نیز، در واکنش به شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی در عراق، اعلام کرد که تاوان خونی که آمریکایی‌ها از او ریختند، «زوال اسرائیل» است.

الخزعلی گفت:‌ تاوان خون شهید فرمانده، قاسم سلیمانی زوال اسرائیل است و تاوان شهید فرمانده ابومهدی المهندس، زوال حضور آمریکایی‌ها در عراق است.

این فرمانده مقاومت که اخیرا در لیست تروریسم آمریکا قرار گرفت خطاب به اعضای محور مقاومت و هواداران آن گفت: همه مجاهدان و مقاومان آماده باشند که فتح نزدیک در راه است».
 
بیانیه جنبش اسلامی نجباء
 
دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی عراق«نجباء» نیز با تاکید براینکه آمریکا از حماقت خود در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس پشیمان خواهد شد، گفت: درد و حسرت ما از این واقعه به شور و خشم علیه دشمنان تبدیل می‌شود.
 
به گزارش کانال مقاومت اسلامی نجباء، شیخ اکرم الکعبی، دبیرکل مقاومت نجباء عراق در بیانیه‌ای شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس نایب رییس الحشد الشعبی عراق را تسلیت گفت.
 
در متن این بیانیه آمده است: 
 
بسم الله الرحمن الرحيم

يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي. صدق الله العلي العظيم.

إنا لله وإنا اليه راجعون.
 
ای فرماندهان دلاور! ای صاحبان وعده صادق! (حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس) ما از گذشته تا کنون شما را مشتاق شهادت می‌دیدیم به گونه‌ای که طی سال‌های گذشته در خط مقدم هرگاه آتش جنگ برافروخته می‌شد شما آنجا حضور داشتید. با این وجود شهادت در گریز بود تا اینکه امروز مشتاقانه به شما رو کرد.

شهادت مبارک‎‌تان باد؛ چرا که شما در پی آن بودید و به واسطه زهد به آن نائل شدید.
 
حاج قاسم سلیمانی عزیز و محبوب دل ما! آسوده بخواب. همانگونه که در نبرد با داعش در موصل و تکریت و سامرا هنگام شهادت یکی از مجاهدان می‌فرمودی: «ضروری است که برای دستیابی به اهداف مقدسی که برای آن گردهم جمع آمدیم ثابت قدم باشیم و در سخت ترین وضعیت هم در هم نشکنیم زیرا اگر این اتفاق رخ دهد شکست خواهیم خورد». از این رو برادرانت در هم نخواهند شکست و راه را گم نمی‌کنند تا در نبرد پیروز شوند. ما بر عهد خود خواهیم ماند تا در در دل هرکداممان یک سلیمانی جوانه بزند.

خون شما انقلاب و سیلابی خواهد بود که غرور و نخوت آنها و مزدورانشان را از میان برمی‌دارد؛ به گونه ای که عراقِ مقدسات و پایتخت عدل الهی را از لوث آنها پاکسازی می‌کند.
 
آمریکای شرور بداند مرتکب حماقتی شد که بابت آن پشیمان می‌شود. قلب ما مملو از درد و حسرت از دست دادن این شهید صادق و همراهان او است و این حسرت به شور و خشم و انقلاب تبدیل خواهد شد که در میدان نمود پیدا می‌کند. آینده گواه این ادعاست.
 
بامداد امروز بود که سردار سلیمانی و «ابومهدی المهندس»، معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا به حومه فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز جمعه شهادت سرلشکر قاسم سلیمانی در حمله آمریکا در عراق را تأیید کرد.

سپاه پاسداران در اطلاعیه خود آورده است: «سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید.»

«احمد الاسدی»، یک سخنگوی نیروهای بسیج مردمی عراقی به رویترز گفت: ««دشمن آمریکایی و اسرائیلی مسئول قتل دو مجاهد، ابو مهدی المهندس و قاسم سلیمانی هستند.»

واکنش هادی العامری

هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح عراق در بیانیه‌ای ترور سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس، جانشین فرمانده حشدالشعبی را اقدامی پلید و جنایت بزرگی توصیف کرد.
 
واکنش نهادها و شخصیت‌های عراقی به ترور سپهبد سلیمانی

العامری گفت: شهادت ابومهدی المهندس، جانشین فرمانده حشد الشعبی و همراهانش غم و اندوه بزرگی به همراه داشت. شهادت این دلیران در تجاوز وحشیانه آمریکا به فرودگاه بغداد جنایت بزرگی بود. المهندس در حالی شهید شد که از فرمانده بزرگ حاج قاسم سلیمانی استقبال می کرد. آنها آرزوی دیرینه شهادت داشتند که در این حادثه محقق شد.
 
تعیین جانشین «ابومهدی المهندس»

معاون رئیس ستاد نیروهای الحشد الشعبی اعلام کرد در پی شهادت ابومهدی المهندس و شماری از نیروهای الحشد الشعبی در پی حمله هوایی متجاوزانه آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد، فرماندهان الحشد الشعبی و گروه‌های مقاومت، جانشین وی را انتخاب کردند.

به این ترتیب «هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح و دبیر کل سازمان بدر به عنوان جانشین «ابومهدی المهندس» برگزیده و به نخست وزیر عراق پیشنهاد شد.
 
بیانیه رئیس‌جمهور عراق

برهم صالح رئیس‌جمهور عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: با نهایت اندوه و تأسف خبر شهادت حاج ابومهدی المهندس معاون حشد شعبی و حاج قاسم سلیمانی که نقش مهم و سرنوشت سازی در جنگ با تروریست‌های داعش داشتند و حماسه بزرگی از ایثار از خود به نمایش گذاشتند را دریافت کردیم.
 
واکنش نهادها و شخصیت‌های عراقی به ترور سپهبد سلیمانی

رئیس جمهور عراق از همه طرف‌ها خواست که خویشتنداری کنند و منافع ملی را ارجح قرار دهند.

برهم صالح گفت: در این شرایط ویژه، وظیفه ما وحدت و کنار گذاشتن اختلافات برای حمایت از منافع عالی کشور و حمایت از حاکمیت عراق و امنیت آن و دور کردن کشور از تبعات درگیری مسلحانه است.

موضع آیت‌الله سیستانی

آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجعیت دینی عراق، حمله آمریکا به فرودگاه بغداد را که منجر به شهادت سردار سلیمانی و چند تن از مقامات حشدالشعبی شد، اقدامی وحشیانه دانست و شهدای این حادثه را قهرمانان میدان مبارزه با داعش خواند.

واکنش نهادها و شخصیت‌های عراقی به ترور سپهبد سلیمانی
در  متن بیانات مرجعیت دینی عراق آمده است:

حوادث در عراق سرعت گرفته و بحران‌ها رو به فزونی است و کشور سخت‌ترین دوره‌ها را پشت سر می‌گذارد؛ از حملات به مواضع نیروهای عراقی در شهر القائم که به شهادت و مجروح شدن دهها نفر انجامید تا حوادث تاسف‌برانگیزی که بغداد در روزهای گذشته شاهد آن بوده است. از جمله این حوادث حمله وحشیانه به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد در شب گذشته بود که نقض حاکمیت عراق و بی احترامی به پیمان‌های بین‌المللی به شمار می‌رود. این حمله به شهادت چندین نفر از قهرمانان مبارزه علیه داعش و تروریسم انجامید.

واکنش رئیس پارلمان عراق

«محمد حلبوسی» رئیس پارلمان عراق امروز در بیانیه‌ای به حمله تروریستی آمریکا که منجر به شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس شد، واکنش نشان داد و به مردم ایران و عراق تسلیت گفت.

به نوشته وبگاه السومریه، در بیانیه حلبوسی آمده است که «شهید ابو مهدی المهندس» نقش بارزی در آزادسازی خاک عراق از داعش داشت و شجاعت بسیاری در این راه از خود نشان داد.

واکنش نهادها و شخصیت‌های عراقی به ترور سپهبد سلیمانی

رئیس پارلمان عراق از دولت این کشور نیز خواست تا اقدامات و تدابیر سیاسی و قانونی و امنیتی لازم را برای توقف این گونه تجاوزات در پیش بگیرد.

حلبوسی در ادامه همه طرف‌ها را به خویشتن‌داری و اتحاد و مقابله با تهدیدات و دور نگه داشتن عراق از هرگونه درگیری منطقه‌ای و بین‌المللی فراخواند.

انتهای پیام
captcha