ریزش بورس پس از ترور سپهبد سلیمانی موقتی و هیجانی است/ بازار به روال عادی بازمی‌گردد
کد خبر: 3868933
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
مدیر آموزش کانون کارگزاران بورس:

ریزش بورس پس از ترور سپهبد سلیمانی موقتی و هیجانی است/ بازار به روال عادی بازمی‌گردد

گروه اقتصاد ــ عامری با اشاره به ریزش بازار بورس بعد از ترور و شهادت سپهبد سلیمانی، اظهار کرد: طبیعی است که رفتار هیجانی بین سرمایه‌گذاران حقیقی در بازار بورس ایران اتفاق بیفتد، چراکه این افراد دارای رفتار جمعی هستند، صبر آن‌ها کم است و دید بلندمدت ندارند. بنابراین ناخودآگاه اسیر این هیجانات می‌شوند اما معتقدم بازار به روال عادی باز خواهد گشت.

احسان عامری، مدیر آموزش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره وضعیت امروز بازار سرمایه و ریزش آن پس از ترور سردار سلیمانی، اظهار کرد: نکته کلی، به ویژه در نگاه نوینی که به مسائل مالی در دو دهه اخیر و بعد از دهه 90 وجود داشته، این است که اثر رفتارهای هیجانی بر بازاراهای مالی کاملاً به اثبات رسیده و تئوریزه هم شده است و می‌توان با دلایل علمی هم در مورد آن صحبت کرد.

نقش اتفاقات سیاسی در بازارهای مالی

وی ادامه داد: در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای، رفتار بازیگران بین‌المللی و مسائل مربوط به موازنه قدرت که می‌تواند تنش‌های اجتماعی و سیاسی ایجاد کند، قطعاً بر بازارهای مالی کشورهایی که متأثر هستند و حتی منطقه و سایر مناطق دنیا اثرگذاری دارد و این را کاملاً مشاهده می‌کنیم. در مورد اتفاقی که امروز در بازار سرمایه ایران اتفاق افتاد هم قابل پیش‌بینی بود و طبیعی است که رفتار هیجانی بعد از ترور سردار سلیمانی که اتفاق بزرگی هم بود در بازار سرمایه مشاهده شود.

عامری افزود: طبیعی است که رفتار هیجانی در بین سرمایه‌گذاران حقیقی در بازار بورس ایران اتفاق بیفتد چراکه این افراد دارای رفتار جمعی هستند، صبر آن‌ها کم است و دید بلندمدت ندارند. بنابراین ناخودآگاه اسیر این هیجانات می‌شوند و واکنش‌های مالی - رفتاری از خود نشان می‌دهند، اما می‌توان پیش‌بینی کرد وضعیت بازار بهبود پیدا کند. همین امروز هم جلسه فوق‌العاده شورای عالی بورس برگزار شد و همکاران ما در بخش‌های مختلف آن را اطلاع‌رسانی کردند و تصمیم گرفته شد که بازار با قدرت به کار خود ادامه دهد.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: همچنین تصمیم گرفته شد صندوق‌های توسعه و تثبیت بازار، شخصیت‌های حقوقی بزرگ و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ بتوانند با استراتژی‌هایی که دارند، حمایت لازم و به حق را از سهامداران خُرد انجام دهند و تا حد زیادی هم موفق بوده و ان‌شاءالله در چند روز آینده به روال عادی بازگردد.

می‌توان پیش‌بینی کرد وضعیت بازار بهبود پیدا کند. همین امروز هم جلسه فوق‌العاده شورای عالی بورس برگزار شد و همکاران ما در بخش‌های مختلف آن را اطلاع‌رسانی کردند و تصمیم گرفته شد که بازار با قدرت به کار خود ادامه دهد

مدیر آموزش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار بیان کرد: البته دید بنده چندان تکنیکالی نیست اما طبیعی بود بعد از رشد و افزایش قیمتی که بازار سرمایه در حدود دو هفته اخیر داشت، هم به لحاظ تحلیل تکنیکال و هم بنیادی می‌توان گفت که با هر تعبیر و هر دیدی که به آن نگاه کنیم، بازار قدری نیاز به اصلاح، استراحت، تعدیل و از این تعابیر داشت. لذا احتمال می‌رفت که با توجه به شرایط بازار و متغیرهایی که وجود دارد اتفاقات مذکور رخ دهد.

نشانه‌های تعدیل در بازار سرمایه از چند روز قبل وجود داشت

وی تأکید کرد: حتی روز سه‌شنبه هفته گذشته شاخص هم‌وزن منفی شده بود و مثبت ماندن شاخص هم به علت مثبت شدن چند سهم با شناوری بالا بود. لذا نشانه‌های استراحت و تعدیل در بازار سرمایه وجود داشت. حال این با ترور و شهادت سردار سلیمانی همزمان شد؛ در حالی‌که همین اتفاق یعنی ترور سردار سلیمانی در بازاری که در ابتدای راه صعود است و تمام متغیرهای بنیادی و تکنیکال در اقتصاد، تأیید بر صعود دارند می‌تواند این جریان را منحرف کند.

عامری ادامه داد: ما آن وضعیت را از چند هفته قبل پیش‌بینی می‌کردیم اما تقارن این مسئله، باعث شد مشکل تا حدودی عمیق‌تر شده و برگشت و کنترل آن را سخت‌تر کند اما می‌توانیم بگوییم که این موضوع قابل حل است و اگر این رفتارهای هیجانی فروکش کند و معاملات از لحاظ حجم و ارزش به روال عادی بازگردد این وضعیت هم در بازار سرمایه اصلاح خواهد شد.

دلایل واکنش‌های هیجانی به دارایی‌های مالی در بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه تقویت حرفه‌گری در بازار سرمایه ضرورت دارد؟ افزود: بخشی از این اتفاقات ناشی از رفتارهای هیجانی افرادی است که عمق دانش حرفه‌ای، عاقبت‌اندیشی، دید بلندمدت، پذیرش ریسک و امثالهم را ندارند و در برخی موارد از روی کم‌اطلاعی و گاهی از روی ناچاری مجبورند که چنین واکنش‌هایی را در بازار داشته باشند. حتی در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که روز گذشته بررسی می‌کردیم احساس می‌شد افرادی که قصد فروش دارند یا به لحاظ تئوری‌های مالی احساس خطر کرده و قصد دارند دارایی خود را نقد کنند، باید خویشتنداری و صبر بیشتری داشته باشند.

مدیر آموزش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ابراز کرد: شاید برخی‌ها اساساً چنین قصدی نداشته باشند اما بالاخره تحت تأثیر این فضا قرار می‌گیرند. با این حرف هم موافق هستم که این اقدامات مقداری دور از رفتارهای حرفه‌ای سرمایه‌‌گذاران است و این زنگ خطری برای ما به شمار می‌آید که ورود سرمایه‌گذاران حقیقی به بازار سرمایه، به ویژه امسال و آن هم به صورت مستقیم و با رعایت نکردن اصول اولیه، بسیار خطرناک است.

عامری در پایان سخنان خود گفت: علت این است که چنین فردی در این شرایط سریعاً شروع به رفتار هیجانی می‌کند؛ درحالی‌که اگر این شخص با دانش و شیوه اصولی می‌آمد و حداقل نکات را رعایت می‌کرد نیازی نبود به این سرعت و با این شدت، این واکنش احساسی و هیجانی را به دارایی خود در بازار سرمایه نشان دهد.

 

انتهای پیام
captcha