نقش کلیدی وحدت در تحقق تمدن نوین اسلامی
کد خبر: 3873614
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
آیت‌الله حسینی شاهرودی بیان کرد:

نقش کلیدی وحدت در تحقق تمدن نوین اسلامی

گروه اندیشه ــ آیت‌الله حسینی شاهرودی در نشست «الگوی وحدت مذاهب اسلامی» ضمن اشاره به نقش انقلاب اسلامی در ایجاد تمدن نوین اسلامی، بر اهمیت وحدت در راستای شکل‌گیری این تمدن تأکید کرد.

به گزارش ایکنا؛ نشست «الگوی وحدت مذاهب اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران؛ زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی» صبح امروز، چهارشنبه، ۲ بهمن‌ماه، در دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی برگزار شد.

در این نشست، آیت‌الله سیدمحمد حسینی شاهرودی، نماینده ولی فقیه در کردستان به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: من سعی می‌کنم در این فرصت چند نکته را مطرح کنیم. نکته اول درباره تمدن نوین اسلامی است. مهم‌تر از آن اینکه انقلاب اسلامی برای ایجاد تمدن اسلامی و زمینه‌سازی برای ظهور و گسترش اسلام در کل جهان پایه‌گذاری شده است. این مطلب را هم در بیانات امام می‌شود دید و هم در بیانات مقام معظم رهبری و هم در اقدام عملی این دو رهبری الهی.

وی افزود: شاید شنیده باشید که در سال 41، یعنی ابتدای شکل‌گیری نهضت، بعد از سخنرانی که حضرت امام در قم داشته است، به ایشان می‌گویند که سخنان شما بر مسئولین اثر گذاشته است، اثرش آنقدر است که دارند به قم توجه می‌کنند. امام فرمودند هدف ما چیز دیگری است: مقابله با طاغوت، تشکیل حکومت اسلامی و سپردن پرچم انقلاب به دست صاحب اصلیش. این مطلب در یکی از آخرین پیام‌های حضرت امام در سال 68 خیلی صریح‌تر بیان شده است. ایشان در سال 68 پیامی به مجاهدین جنگ تحمیلی دادند و آینده را خیلی زیبا ترسیم کردند و به صراحت بیان می‌کنند که انقلاب اسلامی ما زمینه‌ساز ظهور حضرت حجت(عج) است.

نماینده مجلس خبرگان در ادامه اظهار کرد: ایشان در بعد عملی هم آنچه برای تشکیل تمدن اسلامی در جهان لازم است، انجام داد. یکی از کارهایشان در حوزه وحدت است. در بخش وحدت، نکاتی را بیان کردند که نشان می‌دهد به این مسئله توجه ویژه دارند. یکی دیگر از اقدامات عملی ایشان تشکیل نیروی قدس سپاه و بسیج مستضعفین است. این کار در هیچ ارتشی سابقه نداشته است که نیروی مشخصی برای سازماندهی مستضعفین پیش‌بینی شود. به فرمان امام این تشکیلات ایجاد شد و ما الآن بعد از چهل سال نتیجه تشکیل این نیرو را دیدیم. ایشان در این زمینه فرمودند: «ما برای دفاع از اسلام و ممالک اسلامی و استقلال ممالک اسلامی در هر حال مهیا هستیم. برنامه ما برنامه اسلام است، وحدت کلمه مسلمین است، اتحاد ممالک اسلامی است، برادری با جمیع فرق مسلمین است در تمام نقاط عالم؛ هم پیمانی با تمام دوَل اسلامی است در سراسر جهان.»

وی افزود: کاری که امام انجام داد و حرکتی که از سوی ایشان آغاز شد، وضعیت جهان را تغییر داد و این مقابله‌ای که بین شرق و غرب بر اساس منافع مادی شکل گرفته بود، تغییر کرد. شنیدید که سیداحمدآقا نقل می‌کند من با  امام سخن می‌گفتم، همین که گفتم «این دو ابرقدرت» ایشان فرمودند: «چرا دو ابرقدرت؟ الآن سه ابرقدرت هستیم». این نگاه، نگاهی است که بی‌جهت پیش نیامده است. کار بزرگی که امام در مقابل غرب و شرق کرد، به تقابل دو تمدن انجامید.

وی یادآور شد: اظهار نظرهای زیادی از خود آنها وجود دارد مبنی بر اینکه الآن جنگ سخت‌تری شروع شده است و آن جنگ تمدن‌ها است. اگر بشود نام فرهنگ منحط غربی را تمدن گذشت، الآن تمدن غربی و تمدن اسلامی در تقابل قرار دارند؛ لذا تلاششان را هم در بعد نظامی و هم در بعد فرهنگی در این بخش شروع کردند. شهید مطهری در بحث تمدن نکته زیبایی دارند. ایشان می‌گوید تمدن سه پایه دارد: یکی باورها؛ یعنی اعتقاداتی که یک ملت دارند، یعنی به ارزش‌هایی پایبند می‌شوند که آنها را از جبهه مقابل متمایز می‌کند. بر اساس این ارزش‌ها، رفتارهایی از اینها سر می‌زند. ایشان می‌فرماید وقتی دشمنان از این جهت سخت مأیوس می‌شوند و می‌بینند آن اثرگذار نیست، به امور دیگری متوسل می‌شوند.

آیت‌الله شاهرودی تصریح کرد: اولین مسئله بحث عدالت و ظلم است. تلاششان این است که هم نگذارند عدالت اجتماعی تحقق یابد و هم این مسئله را بزرگ می‌کنند؛ لذا بحث تبعیض را بزرگ می‌کنند. در عین حال زمینه تبعیض را در اثر فشار اقتصادی ایجاد می‌کنند. نکته دوم فسادی است که آنها می‌خواهند در جوامع ایجاد کنند. مسئله سوم همین مسئله وحدت امت است؛ یعنی تلاش می‌کنند اینها را هم از نظر سرزمینی و هم از نظر جهان مختلف قطعه قطعه کنند.

وی ادامه داد: این مدلی است که از گذشته‌های دور اجرا کردند و نتیجه گرفتند و الآن هم به دنبال آن هستند. عامل چهارم هم این است که کاری می‌کنند که مردم نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی‌تفاوت شوند. اگر توانستند در جامعه کاری کنند که مردم نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی‌تفاوت شوند، معلوم می‌شود کاری که می‌خواستند را انجام داده‌اند. لذا اساسی‌ترین مسئله همین مسئله وحدت است.

وی تأکید کرد: مقام معظم رهبری هم در نظر و عمل راه امام را ادامه دادند. تشکیلاتی که از سوی ایشان تشکیل شد، مثل شورای نمایندگی ولی فقیه و شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنت و حمایت‌هایی که از روحانیون اهل سنت می‌شود، از جمله اقدامات عملی ایشان است. همین وحدت عملی ما بر کشورهای مسلمان اثرگذار بوده است. اگر بخواهیم اثرش را ببینیم، می‌توانیم در مجموعه‌ای که جزء جبهه مقاومت هستند و هر کدام پیرو یک مذهب هستند، مشاهده کنیم.

انتهای پیام
captcha