جهاد در راه خدا تا شهادت؛ آرمان‌ مشترک شهید سلیمانی و المهندس
کد خبر: 3874664
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
رئیس جماعت علمای عراق بیان کرد:

جهاد در راه خدا تا شهادت؛ آرمان‌ مشترک شهید سلیمانی و المهندس

شیخ «خالد الملا» گفت: حاج قاسم و ابومهدی المهندس در مسیر خداوند گام بر می‌داشتند، این دو شهید علاوه بر برادری و دوستی، آرمان مشترکی داشتند که به خاطر آن ده‌ها سال تمام مشکلات امت اسلامی را تحمل کردند؛ «جهاد در راه خدا تا شهادت» و خداوند متعال نیز شهادت آنان را در یک محل با هم رقم زد.

ششم فروردین/ شهید سلیمانی سمبل شجاعت و فروتنی است   

شیخ خالد الملا، رئیس جماعت علمای عراق، درباره رابطه میان شهید قاسم سلیمانی و هم‌رزم ایشان، شهید ابومهدی المهندس، که فقدانشان برای همه ملت‌های آزاده جهان به‌ویژه محور مقاومت، خسارتی عظیم است، گفت: ارتباط میان این دو مرد بر اساس اسلام و جهاد در راه خدا که بالاترین درجه ایمان به این دین مبین است، شکل گرفته بود. این دو با هم برادر و دوست بودند و وجوه مشترک میان آن دو بسیار زیاد بود.
 
وی افزود: عشق به خدا و تقرب به او یکی از صفات مؤمنان است و زمانی که انسان شخصی را دوست می‌دارد، دوستی او تنها به خاطر خود آن شخص نیست، بلکه به دلیل رفتار و منش‌ش است.
 
شیخ الملا اظهار کرد: این دو شخصیت به دلیل ویژگی‌های متعدد به‌ویژه شجاعت بسیار زیاد، فروتنی، بخشندگی‌ و همچنین امانتداری در دین و مال و آبرو، این مفاهیم والا را در دل‌های مؤمنان ایجاد کرده‌اند.
 
وی تأکید کرد: خداوند سبحان برای این دو شهید مصاحبت در دنیا را برگزید، لذا بارها شهید المهندس در گفت‌وگو با رسانه‌ها تصریح کرده بود که سرباز حاج قاسم سلیمانی است.
 
رئیس جماعت علمای مسلمان عراق در خصوص شاخص‌ترین دستاوردهای این دو شهید در عرصه مقاومت اسلامی گفت: این دو شهید بزرگوار تأثیر به‌سزایی در پیروزی بر گروه تروریستی داعش در عراق داشتند و خداوند مقدر فرمود که این دو شخصیت بزرگ در یک مکان به شهادت برسند و خونشان درهم آمیزد؛ این بالاترین درجه یقین است که خداوند متعال به کسی که خواهان بصیرت، حقیقت و یقین باشد، عطا می‌فرماید.
 
این عالم اهل سنت عراقی درباره تشییع میلیونی پیکر این شهدا اظهار کرد: به عقیده من، جمعیت کثیرِ محبانی که به تشییع پیکر این دو شهید آمدند، دلیل روشنی بر محبت و عشق ملت‌ها نسبت به آنها است. در سیره رسول خدا(ص) می‌خوانیم که اگر 40 مؤمن پشت سر جنازه یک مؤمن دیگر حرکت کنند، آثار بسیاری برای آن مؤمن دارد. حال، چگونه ممکن است درباره این دو شهید بزرگوار که میلیون‌ها مؤمن از روی عشق و محبت، در تشییع‌شان حضور داشتند، این آثار وجود نداشته باشد؟
 
شیخ خالد الملا ادامه داد: ما در عراق، از زمان شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس با برپایی مراسم، کنفرانس‌ها و نشست‌ها در سراسر کشور از ایشان و رشادت‌هایشان یاد می‌کنیم.
 
وی در توصیف شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس، گفت: این دو شهید، در مسیر خداوند گام بر می‌داشتند و علاوه بر برادری و دوستی، آرمان مشترکی داشتند که به خاطر آن ده‌ها سال تمام مشکلات امت اسلامی را تحمل کردند؛ «جهاد در راه خدا تا شهادت» و خداوند متعال نیز شهادت آنان را در یک محل با هم رقم زد. خداوند به ما نشان داد که چگونه این جمعیت میلیونی از عراق تا اهواز، تهران، قم و مشهد در مراسم تشییع این شهدا شرکت داشته و بر فقدان آنها اشک ریختند.
 
رئیس جماعت علمای عراق در پاسخ به سؤالی در رابطه با نقش شهید سلیمانی در وحدت دو ملت ایران و عراق و ویژگی‌های شخصیتی شهید سلیمانی که توانست با شیعه، سنی، کُرد، ترک، مسیحی و سایر قومیت‌ها به طور همزمان دوستی کند، تصریح کرد: من عقیده دارم نقش قهرمانانه شهید سلیمانی در اخراج تروریست‌های داعشی در سال 2014  بروز پیدا کرد، زمانی که نیمی از عراق به دست داعش افتاده بود، اما با قهرمانی شهید سلیمانی این گروه تروریستی در برخی شهرهای سنی‌نشین عراق سقوط کرد.
 
شیخ خالد الملا در ادامه گفت: پس از اینکه آمریکا و اروپا درهای خود را به روی مردم عراق بستند، حاج قاسم سلیمانی آمد و همه درها را باز کرد و گفت: من در خدمت شما هستم. حاج قاسم در اواخر دولت نوری مالکی با دولت وی همکاری و با آوردن مستشاران نظامی از مسیرهای زمینی و هوایی، از کشور عراق حمایت کرد.
 
وی تأکید کرد: شهید قاسم سلیمانی، بدون توجه به وابستگی‌های مذهبی، خدمات زیادی به مردم عراق ارائه کرد. او همه ملت عراق به‌ویژه اهل سنت این کشور را که سرزمین آن‌ها از سوی گروه‌ تروریستی داعش اشغال شده بود، مورد حمایت قرار داد و به دلیل همین موضع‌گیری، رابطه میان مردم عراق و ایرانی‌ها محکم‌تر شد.
 
عالم اهل سنت عراقی در پایان گفت: همین موضع‌گیری، دولت آمریکا و رئیس جمهور آن یعنی ترامپ را پس از شکست در ایجاد فتنه میان دو ملت عراق و ایران، بسیار خشمگین کرد. شکست این فتنه نیز با آگاهی و بیداری رهبران عراقی و ایرانی صورت گرفت. اما پس از اینکه آمریکا و هم‌پیمانانش در طرح فتنه‌انگیزی شکست خوردند، به طرح دوم روی آوردند و نیروهای حشدالشعبی را در اردوگاه‌های مرزی «القائم» هدف قرار دادند؛ پس از آن نیز مصیبت بزرگتری به وجود آورده و دو فرمانده بزرگ ایران و عراق را به شهادت رساندند. اما موضع مرجعیت عالی دینی عراق در نجف اشرف و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و میلیون‌ها تشییع‌کننده درباره این دو شهید، دلیل روشنی بر تأثیری است که حاج قاسم سلیمانی بر جامعه داشته است.
 
تنظیم: فرشته صدیقی
انتهای پیام
captcha