جهاد دشمن‌محور؛ مهم‌ترین درس مکتب حضرت زهرا(س)
کد خبر: 3874731
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲

جهاد دشمن‌محور؛ مهم‌ترین درس مکتب حضرت زهرا(س)

گروه معارف - مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های چهارمحال‌وبختیاری گفت: اگر جهاد بر محور برداشتن موانع باشد تبدیل به جهاد دشمن‌محور می‌شود، این مهم‌ترین درس مکتب حضرت زهرا(س) است که در مقابل دشمن ایستایی نداشتند و کوتاه نیامدند چرا که تربیت ایشان تربیت دشمن‌محور است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید صفی، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های چهارمحال‌وبختیاری، صبح امروز ۸ بهمن‌ماه در مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) در حوزه علمیه ولایت شهرکرد، با اشاره به ضرورت الگو قرار دادن سبک زندگی فاطمی، اظهار کرد: امروز پس از چهل سال که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد می‌بینیم کسانی که سبک زندگی ایشان را الگو قرار دادند توانستند انقلاب را تا اینجا برسانند و اگر ارتباط با بانوی دو عالم وجود نداشت، این عزت و عظمت را شاهد نبودیم.

وی ادامه داد: در این چهل سال، خداوند بر طبق وعده‌های خود ما را یاری کرد و چون وعده داده بود که اگر استقامت کنید پیروز میدان هستید، ما را یاری کرد، لذا اگر اکنون استقامت کنیم، یاری خدا و پیروزی در آینده نیز با ما خواهد بود.

مدرس گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد با استناد به آیه «إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ»، تصریح کرد: کاربرد فعل مضارع «تَتَنَزَّلُ» در این آیه به دائمی و مستمر بودن کمک‌ها اشاره دارد و در همین آیه و آیات بعد خداوند وعده بهشت و یاری ملائکه را می‌دهد، همچنان که در زمان پیامبر(ص) و در چهل ساله انقلاب شاهد این یاری‌ها و نصرت‌ها بودیم، البته استقامت ورزیدن مشکل است، تصور نکنیم که گفتن «رَبُّنَا اللَّهُ» کفایت می‌کند بلکه برای ورود به بهشت باید در صف مجاهدان قرار گرفت.

حجت‌الاسلام صفی در ادامه با اشاره به پرداختن قرآن کریم به ماجرای جنگ احزاب، بیان کرد: پیامبر این جنگ را رویارویی تمام ایمان در برابر تمام شرک می‌دانند که در آن فشار دشمن بسیار شدید بود، جان‌ها به لب رسیده و سختی‌های بسیاری بر مسلمانان تحمیل می‌شد، امروز برخی معتقدند که انقلاب در شرایط جنگ احزاب قرار دارد اما رهبر معظم انقلاب معتقدند که هنوز سختی‌های بسیار بیشتری را باید تحمل کرد و شرایط ما شرایط بدر و خیبر است.

وی تصریح کرد: بر اساس آیات مربوط به جنگ خندق، در برهه‌هایی از تاریخ بشر، کوره آزمایش الهی بسیار داغ شده و مردم گاه به خدا نیز بدگمان شده بودند و فریاد استعانت و طلب یاری سر می‌دادند، لذا خداوند کسی را از میان انسان‌ها برای نجات آنان می‌فرستاد که مبحث ظهور امام زمان(عج) نیز ناظر به این موضوع است.

حجت‌الاسلام صفی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع)، گفت: ایشان می‌فرماید ظهوری که شما منتظرش هستید اتفاق نمی‌افتد مگر آنکه صف نیکان از بدان، حق‌باوران از باطل‌گرایان، مجاهدان از راحت‌طلبان و صادقان از کاذبان جدا شود، طیب و خبیث باید از هم جدا شوند تا ظهور اتفاق بیفتد.

تحمل سختی‌ها؛ شرط پایبندی به مکتب فاطمی

این مدرس دانشگاه در استان ادامه داد: در چهل ساله انقلاب افرادی بودند که از حق‌باوری جدا شدند و دم زدند که انقلاب اسلامی به بن‌بست رسیده است و در نقطه پایانش قرار دارد، اما بر اساس سیره پیامبر(ص)، اگر فردی بخواهد پای انقلاب و مکتب ناب فاطمی بماند باید سختی‌ها را تحمل کند و مجاهدت در تمام زمینه‌ها اعم از اقتصادی، علمی و ... لازم است همچنان که مقام معظم رهبری نیز بر مجاهدت در زمینه اقتصادی و نیز جهاد در راه ایجاد تمدن نوین اسلامی تأکید ویژه دارند، لذا مهم‌ترین ویژگی یاران ولی‌خدا جهاد است.

حجت‌الاسلام صفی با بیان اینکه همه افراد قادر نیستند مجاهدت را جامه عمل بپوشانند، افزود: باب مجاهدت برای همگان باز نیست بلکه خواص با بصیرت که در مقام یاری ولی‌خدا قرار داشته باشند توفیق مجاهدت را کسب می‌کنند چرا که جهاد و مجاهده بالاترین درجه و مقام در نزد خداوند است و موانع را از پیش رو بر می‌دارد.

تشریح معنای جهاد

وی تأکید کرد: این جهاد در گام نخست، جهاد با نفس و جهاد اکبر است، اگر جهاد بر محور برداشتن موانع باشد تبدیل به جهاد دشمن‌محور می‌شود، لذا مبحث مهم دشمن‌شناسی مطرح می‌شود و این مهم‌ترین درسی است که از مکتب حضرت زهرا(س) می‌گیریم که در مقابل دشمن ایستایی نداشتند و کوتاه نیامدند چرا که تربیت ایشان تربیت دشمن‌محور است.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان بیان کرد: در گام اول انقلاب بعضاً آسیب از جانب افرادی بود که تربیت دشمن‌محورنداشتند، افرادی در چارچوب نظام قرار داشتند که مهذب نبودند و امروز هر مشکلی در جامعه مشاهده می‌شود از جانب آنان بوده که به انقلاب و اسلام آسیب زده‌اند، یعنی افرادی که در ساختار نظام بودند اما ساختارشکنی می‌کردند، البته ریزش داشتیم اما رویش‌هایی هم بود که نباید نادیده گرفت.

مجاهد کیست؟

حجت‌الاسلام صفی با استناد به دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص جهاد که در سال ۵۱ در کتاب «همرزمان حسین» آمده است، گفت: از دیدگاه ایشان، جهاد یعنی «تلاش حداکثری برای برداشتن موانع حاکمیت الهی»، لذا هر حرکتی که با این نیت و در این راستا انجام گیرد، مصداق جهاد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با طرح این پرسش که چه کسی می‌تواند موانع حاکمیت الهی را بردارد، تصریح کرد: کسی که بتواند بر موانع درونی حاکم بر نفس غلبه کند، در بالاترین مقام نیز الگو و سرمشق قرار می‌گیرد که نمونه بارز آن سردار شهید سلیمانی است که از حیث نظامی و قدرت و اقتدار در اوج قرار داشت اما متواضع و بی ادعا بود.

حجت‌الاسلام صفی با بیان اینکه حساسیت مقطع زمانی که در آن قرار داریم تکلیف را برای مجاهدان فی سبیل‌الله سنگین‌تر می‌کند، بیان کرد: ما پنج مقطع تاریخی را فراروی خود می‌بینیم که از بعثت پیامبر اسلام آغاز می‌شود و پس از حوادث بزرگی مانند غدیر، عاشورا و انقلاب اسلامی، به مرحله استقرار بعثت خواهیم رسید که استقرار حاکمیت عدل در جهان رقم خواهد خورد.

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: لازمه تکمیل این فرایند پنج مرحله‌ای، کسب آمادگی‌های لازم است که آمادگی فردی، تلاش برای تأثیرگذار بودن، آمادگی نیروی انسانی و آمادگی منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله موارد هستند.

انتهای پیام
captcha