نقطه ضعف تلاوت‌های قاریان ایرانی عدم توجه به معناست
کد خبر: 3875603
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷

نقطه ضعف تلاوت‌های قاریان ایرانی عدم توجه به معناست

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ داور بین‌المللی مسابقات قرآن، بیشترین نقطه ضعف متسابقان را عدم توجه به معنای آیات دانست و گفت: این ضعف نه تنها در مسابقات قرآن قوه قضائیه بلكه كلاً در تلاوت‌های قاریان ایرانی مشاهده می‌شود.

مهدی دغاغله، داور بین‌المللی مسابقات قرآن كریم و داور بخش صوت هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، به ارزیابی مسابقات قرآن قوه قضائیه پرداخت و گفت: سطح هفتمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه مطلوب بود هرچند كه انتظار می‌رود از این هم بهتر باشد.
وی افزود:‌ اگر این دوره از مسابقات را با برخی از مسابقاتی كه دوره برگزاری آن‌ها بیش از 10 دوره است مثلاً چهاردهمین یا بیستمین دوره، مقایسه كنیم، می‌توانیم نمره خوبی به هفتمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه دهیم زیرا پیشرفتی كه در آن نسبت به سابقه و تجربه می‌بینیم، نشان می‌دهد كه تجربه بیشتر از این حرف‌هاست و به این معنای آن است كه یك همت، تلاش و پشتكاری در برگزاری این مسابقات وجود دارد.
دغاغله ضمن قدردانی از دست‌اندركاران از برگزاری این مسابقات به دلیل این مسئله،‌به نقاط ضعف متسابقان اشاره كرد و گفت: بیشترین نقطه ضغف متسابقان، عدم توجه به معناست؛ یعنی باید همگام با آموزش فنون تلاوت، نیم‌نگاهی هم به معنا و مفهوم آیات شود.
داور بین‌المللی مسابقات قرآن كریم ادامه داد: توجه به معنا و مفهوم آیات باید به گونه‌ای باشد كه تلاوت‌ها معنامحور و به‌صورت قاعده‌مند شود لذا مسئله معنامحوری باید به فنون و مهارت‌های تلاوت‌ها اضافه شود كه عدم توجه به این مسئله را به‌عنوان ضعف می‌بینیم و البته این ضعف نه تنها در این مسابقات بلكه كلاً این ضعف در تلاوت‌های قاریان ایرانی مشاهده می‌شود.
وی بر اهمیت توجه به آموزش در این زمینه تأكید كرد و گفت: آموزش می‌تواند این معضل را حل كند لذا قوه قضائیه كه این مسابقه را سالانه برگزار می‌كند، در طول سال هم باید یك برنامه‌ریزی آموزشی داشته باشد به خاطر اینكه مسابقه غیر از یك نمایشگاهی كه محصولات تلاش‌های یكسال را می‌خواهیم عرضه كنیم، نیست و اگر می‌خواهیم این نقطه ضعف را برطرف كنیم، باید آموزش با توجه به معنا باشد.

انتهای پیام
captcha