خلأهای مدیریتی؛ مانع شکل‌گیری اقتصاد قوی/ خودروسازی نماد «ما نمی‌توانیم» شده است
کد خبر: 3878368
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
عضو هیئت‌ علمی مؤسسه امام خمینی(ره) بیان کرد:

خلأهای مدیریتی؛ مانع شکل‌گیری اقتصاد قوی/ خودروسازی نماد «ما نمی‌توانیم» شده است

حجت‌الاسلام رجایی‌ اظهار کرد: در تولید خودروهای نظامی که بسیار پیچیده و سنگین هستند و در عرصه هوافضا به خوبی عمل کرده‌ایم اما در صنعت خودروسازی نتوانسته‌ایم موفق باشیم و در واقع صنعت خودروی ما تبدیل به نماد «ما نمی‌توانیم» شده است.

سید محمد رجایی رامشه عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم رجایی‌رامشه، عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره نقش حمایت از تولید در تحقق اقتصاد قوی پرداخت و گفت: برترین شاخصی که اقتصاد قوی دارد، شاخص تولید ناخالص ملی یا تولید ناخالص داخلی، با تفاوت‌هایی اندک است. به عبارتی دیگر رشد اقتصادی ما یکی از نشانه‌های اقتصاد قوی است. برای اینکه به اقتصاد قوی برسیم باید حجم تولیدمان را افزایش دهیم و در واقع بر تولید داخل تمرکز کنیم.


  • بیشتر بخوانید:

شفافیت مالیاتی و ممانعت از رشد پایه پولی؛ لوازم تحقق اقتصاد قوی

تولیدکنندگان به صورت هوشمند حمایت شوند


وی ادامه داد: اما درباره اینکه چگونه بر حمایت از تولید داخل تمرکز کنیم باید گفت که عوامل تولید نقش مهمی در رونق آن دارد. ما منابع و نهاده‌های تولید، نیروی انسانی، طبیعت و زمین و به عبارتی سرمایه فیزیکی، سرمایه طبیعی و نیروی انسانی را دارا هستیم که برترین آنها نیروی انسانی است. بحمدالله کشور ما ظرفیت تبدیل شدن به یک اقتصاد قوی را دارد.

زمینه‌های رونق تولید فراهم است

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: هم از منابع طبیعی متنوع و فراوان از جمله نفت، گاز و زمین‌های زراعی، آب و ذخایر و معادن متنوع برخورداریم هم اینکه نیروی انسانی ویژه‌ای داریم. آنچه بهره‌وری تولید را بالا می‌برد نیروی انسانی است. البته این نیرو باید دارای ایمان و تقوا هم باشد که به دنبال آن حرکت جهادی پدید بیاید. از سوی دیگر باید دانش و توانایی علمی داشته باشد که خوشبختانه کشور ما از مجموعه نیروی انسانی جوان، متدین، مخلص، عالم و با سواد برخوردار است بنابراین زمینه ارتقای سطح تولید در کشور ما کاملاً به صورت یک بسته منسجم فراهم است.

حرکت جهادی به دنبال نگاه اقتصادی پدید می‌آید و نیروی انسانی و مدیریتی ما در اوج بهره‌وری قرار خواهد گرفت و یقیناً با چنین رویه‌ای به اقتصاد قوی خواهیم رسید

حجت‌الاسلام رجایی افزود: تنها یک امر می‌ماند که آن هم مدیریت است. ما نسبت به سرمایه فیزیکی با انسانی خلأ نداریم چراکه از نیروی جهادی بصیر برخورداریم و این منحصر به جمهوری اسلامی ایران و یک مزیت مهم برای ما است که به نیروهایی همانند سردار سلیمانی یا تهرانی‌مقدم متصل هستیم که ارتقای مهمی در کمیت و کیفیت صنایع موشکی در مدت زمانی بسیار کوتاه ایجاد کردند. این سرمایه عظیمی در کشور ماست. بنابراین خلأ مهم ما فقط در حوزه مدیریتی است.

خلأ در حوزه مدیریتی

عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تأکید کرد: گاهی مدیران اقتصادی ما از سرمایه پولی و ضرورت نگاه به خارج سخن می‌گویند تا سرمایه‌گذار خارجی بیاید تا اشتغال ایجاد شده و تولید رونق پیدا کند اما باید بگویم که پول‌های فراوانی در کشور داریم. اگر به درستی تدبیر کرده و این پول‌ها را جمع کنیم و جلوی اسراف، اتلاف و شکاف بهره‌وری را بگیریم اشتغال و تولید هم رونق خواهد گرفت.

وی افزود: باید جلوی مصرف‌گرایی و تولید کمتر از ظرفیت و پرت منابع را بگیریم تا بتوانیم از سرمایه‌های عظیم پولی و نقدینگی به درستی استفاده کنیم. نگاه مدیران اقتصادی کشور ما نگاه صحیحی نیست. مقام معظم رهبری فرمودند که باید نگاه‌ها به داخل باشد. موضوع تغییر نگاه از منفعلانه به انقلابی، موضوعی است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب هم به آن اشاره کرده‌اند. لذا باید مسئولان به خوبی به این نگاه انقلابی توجه داشته باشند.

حرکت جهادی به دنبال نگاه اقتصادی پدید می‌آید

این کارشناس اقتصاد اسلامی یادآور شد: حرکت جهادی به دنبال نگاه اقتصادی پدید می‌آید و نیروی انسانی و مدیریتی ما در اوج بهره‌وری قرار خواهد گرفت و یقیناً با چنین رویه‌ای به اقتصاد قوی خواهیم رسید. برای بنده مانند روز روشن است که با مشکل حجم نقدینگی انبوه مواجه هستیم. این حجم از نقدینگی باید به سمت تولید برود. باید یک کانال مستحکم از بانک به سمت تولید بزنیم و اجازه ندهیم که این کانال در بین راه از مسیر اصلی خود منحرف شده و مانع رسیدن این وجوه به سمت تولید باشد.

وی بیان کرد: باید با سیاست مالیات بر عایدی سرمایه، جلوی ورود پول به عرصه‌های سفته‌بازی همانند طلا، سکه، ارز و زمین گرفته شود و این سرمایه‌ها را به سمت تولید هدایت کنیم. با این نیروی انسانی عظیم، قوی و معتقد و مؤمن، می‌توانیم در رشد تولید اوج بگیریم. این در شأن کشور اسلامی ما و نیروهای وفادار به این انقلاب نیست که نرخ رشد تولید صفر یا منفی باشد.

لوازم افزایش نرخ رشد اقتصادی

حجت‌الاسلام رجایی تصریح کرد: مدیریت اقتصادی کشور باید نگاه خود را تغییر دهد و به جای نگاه به خارج و هزینه‌بر کردن اقتصاد کشور، به فکر حرکت جهادی باشد. همانگونه که در زمینه امنیت در اوج هستیم و این امنیت با حرکت افراد جهادی نظیر شهید سردار سلیمانی‌ها و رزمندگان جبهه مقاومت در اختیار عموم قرار گرفته است در اقتصاد هم باید اینگونه عمل کنیم.

عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: در تولید خودروهای نظامی که بسیار پیچیده و سنگین هستند و در عرصه هوافضا به خوبی عمل کردیم اما در صنعت خودروسازی نتوانسته‌ایم موفق باشیم و در واقع صنعت خودروی ما تبدیل به نماد «ما نمی‌توانیم» شده است؛ به گونه‌ای که هرکسی می‌خواهد مثالی از وضعیت بد اقتصادی بزنید خودروی بد ایرانی را مثال می‌زند و آن را با خودروهای خارجی مقایسه می‌کند.

وی در پایان گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بر تغییر نگاه منفعلانه به انقلابی و حرکت جهادی تأکید کردند. اگر این دو نگاه در عرصه مدیریتی پدید بیاید یقیناً در رشد تولید به اوج خواهیم رسید و حتی می‌توانیم رشد اقتصادی 15 درصدی را هم در دوره‌های متوالی تجربه کنیم.

انتهای پیام
captcha