تولیدکنندگان به صورت هوشمند حمایت شوند/ لزوم استفاده صحیح از اوراق «گام»
کد خبر: 3874998
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
رجایی‌باغسیایی:

تولیدکنندگان به صورت هوشمند حمایت شوند/ لزوم استفاده صحیح از اوراق «گام»

گروه اقتصاد ــ عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: باید از یک طرف فرهنگ مصرف کالای داخلی را ترویج کنیم و از طرف دیگر ضمن حمایت از تولیدکننده و حذف مقررات زائد، وی را هم مکلف کنیم که محصولات خوبی تولید کند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد طبیعتاً می‌توانیم قدرتمند شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رجایی‌باغسیایی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره اوراق «گام» و نقش آن در رونق تولید و همچنین آثار حمایت از تولید بر قوی شدن اقتصاد پرداخت و گفت: این اوراق، به نوعی شبیه همان ال ‌سی است اما باید دانست که برخی از مسائل به گونه‌ای بیان و به گونه‌ای دیگر اجرایی می‌شوند. اگر این اقدام باعث شود به تولیدکنندگانی که نیاز به واردات قطعات یا حتی مواد اولیه یا مواد واسطه‌ای دارند کمکی شود، قطعاً می‌تواند در رونق تولید مفید واقع شود.

نقش اوراق «گام» در رونق تولید

وی ادامه داد: البته شرط این موضوع این است که به افرادی داده شود که تولیدکننده هستند و نیاز به این تسهیلات دارند. لذا نباید شرایط به گونه‌ای باشد که افرادی خاص از این تسهیلات بهره‌مند شده و کارهای دیگری با آن انجام دهند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره قوی شدن، به بیان نکاتی درباره درباره نقش حمایت از تولید در شکل‌گیری اقتصاد قوی پرداخت و بیان کرد: یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت، بعد اقتصادی آن است. البته توانایی نظامی هم برای ما که در زمینه‌های مختلف مورد هدف استکبار جهانی قرار داریم مهم است اما نباید از توان اقتصادی نیز غافل شویم چراکه هرچه قدرت اقتصادی بیشتری داشته باشیم در قوی شدن ما در ابعاد مختلف مؤثر است.

نیازمند فرهنگ صحیح مصرف هستیم

رجایی‌باغسیایی درباره رابطه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و شکل‌گیری اقتصاد قوی افزود: به نظر می‌رسد برای قوی شدن در زمینه اقتصاد باید همان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار دهیم و در این راستا در جبهه تولید و افزایش کمی و کیفی آن و به ویژه تولید رقابتی که توانایی رقابت با محصولات خارجی را داشته باشد فعالیت کنیم. البته مقدمه این وضعیت این است که فرهنگ مصرف کالای داخلی در بین مردم رایج شده و مصرف کالای داخلی به عنوان یک ارزش تلقی شود.

برای حمایت از تولیدکننده، بازار انحصاری ایجاد نکنیم تا مردم هم مجبور شوند صرفاً از آنها خرید کنند. بلکه حمایت باید با ضوابط باشد. مثلاً اگر می‌خواهیم از صنعت خودرو حمایت کنیم باید محدوده زمانی خاصی همانند ده سال برای آن در نظر بگیریم

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ضرورت شکل‌گیری فرهنگ حمایت از کالای داخلی گفت: متأسفانه اکنون چنین فرهنگی در جامعه ما شکل نگرفته است. الان با بسیاری از افراد که صحبت می‌کنیم این را نه تنها ارزش نمی‌دانند بلکه مدام می‌گویند کالای ایرانی کیفیت ندارد اما توجه ندارند همه کشورهایی که الان توسعه پیدا کرده‌اند و جزو کشورهای پیشرفته شده‌اند، زمانی همین مراحل ما را طی کرده‌‌اند و اگر می‌خواستند لزوماً به کالای باکیفیت نگاه کنند باید کالای کشورهای دیگر را ترجیح می‌دادند و اگر چنین کاری انجام می‌‌دادند به توسعه نمی‌رسیدند.

لزوم تشویق و نظارت توأمان بر تولیدکنندگان

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره نقش تولید کالای باکیفیت در قوی شدن اقتصاد کشور یادآور شد: بنابراین باید از یک طرف به تشویق مردم به مصرف کالاهای داخلی همت گماشت و از طرف دیگر باید ضمن اینکه موانع کسب و کار درست را برداریم، تولیدکنندگان را هم تشویق و هم کنترل کنیم که به سمت تولید کالای با کیفیت حرکت کنند.

وی بیان کرد: متأسفانه تولیدکنندگان ما هم دغدغه تولید کالای باکیفیت را ندارند و به همین دلیل است که گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم کالایی در اوایل تولید دارای کیفیتی مناسب‌تر از سال‌های بعد است؛ در حالی‌که باید برعکس باشد. این نشان‌دهنده آن است که وقتی فعالیت آن تولیدکننده جا می‌افتد یا از محبوبیتی برخوردار می‌شود به جای اینکه به سمت افزایش کیفیت حرکت کند به سمت پول درآوردن بیشتر حرکت می‌کند. اما باید دانست که چنین اقدامی ممکن است در کوتاه‌مدت به نفع وی باشد اما در بلند مدت قطعاً‌ باعث زیان وی خواهد شد.

لزوم حمایت هوشمندانه از تولیدکنندگان

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: بنابراین باید از یک طرف فرهنگ مصرف کالای داخلی را ترویج کنیم و از طرف دیگر ضمن حمایت از تولیدکننده و حذف مقررات زائد، وی را هم مکلف کنیم که محصولات خوبی را تولید کند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد طبیعتاً می‌توانیم قدرتمند شویم. الان ما اینهمه از خودروسازها حمایت می‌کنیم اما کیفیت مناسبی هم ندارند بنابراین حمایت از تولیدکننده هم باید دارای چارچوب باشد.

رجایی‌باغسیایی در پایان درباره لزوم مقابله با انحصار در اقتصاد کشور گفت: همچنین لازم است برای حمایت از تولیدکننده، بازار انحصاری ایجاد نکنیم تا مردم هم مجبور شوند صرفاً از آنها خرید کنند. بلکه حمایت باید با ضوابط باشد. مثلاً اگر می‌خواهیم از صنعت خودرو حمایت کنیم باید محدوده زمانی خاصی همانند ده سال برای آن در نظر بگیریم تا اگر بعد از این مدت، خود را به سطحی رساندند که توانستند با کالاهای خارجی رقابت کنند، حمایت از آنها را ادامه دهیم. همه این موارد لازم است صورت گیرد تا بتوانیم اقتصادی قوی ایجاد کرده و در سطح دنیا، حرفی برای گفتن داشته باشیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha