انتخابات سمفونی اقتدار نظام است / آسیب‌های جامعه‌شناختی انفعال سیاسی
کد خبر: 3879270
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
استاد حوزه علمیه:

انتخابات سمفونی اقتدار نظام است / آسیب‌های جامعه‌شناختی انفعال سیاسی

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه درصد مشارکت بالا در تثبیت نظام مؤثر است، ولی انتخاب نشدن افراد شایسته بار جامعه‌شناسی سیاسی دیگری را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: فارغ از جریان و حزب خاص یا دولت و سایر نهادهای نظام، مسئله انتخابات باید به گونه‌ای طی شود که نتیجه نهایی آن افزایش سرمایه اجتماعی باشد و نسبت رأی ندادن یا رای سفید دادن در همین راستا سنجیده شود.

رهدارحجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به اینکه شرکت در انتخابات طبق فتاوای رهبر معظم انقلاب و مراجع وجوب شرعی دارد، اما برخی افراد عملکرد نامطلوب بعضی دولت‌ها و مجالس را دلیلی برای شرکت نکردن در انتخابات و رأی سفید دادن بیان می‌کنند و آیا توجیه فقهی برای رفع تکلیف آن وجود دارد؟ گفت: ممکن است با نگاه فقه فردی بتوانیم توجیهی برای این مسئله داشته باشیم، ولی قطعاً از نگاه فقه حکومتی، این مسئله توجیه ندارد و آحاد مردم باید از حق خود برای شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت بهره ببرند. انتخابات صرف‌نظر از اینکه چه افرادی منتخب شوند سمفونی اقتدار را برای نظام اسلامی ایجاد می‌کند.


بیشتر بخوانید؛


استاد حوزه علمیه تصریح کرد: فرض کنیم گفته شود درصد مشارکت 70 درصد بوده، ولی وقتی مصداقی را که بررسی می‌کنیم می‌بینیم که درصد زیادی از منتخبان صلاحیت لازم برای نمایندگی مجلس را نداشته‌اند. اینکه درصد مشارکت 70 درصد است بار خود را در تثبیت نظام دارد، ولی اینکه مثلاً 60 درصد نامزدها صلاحیت ندارند، بار جامعه‌شناسی سیاسی خود را دارد که در جای دیگری باید این موضوع بررسی شود و نمی‌توانیم این دو را به هم مرتبط کنیم.

وی با اشاره به ابعاد فراجناحی انتخابات، اظهار کرد: فارغ از جریان و حزب خاص یا دولت و سایر نهادهای نظام، مسئله انتخابات باید به گونه‌ای طی شود که نتیجه نهایی آن افزایش سرمایه اجتماعی باشد؛ بنابراین باید بپرسیم که اگر رأی ندادن و رأی سفید دادن در میان مردم تعمیم یابد، سرمایه اجتماعی کشور بالا می‌رود یا کاهش خواهد یافت.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: اگر این سرمایه اجتماعی کاهش یافت مطمئناً رفتارهایی مانند شرکت نکردن در انتخابات و رأی سفید دادن غلط است؛ در هر حال انتخابات جدید نسبت به انتخابات سابق باید ارزش افزوده برای نظام سیاسی کشور تولید کند و اگر این امر محقق نشود، در درجه اول به ضرر خود مردم خواهد شد. برای آنکه شاهد ارزش افزوده برای نظام اسلامی و خواست و اراده ملی باشیم، باید مشارکت حداکثری داشته باشیم و از این نگاه شرکت در انتخابات نه تنها حق قانونی و ملی افراد جامعه، بلکه مسئله‌ای عقلایی و شرعی است.

انتهای پیام
captcha