کرونا و تعطیلی فعالیت‌های حوزه کتاب/ خبرهای خوش در راه است
کد خبر: 3881773
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴

کرونا و تعطیلی فعالیت‌های حوزه کتاب/ خبرهای خوش در راه است

شیوع ویروس کرونا در ایران بسیاری از برنامه‌های فرهنگی را به تعطیلی کشانده و برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی ایران را به تعویق انداخته، اما روزهای آتی اتفاقات خوشی در راه است.

کرونا و تعطیلی فعالیت‌های کتابی/ خبرهای خوش در راه استبه گزارش خبرنگار ایکنا، با شیوع ویروس کرونا در ایران و ابتلای تعدادی از هموطنانمان به آن، بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در هفته گذشته تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند؛ بنابراین بازار کتاب نیز به شدت تحت تأثیر آن قرار گرفت و فعالیت‌ کتابفروشی‌ها و کافه‌کتاب‌ها و ... را به طور محسوس کاهش داد.

تعطیلی کتابخانه‌های عمومی در پانزده استان و تعویق اختتامیه جوایز ادبی همچون کتاب سال شهید غنی‌پور و اهدای جایزه طلایی و نقره‌ای لاک‌پشت پرنده یا لغو اختتامیه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی موارد دیگری از تأثیر کرونا بر فعالیت‌های فرهنگی بوده و آن‌ها را به سال آینده موکول کرده است.

نمایشگاه‌های کتاب استانی در دو شهر قزوین و ارومیه نیز براساس بخشنامه وزارت ارشاد و تأکید وزارت بهداشت برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا لغو شد و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز، که بزرگترین رویداد فرهنگی کشور محسوب می‌شود، تا پایان اردیبهشت و اتمام ماه مبارک رمضان به تعویق افتاد و زمان برگزاری آن هنوز مشخص نشده است. همچنین هیئت ترکیه‌ای که میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران بود سفر به ایران را لغو کرد. البته قرار بود نمایشگاه کتاب تهران از ۲۶ فروردین ۹۹ آغاز شود.

فعالیت تمامی کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز تا ساعت ۱۷ است و به جز بخش امانت، سایر بخش‌ها از جمله سالن‌های مطالعه، مرجع و نشریات کودک و نوجوان تا اطلاع بعدی تعطیل شده است.

کتابخانه ملی هم در اطلاعیه‌ای به دلیل ضرورت پیشگیری از خطر ابتلا به این بیماری و صیانت از سلامت پژوهشگران و دانشجویان همه تالار‌های مطالعه خود را تا جمعه، ۹ اسفندماه، تعطیل اعلام کرد.

نمایشگاه کتاب کودک بولونیا در ایتالیا هم، که قرار بود ۱۱ تا ۱۴ فروردین برگزار شود، به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاده است. در این نمایشگاه برنده مدال هانس کریستین آندرسن ۲۰۲۰ اعلام خواهد شد و فرهاد حسن‌زاده از کشورمان یکی از نامزد‌های نهایی معتبرترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان است. قرار بود این نمایشگاه از ۱۱ تا ۱۴ فروردین برگزار شود که زمان برگزاری آن به ۱۵ تا ۱۸ اردیبهشت تغییر یافته است.

در میان انبوه نگرانی‌ها و خبر‌های تعطیلی، خبر‌های خوشی هم برای فعالان و علاقه‌مندان به کتاب نیز منتشر شد. از جمله نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب، از تأمین اعتبار پاییزه کتاب ۹۸ از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پرداخت مطالبات کتابفروشی‌های مشارکت‌کننده در طرح پاییزه کتاب در سراسر کشور به جز شهر تهران خبر داد و گفت: این یارانه در هفته دوم اسفندماه به حساب ۴۴۲ کتابفروشی فعال طرح در سراسر کشور به جز شهر تهران واریز می‌شود و دربار تأمین اعتبار یارانه شهر تهران نیز مکاتبات لازم از سوی مؤسسه خانه کتاب انجام شده که به محض تأمین اعتبار شهرداری تهران به حساب کتابفروشان واریز خواهد کرد.

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز گفت: در روز‌های آتی عیدانه کتاب با نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد و مؤسسه خانه کتاب به‌ عنوان مجری طرح‌های حمایتی از نهاد‌های غیر‌دولتی مانند شهرداری تهران و مشهد برای برگزاری این رویداد برای تأمین اعتبار اقدام می‌کند و معاونت امور فرهنگی همانند دوره‌های قبل اعتبار این طرح را تخصیص خواهد داد؛ علاوه‌براین می‌توان با ایجاد سازوکاری حتی با اعتباری بیشتر فرصت بهتری را در قالب این طرح برای کتاب‌فروشان ایجاد کرد.

وی همچنین از تلاش برای افزایش سقف اعتبار خرید کتاب خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم عیدانه با بودجه بیشتری از طرح‌های قبلی برگزار شود.

انتهای پیام
captcha