نگرانی ملت و حکومت افغانستان از زوایای پنهان توافقنامه صلح
کد خبر: 3882269
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
در گفت‌‌‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

نگرانی ملت و حکومت افغانستان از زوایای پنهان توافقنامه صلح

سیدعلیرضا محمودی، کارشناس سیاسی افغانستان، تصریح کرد: اگرچه امضای توافقنامه صلح بین آمریکا و طالبان رویکردی مثبت طی روزهای اخیر بوده است، ولی ملت و حکومت افغانستان از زوایای پنهان این اقدام نگران هستند.

سیدعلیرضا محمودی، کارشناس سیاسی افغانستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا، درباره توافقنامه صلح که روز گذشته، 10 اسفند، به امضا رسید گفت: این توافقنامه برای ایجاد صلح بین طالبان و آمریکا از طرف زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان و ملا غنی برادر، معاون رهبر طالبان، در دوحه به امضا رسید.

وی افزود: بیشتر مبانی این قرارداد مبتنی بر ارائه راهکارهای گفت‌وگوی بین‌الافغانی و تعهدات دو طرف است. بر این اساس، آمریکا متعهد شد که نیروهایش را از افغانستان خارج کند، مشروط بر اینکه طالبان به مذاکرات بین‌الافغانی بپردازد و در این راستا به نتیجه برسد. در این صورت نیروهای آمریکایی و متحدان آنها افغانستان را ترک می‌کنند.

محمودی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: طالبان طبق توافقنامه این تعهد را دادند که از طرف افغانستان تهدیدی متوجه آمریکا نخواهد بود. همچنین این گروه متعهد شد که با القاعده، گروه‌ها و جریان‌هایی که آمریکا را تهدید می‌کنند، ارتباطی نخواهد داشت.

رئیس خبرگزاری «دید» افغانستان ابراز کرد: یکی دیگر از موضوعات این توافقنامه، علاوه بر مذاکرات بین‌الافغانی، تبادل زندانیان است که پس از این اقدام انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طالبان، توافقنامه را با عنوان «امارت اسلامی» به امضا رسانده است، گفت: این عنوان از سوی آمریکا به رسمیت شناخته نشده است؛ در عین حال حکومت افغانستان با برخی از مواردی که در این توافقنامه درج شده، موافق نیست.

محمودی اظهار کرد: حکومت افغانستان بر حفظ جمهوری این کشور و اینکه نظامی این چنین بر سر کار بماند تأکید دارد. در همین راستا طالبان باید با حکومت و جریان‌های سیاسی مذاکره کند؛ این در حالی است که این گروه اعلام کرده که با حکومت این کشور به عنوان «حکومت» مذاکره نخواهد داشت.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: طالبان بیان کرده است که در مذاکرات بین‌الافغانی با جریان‌های سیاسی، حکومت هم می‌تواند به عنوان جزئی از تیم مذاکره کننده باشد. نکته اینجاست که حکومت می‌خواهد رهبری مذاکرات بین‌الافغانی را در دست داشته باشد و جریان‌های سیاسی در تیم گفت‌وگوکننده حکومت حضور داشته باشند.

وی اظهار کرد: بر همین اساس در کنار خوش‌بینی‌هایی که وجود دارد، نگرانی‌هایی نیز درباره ادامه مذاکره و توافق بین آمریکا و طالبان هست. از سویی زوایای پنهانی که در توافقنامه قید نشده باعث نگرانی مردم و حکومت افغانستان شده است.

نگرانی ملت و حکومت افغانستان از زوایای پنهان توافقنامه صلح

محمودی در این باره که آیا هفته کاهش خشونت به امضای توافقنامه صلح کمک کرده است، گفت: بله، این هفته مرحله راستی‌آزمایی طالبان است که توان مدیریت نیروهای خود را دارند که دست به اقدامات خشونت‌بار نزنند یا خیر.

وی افزود: طالبان موفق شد و آمریکا در اظهارات خود گفت که این گروه طی یک هفته توانست نیروهای خود را کنترل و مدیریت کند که جنگ و درگیری قابل توجهی در افغانستان صورت نگیرد. بر همین اساس توافقنامه صلح به امضا رسید.

محمودی یادآور شد: طالبان باید به تعهدات خود پایبند باشد، در غیر این صورت اگر چنین اتفاقی نیفتد، توافقنامه فاقد ارزش و اعتبار شناخته می‌شود.

وی از برگزاری نشست دبیرکل ناتو و وزیر دفاع آمریکا با اشرف غنی، رئیس‌جمهور  افغانستان، در ارگ ریاست جمهوری یاد و اظهار کرد: ایالات متحده تأکید کرد که از نیروهای نظامی و حکومت این کشور در مذاکرات صلح و بین‌الافغانی حمایت می‌کند و چنانچه طالبان به تعهدات خود عمل نکند، آمریکا با نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان، آنها را سرکوب می‌کند.

گفت‌وگو از آزاده غلامی

انتهای پیام
captcha