دولت افغانستان نمی‌تواند مانع آزادی زندانیان طالبان شود
کد خبر: 3882593
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
تحلیلگر سیاسی افغانستان:

دولت افغانستان نمی‌تواند مانع آزادی زندانیان طالبان شود

تحلیلگر سیاسی افغانستان و فعال رسانه‌ای این کشور تصریح کرد: در حوزه آزادی زندانیان طالبان از زندان‌های افغانستان،‌ حکومت نمی‌تواند ممانعتی به عمل آورد و این امتیاز، مطالبه طالبان از ایالات متحده آمریکاست.

دولت افغانستان نمی‌تواند مانع آزادی زندانیان طالبان شود

سیدحبیب سادات، تحلیلگر سیاسی افغانستان و جانشین مدیرعامل خبرگزاری «صدای افغان»، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره توافقنامه صلح و اظهارات اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، مبنی بر اینکه تعهدی برای آزادی زندانیان طالبان مبنی بر این توافقنامه ندارد،‌ گفت: مردم هیچ سودی از این قرارداد نبردند و این توافق بین آمریکا و طالبان است و در حال حاضر موضوع افغانستان مطرح نیست.

وی افزود: یکی از امتیازهایی که طالبان دریافت کردند،‌ آزادی 5 هزار زندانی آنها از زندان‌های افغانستان است. آمریکا هم امتیازاتی گرفت که آسیب نرسیدن به منافع این کشور در افغانستان و عدم همکاری با القاعده بر ضد آمریکا از جمله آنهاست.

سادات ادامه داد: حکومت افغانستان دست‌نشانده و آمریکا تصمیم‌گیرنده اصلی درباره زندانیان طالبان است. این گروه نیز مذاکرات خود را با ایالات متحده شروع کردند و مطالبه‌ای که درباره زندانیان دارند نیز از این کشور است. حکومت افغانستان از منظر طالبان نقشی در این توافقنامه ندارد. اگرچه غنی در این‌باره گفته است که آمریکا صلاحیت تصمیم‌گیری درباره زندانیان را ندارد، ولی همه می‌دانند که این صحبت یک نمایش و احتیاط از سوی غنی بوده است. وی پس از سخنانش با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت‌وگوی تلفنی داشت که احتمال صحبت درباره زندانیان وجود دارد.

این احتمال وجود دارد که طالبان به زور متوسل شود و در اثنای مذاکرات بین‌الافغانی نیز حملات بیشتری انجام می‌شود تا بتواند امتیازات بیشتری از حکومت بگیرد و ضرر این اقدامات را مردم می‌بینند

وی با بیان اینکه 5 هزار زندانی آزاد می‌شوند و حکومت نیز نمی‌تواند کاری انجام دهد،‌ درباره احتمال بروز تنش بین طالبان و دولت افغانستان گفت: احتمال تنش‌هایی شدیدتر از گذشته وجود دارد. هر زمانی که طالبان ادعای مذاکره کردند،‌ حملاتی را در اثنای آن انجام داده‌اند. اکنون این گروه خود را پیروز مذاکره می‌داند و از جایگاه بالا به حکومت نگاه می‌کند و قدرت برتر است.

وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که طالبان به زور متوسل شود و در اثنای مذاکرات بین‌الافغانی نیز حملات بیشتری انجام می‌شود تا بتواند امتیازات بیشتری از حکومت بگیرد و ضرر این اقدامات را مردم می‌بینند.

سادات تصریح کرد: امضای توافق صلح بین طالبان و آمریکا ارتباطی به کاهش خشونت با مردم افغانستان نداشت و فقط منافع ایالات متحده را در نظر می‌گرفت. در این توافق، اشاره‌ای به مردم و حکومت افغانستان نشده و احتمال بروز حملات خونین در این کشور بسیار زیاد است.

وی درباره پا برجا ماندن توافق صلح بین آمریکا و طالبان نیز گفت: باید دید که پاکستان چه می‌کند؛ زیرا طالبان به صورت مستقل تصمیم نمی‌گیرد،‌ بلکه از سمت پاکستان رهبری می‌شود و این کشور توانست طالبان را بر سر میز مذاکره بیاورد. اگر خشونت کاهش یا افزایش پیدا کند،‌ باز هم تصمیم با آمریکاست. اگر افغانستان بتواند با پاکستان توافق کند،‌ احتمال اینکه طالبان با حکومت پای میز مذاکره بنشیند بسیار زیاد است.

گفت‌وگو از آزاده غلامی

انتهای پیام
captcha