از تهیه طرح ضدعفونی هوشمند تا طراحی كیت‌های تشخیص كرونا ویروس در دانشگاه شیراز
کد خبر: 3885357
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱

از تهیه طرح ضدعفونی هوشمند تا طراحی كیت‌های تشخیص كرونا ویروس در دانشگاه شیراز

رئیس دانشگاه شیراز به تشریح اقدامات این دانشگاه برای مقابله با شیوع كرونا ویروس پرداخت و از تهیه طرح‌هایی نظیر ضدعفونی هوشمند و طراحی كیت‌های تشخیص كرونا با همكاری مجموعه‌های خارج از دانشگاه خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز امروز، 24 اسفندماه در یك نشست خبری كه به‌صورت مجازی و با موضوع «اقدامات و توانمندی‌های دانشگاه شیراز در مقابله با ویروس کرونا» برگزار شد، به تشریح فعالیت‌ها و اقدامات این دانشگاه در این زمینه پرداخت.

وی از تشكیل ستاد مقابله با كرونا خبر داد و افزود: در این ستاد تصمیم‌گیری‌های لازم به‌منظور جلوگیری از شیوع كرونا در سطح دانشگاه انجام گرفته شده است كه از جمله آن‌ها می‌توان به تعطیلی كلاس‌های آموزشی تا اطلاع ثانوی، تخلیه تمام خوابگاه‌های دانشجویی، توقف فعالیت سلف‌های دانشجویی، لغو تمام همایش‌ها و جشنواره‌ها اشاره كرد.

نادگران همچنین آموزش مدیران امور اداری دانشکده‌ها از سوی کارشنسان بهداشت، آموزش کارکنان خدماتی، تهیه دستگاه‌های گندزدایی ساختمان‌ها و فراهم شدن بستر لازم برای برگزاری جلسات به‌صورت ویدئو کنفرانس را از دیگر اقدامات این ستاد برشمرد.

تهیه ماسك، الکل، مواد ضدعفونی، شیفت‌بندی در حوزه اداری، تهیه و توزیع بروشورهای بهداشتی، مرخصی همکاران با وضعیت ویژه از جمله مادران شیرده و باردار، ضدعفونی همه ساختمان‌های اداری و خوابگاه‌ها، تهیه بسته‌های سلامت روانی اجتماعی توسط دانشکده علوم تربیتی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و شرکت مستمر نماینده دانشگاه در ستاد کرونای استان فارس نیز از دیگر مواردی بود كه نادگران بدان‌ها اشاره كرد.

رئیس دانشگاه شیراز علاوه بر این‌ها از زحمات ایثارگرانه دانشگاه علوم پزشكی و كادر درمانی قدردانی كرد و گفت: بحمد الهی استان فارس و شیراز در صدر انجام فعالیت‌های پیشگیری از كرونا قرار دارد و امیدواریم با این روند بتوانیم كرونا را شكست دهیم.

تشكیل كارگروه پژوهشی در زمینه ویروس‌شناسی

وی همچنین از تشكیل كارگروه پژوهشی در زمینه ویروس و ویروس‌شناسی ذیل این دانشگاه خبر داد و گفت: پیرو سیاست‌های قبلی دانشگاه از دو سال پیش کارگروه ویروس‌شناسی با حضور اساتید با تخصص‌های مختلف در زمینه مسائل روز جامعه تشکیل شده است و هم‌اكنون نیز طرح ضدعفونی یا گندزدایی هوشمند در این دانشگاه در دست تهیه است.

نادگران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینكه آیا تاكنون موردی از ابتلا به كرونا ویروس در این دانشگاه مشاهده شده است، گفت: خیر هیچ موردی در دانشگاه مبنی بر ابتلای كرونا ویروس نداشته‌ایم.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینكه طرحی در دانشکده دامپزشکی برای آموزش و حفظ حیوانات خانگی در دست اجراست، گفت: كارگروه ویروس‌شناسی این دانشگاه با دستور استاندار در حال فعالیت است ضمن اینكه دانشگاه شیراز تنها ذیل تصمیمات و فرامین ستاد بحران علاوه بر مسئولتی اجتماعی، حرکت می‌کند.

وی با تأكید بر اینكه همواره در كنار مردم قرار داریم و تلاش‌های ما نیز در راستای همدلی با مردم است، گفت: به یاری خدا این ویروس نیز با همدلی مردم و مسئولان از تهدید تبدیل به فرصت خواهد شد.

نادگران در عین حال از عموم مردم نیز خواست تا به نكات بهداشتی و توصیه‌های پزشكان توجه كرده از سفر كردن پرهیز كنند و با ماندن در خانه به ریشه‌كنی این ویروس كمك كنند.

علیرضا افشاری فر، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز نیز در این نشست در پاسخ به سئوالات خبرنگاران مبنی بر اینكه آیا دانشجویان خارجی دانشگاه همچنان در شیراز حضور دارند، گفت: از ١٠٠ نفر دانشجوی خارجی دانشگاه شیراز تنها دو نفر در شیراز مانده و مابقی به کشور خود بازگشته‌اند و البته هر دو نفر به طور مرتب تحت نظر هستند.

وی خواستار حمایت مسئولان استانی و ملی از كارگروه ویروس‌شناسی دانشگاه شیراز شد و گفت:‌ ویروس کرونا نه اولین و نه آخرین ویروس است لذا نیاز به حمایت داریم تا بتوانیم در مقابل ویروس‌های دیگر هم ایستادگی كنیم.

امكان دستكاری ویروس‌ها وجود دارد

استاد بخش ویروس‌شناسی دانشگاه شیراز در ادامه در پاسخ به اینكه آیا این دانشگاه شواهدی مبنی بر جنگ بیولوژیکی بودن کوید-19 یافته است، گفت: امکان دست‌کاری ویروس‌ها وجود دارد و بسیاری از کشورها در آزمایشگاه‌های کاملاً ایزوله در حال کار هستند، اما اینکه کرونا از جمله این ویروس‌های بیولوژیک باشد هنوز به صورت کامل اثبات نشده است.

وی همچینن در خصوص برگزاری کلاس‌های مجازی نیز گفت: به دنبال شیوع ویروس کرونا تعطیلی دانشگاه، کارگروهی در دانشگاه برای ایجاد بستر بازم برای ایجاد کلاس برخط در دستور کار قرار گرفت و از آنجا که دانشگاه شیراز تجربه دو دهه برگزاری آموزش‌های الکترونیک را دارد به خوبی وارد این موضوع شد.

افشاری‌فر با بیان اینكه در حال حاضر امکان برگزاری کلاس‌ها برای تمام اساتید به‌صورت آنلاین و غیر برخط فراهم شده است، گفت: دانشجویان از همه نقاط کشور امکان حضور در این آموزش‌ها را دارند.

 محمدهادی اسکندری، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و عضو کارگروه تخصصی واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک دانشگاه شیراز نیز گفت: تولید فرآورده‌های بیولوژیک مانند واکسن یک دانش بین رشته‌ای است و برای تولید آن زنجیره‌ای از تخصص‌ها نیاز داریم.

وی افزود: دانشگاه شیراز یک دانشگاه جامع است و عمده این تخصص‌ها در کنار هم از جمله ایمنی‌شناسی، ویروس‌شناسی، میکروب‌شناسی، پاتولوژی، بیوتکنولوژی، ویروس‌شناسی گیاهی و فرآیندهای مهندسی دارد.

اسکندری ادامه داد: از سال گذشته دانشگاه شیراز کارگروهی شامل ١٦ نفر از اساتید از دانشکده‌های کشاورزی، دامپزشکی و علوم و مهندسی را راه‌اندازی کرده که در کنار هم مأموریت تولید فرآورده‌های بیولوژیک پیشرفته بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه نقشه تولید واکسن شکل گرفته و در حال انجام کار است و آماده پاسخگویی است، افزود: این کارگروه سرعت زیادی برای پاسخگویی دارد و در صورت فراهم بودن بستر، طی چند هفته امکان تولید واکسن مورد نیاز را دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز با ذكر این نكته كه نباید وقتی دچار بحران میشویم به این کارگروه‌ها متوسل شویم، گفت: ای کاش بودجه‌های مورد نیاز از قبل بروز این مشکلات برای توسعه این کارگروه‌ها پیش‌بینی شده بود.

طراحی كیت تشخیص كرونا ویروس

اسکندری با بیان اینکه این کارگروه با همکاری مجموعه خارج از دانشگاه، کیت تشخیص کرونا ویروس را نیز طراحی کرده و در حال تست‌های نهایی در حال انجام است، در خصوص سئوال احتمال حمله بیولوژیك به وسیله این ویروس نیز گفت: آخرین مطالعات موضوع بیولوژیک یا عدم آن را هنوز تایید نکرده است. ژنوم این ویروس در کشورهای مختلف تا حد زیادی به هم شباهت دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز با بیان اینکه احتمال زیاد این ویروس منشأ طبیعی دارد، گفت: دانشمندان تاکنون اثبات نکرده‌اند که این ویروس ساخته دست بشر است.

علی حفیظی، مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز هم گفت: سه روز پیش تشکل‌های دانشگاه شیراز در نامه‌ای به استاندار لزوم بررسی منع آمد و رفت در جاده‌های استان را تأکید کردند.

 

انتهای پیام
captcha