نگرانی از شیوع ویروس کرونا در میان آوارگان «روهینگیا» در بنگلادش
کد خبر: 3887773
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳

 نگرانی از شیوع ویروس کرونا در میان آوارگان «روهینگیا» در بنگلادش

با گسترش ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان، نگرانی از آماده نبودن آوارگان مسلمان روهینگیا در اردوگاه کاکس بازار بنگلادش برای مقابله با این ویروس روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

به گزارش ایکنا به نقل از «ریلیف وب»، تاکنون دست‌کم 199 کشور جهان ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرده‌اند که بنگلادش نیز یکی از آنهاست.

اما هنوز هیچ گزارشی درباره وضعیت اردوگاه آوارگان شهر کاکس بازار این کشور که بیش از یک میلیون آواره روهینگیایی در شرایط نامناسب در آن زندگی می‌کنند، ارائه نشده است.

در حالی که نظام‌های درمانی و بهداشتی در کشورهای پیشرفته هم در مقابله با این ویروس مسری با دشواری‌های فراوانی مواجهند، سؤال‌های زیادی درباره مواجهه کشورهای نسبتاً فقیر مثل بنگلادش، به‌ویژه با توجه به حضور صدها هزار آواره در این کشور، وجود دارد.

اردوگاه‌های آوارگان به‌طور خاص در برابر شیوع این ویروس بسیار آسیب‌پذیر هستند. ساکنین اردوگاه کاکس بازار حتی پیش از مطرح شدن تهدید کرونا با مشکلات بهداشتی عدیده همچون کمبود آب آشامیدنی، آلودگی محیط، و عدم دسترسی به امکانات درمانی و بهداشتی مواجه بودند.

با توجه به این موارد، و همچنین تراکم بالای جمعیت آوارگان در یک محیط محدود، ورود ویروس به اردوگاه می‌تواند به سرعت ابعاد گسترده‌ای پیدا کند.

از سوی دیگر کمبود آگاهی‌رسانی به ساکنان این اردوگاه درباره راه‌های مقابله با کووید ـ 19 بسیار مشهود است و آنچه که این مشکل را تشدید می‌کند، محدودیت دسترسی آوارگان به تلفن همراه و اینترنت است که از سال گذشته در اردوگاه کاکس بازار ممنوع شده است.

گروه‌های مدافع حقوق مسلمانان روهینگیا و سازمان‌های کمک‌رسانی بین‌المللی تلاش‌هایی برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به اردوگاه داشته‌اند اما این اقدامات بسیار ناکافی به نظر می‌رسد و باید برای پیشگیری از یک بحران جدی در کاکس بازار گام‌هایی جدی و فوری برداشته شود.

انتهای پیام
captcha