ضرورت انقلابی نو در مفهوم خانواده برای شعار جهانی «در خانه بمانیم»
کد خبر: 3889181
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
حجت‌الاسلام محمدعلی میرزایی:

ضرورت انقلابی نو در مفهوم خانواده برای شعار جهانی «در خانه بمانیم»

«#خلیک ـ بالبيت، #stay_at_home و #در_خانه_بمان»، شعاری کاملاً صحیح است، اما آیا دنیای غرب به لحاظ روحی، روانی و معنوی خانه‌ای باقی گذاشته است که مردمانش به این مأمن بازگردند و آرامشی را در آنجا تجربه کنند؟

ما نقش‌ مقدس خانه را با حماقت مدرن خود از بین برده‌ایمبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با انتشار پستی در صفحه فیس‌بوک خود به زبان عربی تأکید می‎کند در جهان کرونا زده امروز که از مردم می‌خواهند در خانه بمانند، باید برای تشکیل خانه و کانون خانواده به معنای واقعی کلمه و با تمام ویژگی‌های لازم از نو انقلابی به پا کرد؛ آنگاه می‌توانیم از همه دنیا بخواهیم در خانه بمانند.

ترجمه فارسی این مطلب بدین شرح است:

«#خلیک ـ بالبيت، #stay_at_home و #در_خانه_بمان»، شعاری کاملاً صحیح است، اما آیا دنیای غرب به لحاظ روحی، روانی و معنوی خانه‌ای باقی گذاشته است که مردمانش به آن برگردند و در آن آرامشی تجربه کنند؟

بله ما نیازمند «#انقلاب ـ جهانی ـ بازگشت ـ به ـ خانه» هستیم. خود من نیز این هشتگ را منتشر می‌کنم و از شما(مخاطبان فیس‌بوکی) می‌خواهم که آن را بازنشر دهید، اما باید درک کنیم که خانه‌هایمان را ویران کرده‌ایم، ارزش اصلی خانه را از بین برده‌ایم و نقش مستحکم آن را در صیانت از انسانیت تباه ساخته‌ایم. ما این کانون را با آلوده کردن به حساب و کتاب بازار، کارگاه و فروشگاه از اعتبار ساقط کرده‌ایم. ما نقش‌ مقدس خانه را با حماقت مدرن خود و غربی‌کردن سبک‌ زندگی از بین برده‌ایم. حالا وقت آن فرا رسیده که انقلابی در خانه و نقش اعضای خانواده به پا کنیم؛ آن هم با تمسک به مفهوم ارزشمند خانواده و اهل بیت.

ما نقش‌ مقدس خانه را با حماقت مدرن خود و غربی‌کردن سبک‌ زندگی از بین برده‌ایم. حالا وقت آن فرا رسیده که انقلابی در خانه و نقش اعضای خانواده به پا کنیم؛ آن هم با تمسک به مفهوم ارزشمند خانواده و اهل بیت

به‌راستی نبوت و رسالت که پایه و اساس اصلاح جهان و مبنای شکل‌‌گیری حیات طیبه بوده، در تشکیل خانه و خانواده، شایسته نهادینه شدن است.

ملت‌های محروم از کانون خانه و خانواده‌ای وزین، هرگز از تنگناهای زندگی و ریسک‌های پیش روی بشر نجات نخواهند یافت.

درک مفهوم اهل بیت با آنچه در اصول عقاید، کلام و مذهب تعریف می‌شود، نسبت به آنچه از قرآن، سیره نبوی و سیره اهل بیت(ع)، برداشت می‌شود، محدودانگاری محض است.

هر مسلمان، جزئی از اهل بیت است

هر فرد مسلمانی باید خود را از اهل بیت بداند نه به این معنا که خود را از خاندان پیامبر(ص) بشمارد. بلکه به معنای واقعی کلمه جزئی از اهل بیت بداند. خانه و تشکیل خانواده در سيره پیامبران و نبی مکرم اسلام اهمیت محوری دارد و در حقیقت، رسالت پیامبر اکرم(ص) بدون درنظر گرفتن مفهوم اهل بیت خدشه‌دار می‌شود،  بنابراین، خانه و تشکیل خانواده از نظر تربیتی و تمدن‌سازی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.
پیامبر(ص) در تشکیل خانواده‌ای شایسته بهترین اسوه هستند و ما در امر تشکیل خانواده و توانمندسازی اعضای آن باید به ایشان تمسک جوییم. این دیدگاه گرچه جدید به نظر می‌رسد، اما من این نظریه را از بطن اسلام و سیره پیامبر(ص) و به دور از کارکردهای اعتقادی مذهبی مفهوم اهل بیت استنباط می‌کنم.

این که ادعا کنید متعهد هستید و زندگی ارزشی دارید، بدون در نظر گرفتن خانواده و توانمندسازی اعضای آن، شعاری گزاف و باورناپذیر است.

پیش از پیامبر(ص) و پیامبران الهی، خداوند متعال برای خویش خانه‌ای ساخت که همان بیت‌الله الحرام است و هرکس به حریم آن راه یافت، ایمن ماند. پیامبر(ص) در سایه مفهوم ارزشمند خانه خدا برای خویش خانه‌ای به‌پا کرد و با اهل بیت مطهرش(ع) در آنجا تشکیل خانواده داد.
این سلسله مراتب سه‌گانه ساخت خانه؛ یعنی ساخت بیت‌الله الحرام(خانه امن الهی)، خانه پیامبر(ص) و در امتداد آن خانه‌های مؤمنین جملگی با هم در ارتباط طولی و عمودی هستند و پیوندهای متین و استواری بین آنها برقرار است.

ویرانگری‌ روشمند 

ما امروز با یک ویرانگری روشمند علیه هر سه مأمن روبه‌رو هستیم. خانه خدا را به لحاظ معنوی با سپردن مدیریت مناسک حج و اماکن مقدس به حکامی طاغوتی ویران کرده‌ایم، هرچند متولیانش بیت‌الله را طلا اندود کرده و هر ساله با گلابی خالص و نایاب عطرآگین می‌کنند اما در عین حال خانه میلیون‌ها نفر از بندگان مستضعف خدا را در یمن، سوریه و عراق ویران کرده‌اند، آیا این اعمال نشان دهنده حفظ حرمت خانه خدا است؟
همچنین خانه پیامبر(ص) را با قتل اهل بیت ایشان(ع) ویران کردیم و مفهوم خانواده پیامبر را به چندهمسری و ارتباطات زناشویی و غریزی تنزل دادیم که نه تنها فاقد صلاحیت و اهلیت انتساب به پیامبر(ص) است بلکه ضربه‌ای به مفهوم شایسته خانواده تلقی می‌شود، در حالی که صلاحیت اخلاقی، عصمت، طهارت، تقوا و پرهیزگاری اهل بیت(ع) و وجود ایشان در والاترین مراتب تقوا و طهارت، پایه و اساس بیت شریف نبوی است و طبیعتاً تخریب و نابودسازی روشمند خانه مؤمنین به دست اشغالگران غرب پس از نابودکردن بیت پیامبر(ص) و تضعیف اهل بیت ایشان(ع) در طول تاریخ آسان‌تر هم شده است.

با نهضت فمینیسم زیرساخت مادرانگی و همسرانگی را از بین بردند و با نهادسازی تربیتی به مثابه جایگزین کردن خانه‌ای که فاقد شرایط و موقعیت مناسب تربیت فرزندان است؛ موجب از بین رفتن نسل کودک و نوجوان شدند و با رویکرد اقتصادی و مادی به پیران و سالمندان و سربار تلقی کردن آنان زمینه حذف مادربزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها از خانه و رها کردن آنان در خانه سالمندان یا آواره و بی‌خانمان کردن آنها را فراهم ساختند؛ این است تراژدی بزرگ نظم خانوادگی مدرن غرب که به فروپاشی انسانیت انجامیده

تخریب روشمند خانواده، پروسه‌ای پیچیده است. با نهضت فمینیسم زیرساخت مادرانگی و همسرانگی را از بین بردند و با نهادسازی تربیتی به مثابه جایگزین کردن خانه‌ای که فاقد شرایط و موقعیت مناسب تربیت فرزندان است؛ موجب از بین رفتن نسل کودک و نوجوان شدند و با رویکرد اقتصادی و مادی به پیران و سالمندان و سربار تلقی کردن آنان زمینه حذف مادربزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها از خانه و رها کردن آنان در خانه سالمندان یا آواره و بی‌خانمان کردن آنها را فراهم ساختند؛ این است تراژدی بزرگ نظم خانوادگی مدرن غرب که به فروپاشی انسانیت انجامیده.

بابت طولانی شدن این پست، عذرخواهی می‌کنم اما موضوعی را که بازشده باید به جایی رساند. امروز در پویشی جهانی، همگان را برای در امان ماندن از ویروس همه‌گیر کرونا به در خانه ماندن دعوت می‌کنیم. اما آیا واقعاً برای مسلمانان و غیرمسلمانان خانه‌ای مانده که بخواهد جانشان را حفظ و در امان نگه دارد؟ آیا در نبود کانون خانه و خانواده‌ای صالح که مبتنی بر روابط و ویژگی‌های اخلاقی والا و ارزش‌های عمیق پاک باشد و بر ارتباط زوجین، والدین و روابط آنها با فرزندانشان پایه‌ریزی شده باشد، می‌توانیم بشریت را از آسیب‌ها و بلاهای پیدا و پنهان مصون داریم؟
 
بنابراین بیایید برای تشکیل خانه و کانون خانواده به معنای واقعی کلمه و با تمام ویژگی‌های لازم از نو انقلابی بپا کنیم. آنگاه می‌توانیم به تمام دنیا بگوییم "خلیک بالبيت "، "stay at home" و "در خانه بمان"؛ خانه‌ای که مملو از امان، امنیت، آرامش، سکون و صیانت از بلایا خواهد بود ان‌شاءلله تعالی».

انتهای پیام
captcha