نگاهی به عملکرد فرهنگ‌سرای قرآن در سال 98
کد خبر: 3889514
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶

نگاهی به عملکرد فرهنگ‌سرای قرآن در سال 98

فرهنگ‌سرای قرآن طی سال گذشته، علاوه بر برپایی همایش‌ عمری با قرآن، میزبان مسابقات و همایش‌های مختلف بوده و با در اختیار قرار دادن فضای آموزشی به اساتید قرآن، امکان برگزاری کلاس‌های تخصصی آموزش قرائت و مفاهیم را مهیا کرده و طبق سنوات گذشته به آموزش‌‌های غیر حضوری نیز توجه داشته است.

به گزارش ایکنا، فرهنگسرای قرآن در سال 98 با نظارت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، برنامه‌های مختلفی را در رده‌های مختلف سنی به اجرا گذاشت.

یکی از این فعالیت‌ها با رویکرد برنامه‌های شاخص شهری، طبق روال سنوات گذشته برپایی همایش عمری با قرآن بود. هجدهمین دوره آن با محوریت تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران طی اردیبهشت‌ماه برگزار شد که از حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی، پژوهشگر و مفسر قرآن، محمد بادپا، به عنوان مدیر قرآنی، حسن ربیعیان، مدرس، قاری و داور قرآنی، محمود پاک‌نیت، هنرمند قرآنی و فروغ‌السادات موسوی‌بلده، بانوی فعال قرآنی و همچنین از خانواده دو برادر شهید قرآنی، مصطفی و مجتبی کاشفی تجلیل به عمل آمد.

اما برنامه‌های محله‌ای و منطقه‌ای فرهنگسرای قرآن شامل مواردی چون برگزاری برنامه‌های مناسبتی چون جشن میلاد نور، جشن نیمه شعبان، برگزاری مسابقه صلوات شعبانیه، جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع)، جشن غدیر، جشن دختران ماه، جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) و جشن میلاد حضرت زهرا(س) و بزرگداشت مقام مادر بود.

بنابر گفته علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگسرای قرآن «از دیگر این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری کارگاه هنر تلاوت با حضور استاد احمد ابوالقاسمی، سه‌شنبه‌های هر هفته، کارگاه تدبر در قرآن با تدریس استاد مجید زکی‌لو طی چهارشنبه‌های هر هفته، کارگاه مهارت‌های زندگی با عنوان «قرآن و زندگی» با حضور استاد سیدمحسن خدام‌حسینی، برگزاری جشن‌های «دوست من نماز» و جشن «الفبا»، برگزاری نمایشگاه‌های هنری در نگارخانه هدی، برپایی جلسات قصه‌خوانی (قصه‌های نور) در تابستان 98، برنامه مهرآئین (بازدید از خانواده معظم شهدا) در تابستان و پاییز 98 و اجرای برنامه آیه‌های سبز اشاره کرد.»

فعالیت‌های کانونی فرهنگسرا از جمله کانون دختران ترنج، کانون نمایش استاد پرستار، کارگاه 20 درصدی‌ها با تدریس حسین اقبالی‌نسب طی بازه زمانی شهریور تا آذر 98 و برگزاری کارگاه‌های هنری ماهرانه از دیگر این برنامه‌ها بود.

همچنین لیلا اکبرپور، مسئول روابط عمومی فرهنگ‌سرای قرآن با اشاره به برگزاری برنامه‌های مشارکتی این مرکز با سازمان‌ها و نهادهای مختلف، افزود: برگزاری جشنواره فیلم دانش‌آموزی، مسابقات قرآن کمیته امداد امام خمینی(ره)، مسابقات قرآن و تواشیح حراست‌های کل کشور، گردهمایی بزرگ بسیجیان منطقه 17، مراسم بزرگداشت روز عصای سفید، برگزاری نشست مؤسسات قرآنی شهر تهران، اجرای برنامه صبح روشن با محوریت تجدید میثاق قرآنیان شهر تهران با آرمان‌های امام راحل، جشن تجلیل از قرآنیان دارالقرآن حضرت زهرا(س) و برگزاری همایش‌های بنیاد خانه قرآن از جمله این برنامه‌ها بود.

وی همچنین به فعالیت‌های ویژه واحد آموزش فرهنگ‌سرای قرآن اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری کلاس‌های تخصصی علوم قرآنی، آزمون مربیان قرآن سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، برگزاری مسابقات قرآن بینات ویژه قرآن‌آموزان مرکز، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع «اختلالات رفتاری فرزندان» با تدریس فرداد و همچنین کارگاه سبک زندگی با حضور حجت ‌الاسلام رجبی از دیگر فعالیت فرهنگ‌سرا در سال 98 بود.

اما کتابخانه هدی فرهنگسرای قرآن نیز در سال 98 فعالیت‌هایی همچون ثبت نام کودکان 6 تا 10 سال و تشکیل بانک اطلاعاتی برای جلسات قصه‌گویی، جذب مشارکت معنوی شهروندان برای استفاده در جلسات قصه‌گویی به صورت رایگان، رف‌خوانی کتاب‌های کتابخانه، اجرای برنامه طلوع فجر و برپایی نمایشگاه کتاب انقلاب اسلامی به مناسبت دهه مبارک فجر، اجرای مسابقه پیامکی کتابخوانی با عنوان «فجر چهل و یکم»، برگزاری نمایشگاه کتب عاشورایی به مناسبت ماه محرم، وجین کتاب‌های مستعمل و غیر قابل استفاده کتابخانه، فهرست‌نویسی کتاب‌های کمک‌آموزشی فهرست نشده کتابخانه، تفکیک کتاب‌های ثبت نشده از کتاب‌های ثبت شده و ساماندهی درآمدهای حاصل از کتابخانه از قبیل جریمه های دیرکرد کتاب، شهریه عضویت کتابخانه و کاغذ باطله و حذف دریافت وجه نقد از مراجعان.

اما در زمان شیوع ویروس کرونا در اواخر سال 98 و تعطیلی کلاس‌های آموزشی، دوره‌ها با حضور اساتید به صورت مجازی و با بهره‌گیری از فضای پیام‌رسان‌ها انجام شد. چنانکه دوره آموزش صوت و لحن پیشرفته با تدریس احمد ابوالقاسمی در پیام‌رسان تلگرام، آموزش مجازی ترجمه و تفسیر قرآن کریم با محوریت سوره سبأ با تدریس مجید زکی‌لو در کانال‌های تلگرام و ایتا، آموزش مجازی رشته قرائت قرآن بانوان با تدریس جهان‌بین با بهره‌گیری از پیام‌رسان واتساپ، آزمون‌های مجازی رشته تجوید و فصیح‌خوانی بانوان با مربیگری غفاری‌راد در پیام‌رسان واتساپ، آموزش مداحی بانوان با انتخاب قطعات و معرفی دستگاه‌های مداحی با تدریس فرجی در پیام‌رسان ایتا و آموزش مجازی حفظ قرآن با محوریت سوره مبارکه رعد با تدریس گلفام در پیام‌رسان واتساپ در حال انجام است.

استفاده از بسته‌های تولیدی مدرسه مکاتباتی قرآن فرهنگ‌سرا با عنوان آموزش روخوانی، فصیح‌خوانی و تجوید مقدماتی در قالب کتاب و لوح فشرده نیز در این ایام قرنطینه خانگی به مخاطبان توصیه شد.

یادآور می‌شود، فرهنگ‌سرای قرآن در تهران، خیابان قزوین، نرسیده به سه ‎راه آذری، نبش خیابان شهید کاظمی قرار دارد. همچنین علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره 3-55775141 تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha