محرومیتی دیگر برای مؤسسات مناطق محروم
کد خبر: 3891358
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶

محرومیتی دیگر برای مؤسسات مناطق محروم

بحران کرونا همراه با محدود شدن فضای آموزشی، تعطیلی کلاس‌های حضوری و مشکلات مالی، گریبان مؤسسات قرآنی مناطق محروم کشور را به گونه دیگری نیز گرفته است.

به گزارش ایکنا؛ در میان هیاهوی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تجمعات و مراکز آموزشی کشور اعم از دانشگاه‌ها و مدارس و در ادامه برپایی دوره‌های آموزشی حضوری به غیر حضوری و بهره‌مندی از فضای مجازی، وضعیت فعلی مؤسسات قرآنی کشور جای تأمل و درنگ دارد.

مؤسسات و تشکل‌های قرآنی مردم‌نهاد، تاکنون به منظور ترویج فرهنگ قرآنی و توسعه آموزش‌ها با حداقل امکانات، خود را سرپا نگه داشته و سال‌هاست از مناطق شهری تا دورترین نقاط روستایی، دامنه فعالیت خود را با دستان خالی و حمایت‌های اندک دستگاه‌های متولی ادامه می‌دهند و حتی اقدام به اعزام مربیان قرآن به سایر مناطق می‌کنند. اما اینک با فراهم نبودن زیرساخت‌های اینترنتی در برخی از مناطق دورافتاده و حتی عدم استطاعت خرید گوشی‌های هوشمند و یا کامپیوتر برای دریافت آموزش مجازی، می‌توانند به بهره‌مندی از ارتباط تلفنی برای آموزش غیر حضوری اکتفا کنند. آسیب یا مشکلی که باز هم گریبان مؤسسات و تشکل‌های قرآنی را گرفته است.

بنا بر گفته حجت‌الاسلام والمسلمین حسن صیادی، مدیر مؤسسه قرآن و عترت خادم الرضا(ع) کوثر زابل «والدین و خانواده‌های قرآن‌آموزان به کنار، بعضا حتی مربیان مجموعه نیز گوشی‌های هوشمند برای بهره‌مندی از فضای آموزشی مجازی ندارند، اینجا امکانات کم است.»

چه تعداد از مؤسسات قرآنی از امکانات زیرساختی برای آغاز فعالیت‌های مجازی و غیر حضوری بهره‌مند هستند؟ آن هم موسساتی که حتی در تهیه بودجه برای برگزاری دوره‌های حضوری خود و یا تجهیز کردن مؤسسه باز مانده‌اند، مؤسساتی که همیشه با جان و دل در زمینه برگزاری دوره‌های حضوری و اعزام اساتید و مربیان به مناطق محروم، اشتیاق نشان می‌دهند، اما اینک به دلیل جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، مجبور شدند تا اندک فعالیت خود را به تعویق بی‌اندازند و معلوم نیست حوزه آموزش در کشور و مؤسسات قرآنی چه زمانی به شرایط قبلی بازگردد.

حسن خدری، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت صادقیه زهک با اشاره به اینکه در روستاها و اطراف شهرها تنها 20 تا 30 درصد مردم از امکانات تلفن‌های هوشمند برخوردار هستند، اظهار کرد: با این اوضاع وضعیت معیشت مردم خیلی سخت‌تر از گذشته شده است و در شهرها شاید حدود 70 درصد از خانواده‌ها از امکانات بهره‌مند باشند، اما به دلیل هزینه‌ تهیه بسته‌های اینترنتی خیلی‌ها ترجیح می‌دهند، هزینه دیگری به خانواده تحمیل نکنند و یا بحث‌های آموزش قرآنی را جزو اولویت‌های خود نمی‌دانند. هر چند کانال مجازی، مؤسسه فعال است و برای قرآن‌آموزان و یا سایر علاقه‌مندان و قرآن‌دوستان مطالبی را بارگذاری می‌کند. 

انتهای پیام
captcha