شتابزدگی و عدم زیرساخت، تیشه به ریشه فعالیت‌های قرآنی می‌زند
کد خبر: 3892845
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴

شتابزدگی و عدم زیرساخت، تیشه به ریشه فعالیت‌های قرآنی می‌زند

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل فراهم نشدن زیرساخت تربیت بیش از ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم طرح ابتر مانده است، گفت: البته ناگفته نماند که دستگاه‌های اجرایی سعی و تلاش کافی را کرده‌اند، اما به جهت عدم وجود زیرساخت و بعضا موازی کاری کار به سرانجام مطلوب نمی‌رسد.

شتابزدگی در فعالیت‌های قرآنی حجت‌الاسلام مهدی عباسی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: خداوند انسان را متشکل از جسم و روح خلق کرده و در واقع نیازهای انسان نیز متشکل از نیازهای مادی و معنوی است.

وی افزود: نیازهای مادی جهت پرورش جسم انسان است و انسان نیاز جدی و حیاتی دارد، اما با عنایت به اینکه خداوند انسان را به عنوان اشرف مخلوقات خلق کرده و انسان خلیفه الله و جانشین خداوند روی کره خاکی است، پس باید نیازهای روحی خود را نیز تامین کند.

وی اظهار کرد: تصور کنیم یکی از نیازهای جسمی مانند نیاز به خوراک و یا نیاز به آب و یا حتی بقیه نیازهای مادی انسان تامین نشود قاعدتاً جسم انسان با مشکل جدی مواجه می‌شود و کارآیی لازم را نخواهد داشت.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: حال اگر نیازهای معنوی که مربوط به روح انسان است نیز تامین نشود، همین مشکلات حاد برای روح نیز به وجود می‌آید.

عباسی ادامه داد: یکی از خوراک‌های ویژه‌ای که خداوند برای روح انسان در نظر گرفته و باعث پرورش روح می‌شود و انسان را به کمال می‌رساند، انس با قرآن کریم است که در آیات و روایات زیادی به این مسئله مهم اشاره شده است.

وی تصریح کرد: رهبر جامعه اسلامی به عنوان سکاندار جامعه علاوه بر توجه نیازهای جسمی جامعه، باید نگاه ویژه‌ای به تامین نیازهای ارزی نیز داشته باشد؛ فلذا مقام معظم رهبری در کنار تمام دغدغه‌های فراوان در زمینه ایجاد رفاه و آسایش برای جامعه نگاه ویژه به انس با قرآن دارند و بارها و بارها به مسئله حفظ و تلاوت قرآن اشاره کرده‌اند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: هر ساله شاهد هستیم علی رغم کمبود وقت ایشان در دیدار با جامعه قرآنی چندین ساعت وقت گذاشته و علاوه بر فرمایشات ارزنده، تمامی تلاوت‌ها را نیز گوش می‌کنند.

عباسی ادامه داد: دغدغه‌های معنوی مقام معظم رهبری برای جامعه تربیت حافظان قرآن کریم است که در سالیان گذشته بارها به آن اشاره کرده‌اند که کشوری به مثل ایران اسلامی حداقل باید ۱۰ تا ۱۵ میلیون حافظ قرآن کریم داشته باشد و دستگاه‌های متولی جهت تحقق منویات رهبری از سال ۹۱ بحث ویژه تربیت حافظان قرآن کریم را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: حال اگر قرار است نیازهای معنوی و نیاز روح انسان تامین شود، در حوزه قرآنی باید زیرساخت فراهم باشد که متاسفانه در حوزه‌های دینی و مذهبی بعضا کارهای شتابزده و با عجله مانع از رسیدن به نتیجه مطلوب می‌شود.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی از این موارد در حوزه‌های قرآنی است که متاسفانه به دلیل فراهم نشدن زیرساخت تربیت بیش از ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم طرح ابتر مانده است، تصریح کرد: البته ناگفته نماند که دستگاه‌های اجرایی سعی و تلاش کافی را کرده‌اند، اما به جهت عدم وجود زیرساخت و بعضا موازی کاری کار به سرانجام مطلوب نمی‌رسد.

عباسی اظهار کرد: در حوزه فعالیت‌های قرآنی، سازمان اوقاف طرح‌های قرآنی بسیار موفقی وجود دارد که باعث رشد مباحث قرآنی در جامعه شده است، از آن جمله طرح حفظ مجازی قرآن کریم که نیاز افرادی که دغدغه حفظ قرآن را دارند اما به جهت مشغله‌های کاری و فکری و حتی حاشیه نشینی امکان حضور در کلاس‌های قرآنی را ندارند را برطرف کرده است.

وی افزود: همچنین مدرسه تخصصی حفظ یک ساله قرآن کریم جوانان مستعد و دارای ظرفیت را جذب کرده و در طی یک ساله کامل حافظ کل قرآن کریم می‌کند، اما این موارد به تنهایی نیاز جامعه بیش از ۸۰ میلیون ایران را مرتفع نمی‌کند و نیاز است در حوزه‌های قرآنی کار فراتر از این پیش رود تا انسان با تأمین نیازهای روحی، جامعه متعالی را به وجود آورد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: وقتی انسان روح خودساخته‌ای نداشته باشد یقیناً جسم نیست به تعالی نخواهد رسید؛ پس باید برای تقویت روح مباحث قرآنی در جامعه توسعه بیشتری پیدا کند.

انتهای پیام
captcha