آثار مثبت کاهش سود بانکی بر وضعیت تولید / برخی معافیت‌های مالیاتی مفتضحانه است
کد خبر: 3893127
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
احمد توکلی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

آثار مثبت کاهش سود بانکی بر وضعیت تولید / برخی معافیت‌های مالیاتی مفتضحانه است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: کاهش نرخ سود بانکی و بهبود وضعیت فعالیت‌های تولیدی باعث می‌شود که از شدت بیکاری و رکود حاکم بر اقتصاد کشور کاسته شود. البته مدیران بانکی می‌توانستند نرخ سود سپرده‌ها را به میزان بیشتری هم کاهش دهند.

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

براساس توافق اخیر مدیران عامل بانک‌ها، از روز گذشته یکم اردیبهشت 99، نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله بانکی از 18 تا 20 درصد به ۱۵ درصد کاهش یافت. همچنین بر اساس این اقدام، توافق اولیه درباره پرداخت سود متفاوت به اشخاص حقیقی نیز منتفی و قرار شده که بانک‌ها با انتشار گواهی سپرده ۱۸ درصدی همچنان مشتریان خود را به این وسیله حفظ کنند. این اقدام از منظر عملکرد بهتر شبکه بانکی از جهت شریعت نیز می‌تواند مثبت قلمداد شود. از سوی دیگر کاهش نرخ سود بانکی از مواردی است که همواره، اقتصاددانان، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان بر آن تأکید داشته‌اند؛ لذا امید است این اقدام در سالی که با عنوان «جهش تولید» نامگذاری شده باعث بهبود وضعیت تولید کشور شود.

در این راستا با احمد توکلی، اقتصاددان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، به گفت‌وگو نشستیم که وی درباره تأثیر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بر بازارهای مختلف و اقتصاد کشور اظهار کرد: قطعاً جهت کلی کاهش سود بانکی مثبت است چراکه به احتمال زیاد، به دلیل کاهش تقاضا، رکود موجود در اقتصاد ایران تشدید خواهد شد و چرخ اقتصاد کشور به خوبی نخواهد چرخید.


بیشتر بخوانید:


مزایای کاهش سود بانکی برای تولید

وی با بیان اینکه باید سرمایه‌های مورد نیاز تولیدکنندگان به خوبی تأمین شود، ادامه داد: در شرایط کنونی حتی ممکن است وضعیت اقتصادی بدتر هم بشود بنابراین باید اقداماتی در عرصه نظام بانکی انجام داد که دریافت سرمایه از بانک‌ها به شکل راحت‌تری انجام شود تا شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی کشور بتوانند خودشان را سرپا نگه دارند.

وقتی چنین بحرانی در آمریکا پدید آمد ممکن بود سرمایه‌گذاران، سرمایه خود را از بازار بورس بیرون بکشند و به همین علت دولت آمریکا برای اینکه کشور خود را از سقوط بورس نجات دهد اقدام به کاهش نرخ بهره بانکی کرد. چنین کاری باعث کاهش رکود و بیکاری خواهد شد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مزایایی که کاهش نرخ سود بانکی در پی دارد، یادآور شد: کاهش نرخ سود بانکی و بهبود وضعیت فعالیت‌های تولیدی باعث می‌شود از شدت بیکاری و رکود حاکم بر اقتصاد کشور کاسته شود. البته معتقدم که مدیران بانکی می‌توانستند نرخ سود سپرده‌های بانکی را به میزان بیشتری هم کاهش دهند.

اهداف دولت آمریکا از کاهش نرخ بهره بانکی

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: معتقدم اگر نرخ سود سپرده‌های بانکی به 10 درصد هم می‌رسید، جای دوری نمی‌رفت. بعد از اینکه کرونا شیوع پیدا کرد، دولت آمریکا نرخ بهره‌ای را که «فدرال رزرو» تعیین می‌کنند و بانک‌ها موظف به رعایت آن هستند، به چیزی بین صفر تا 25 صدم درصد کاهش داد.

توکلی با اشاره به اقدام مهم دولت آمریکا در کاهش نرخ بهره بانکی، ادامه داد: در واقع در ایام اخیر و پس از بحرانی که پدید آمد نرخ بهره در آمریکا به یک‌باره نصف شد. علت این اقدام دولت آمریکا این بود که به علت شیوع بیماری کرونا و تبعات اقتصادی که در پی دارد و از سوی دیگر از آنجا که سرمایه‌گذاران معمولاً بسیار محافظه‌کارند، در چنین مواقعی نگران از دست رفتن سرمایه خود هستند و ممکن است بورس سقوط کند و آنان متضرر شوند.

کاهش سود سپرده‌ها اقدامی مثبت است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تلاش‌های دولت آمریکا برای ممانعت از سقوط بورس این کشور، اظهار کرد: وقتی چنین بحرانی در آمریکا پدید آمد ممکن بود سرمایه‌گذاران، سرمایه خود را از بازار بورس بیرون بکشند و به همین علت دولت آمریکا برای اینکه کشور خود را از سقوط بورس نجات دهد اقدام به کاهش نرخ بهره بانکی کرد. همچنین این اقدام باعث کاهش رکود و بیکاری خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: با این اوصاف، جهت‌گیری کلی اقدام بانک‌های ما برای کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، برخلاف دفعات قبل درست است و ان‌شاء‌الله به نفع تولید خواهد کمک شد. البته این امکان وجود دارد که با کاهش نرخ سود بانکی، سرمایه‌ها به سمت بازارهای موازی همانند دلار برود اما باید برای آن هم چاره‌اندیشی شود.

تبعات معافیت مالیاتی برخی بخش‌های اقتصادی

وی با اشاره به اهمیت نظارت بر فعالیت بازارهای موازی نظام بانکی، یادآور شد: نیازمند در نظر گرفتن مالیات‌ها برای این بخش‌‌ها هستیم تا نقدینگی به این سمت حرکت نکند. معافیت‌های مالیاتی که در شرایط کنونی در نظر گرفته شده، فضاحت‌بار و اشکالات اساسی بر آن وارد است. هر بخشی را اگر به خوبی کنترل نکنیم، ممکن است روزی باعث ایجاد مشکل در اقتصاد کشور شود.

توکلی در پایان گفت: اکنون در ادبیات اقتصادی غرب تأکید بسیاری بر کنترل است. بنابراین نباید یک بازار به حال خود رها شود. متأسفانه برخی به خوبی بر اقتصاد مسلط نیستند و یاد گرفته‌اند که تصمیمات غیرعلمی و غیرمنطقی بگیرند. بنابراین کاهش نرخ سود اقدامی مثبت است، اما باید مراقبت باشیم که بر دیگر بازارها تأثیر منفی نگذارد.

انتهای پیام
captcha