تبعات کاهش سود سپرده‌های بانکی برای بازارهای موازی / هنر دولت کاهش تورم است
کد خبر: 3893950
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
مهدی تقوی بیان کرد:

تبعات کاهش سود سپرده‌های بانکی برای بازارهای موازی / هنر دولت کاهش تورم است

استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: کاهش سود سپرده بانکی در اقتصاد ما با سطح بالای تورم اصلاً منطقی نیست و ممکن است بسیاری از مردم سرمایه‌ خود را از بانک‌ها بیرون بکشند، زیرا وقتی سپرده‌های بانکی کم ‌شود، هم سودآوری بانک و هم امکان حمایت از تولیدکنندگان کاهش می‌یابد.

براساس توافق اخیر مدیرعاملان بانک‌ها، نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله بانکی از ۱۸ تا ۲۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافت. همچنین براساس این تصمیم، توافق اولیه درباره پرداخت سود متفاوت به اشخاص حقیقی نیز منتفی و قرار شده که بانک‌ها با انتشار گواهی سپرده ۱۸ درصدی همچنان مشتریان خود را به این وسیله حفظ کنند. این اقدام از منظر عملکرد بهتر شبکه بانکی از جهت شریعت نیز می‌تواند مثبت قلمداد شود اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان اقتصادی دیدگاهی مخالف دارند و معتقدند که در نحوه محاسبه نرخ سود بانکی باید نرخ تورم در نظر گرفته شود.

مهدی تقوی، اقتصاددان و استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی پرداخت و گفت: کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی اقدامی کاملاً نادرست تلقی می‌شود، چراکه سطح تورم بسیار بالا و حدود 30 تا 40 درصد است، در حالی که وقتی این سپرده‌ها در بانک‌ گذاشته می‌شود، بانک آن را با نرخ بالاتری وام می‌دهد و سود بالاتری هم کسب می‌کند. لذا چنین سودی برای سپرده‌گذاران منطقی نیست.


بیشتر بخوانید:


تبعات کاهش سود سپرده‌های بانکی

وی ادامه داد: اگر مردم بخواهند در چنین شرایطی براساس منطق اقتصادی عمل کنند، پول خود را در بانک نمی‌گذارند، بلکه آن را به بازار سکه، بورس و ارز وارد می‌کنند و ارزش سرمایه آنها حفظ خواهد شد، چراکه با کاهش نرخ سود، ارزش سرمایه موجود در بانک‌ها نیز روزبه‌روز کاهش خواهد یافت و فقط به زیان سپرده‌گذاران تمام خواهد شد.

تقوی بیان کرد: از سوی دیگر اگر در شرایط کنونی پول در بانک می‌گذارید، نه تنها سود 15 درصدی دریافت نمی‌کنید، بلکه به منفی 20 درصد هم می‌رسد. بنابراین در چنین شرایطی که با اقتصاد تورمی 40 درصدی مواجه هستیم، منطق اقتصادی حکم می‌کند که باید به فکر حفظ ارزش پول و سرمایه خودمان باشیم.

ارزش پول مردم باید حفظ شود

استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: در این شرایط می‌توانیم کالاهایی را خریداری کنیم که قیمت آنها روزبه‌روز بالاتر می‌رود. در همین ایام اگر کسی یک ماشین خریداری ‌کند، قیمت آن بسیار بالاتر می‌رود و سود زیادی برای صاحب آن دارد. لذا تورم بالا، مدام قیمت کالا و خدمات را بالا می‌رود. بنابراین مردم اگر همانند بنده اقتصاددان باشند، پول خود را در این شرایط تورمی و به ویژه بعد از کاهش مجدد نرخ سود سپرده‌های بانکی در بانک نمی‌گذارند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اهمیت توجه به ریسک بازارهای موازی نیز گفت: البته بازارهای دیگر همانند بورس و ارز سطحی از ریسک را دارند. لذا اگر قرار است کسی وارد این بازارها شود ابتدا باید تأثیر تورم بر این بازارها را بررسی و سپس ورود کند تا بتوانند سود منطقی را کسب کند و هم ارزش پولش کاهش نیابد.

تورم ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی است

استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی با پرداختن به اهمیت کاهش نرخ تورم، تأکید کرد: دولت باید برای کاهش تورم چاره‌اندیشی کند چراکه ریشه بسیاری از مشکلات همین نرخ بالای تورم است و ارزش سرمایه‌های مردم و قدرت خرید، روزبه‌روز کاهش می‌یابد. بنده 47 سال است که استاد اقتصادم و بارها گفته‌ام که باید برای تورم چاره‌اندیشی شود. همچنین، در این شرایط بهترین اقدام مردم، می‌تواند خرید کالا یا سهامی باشد که ارزش آن رو به افزایش است، چراکه ارزش پول مردم در بانک دائماً کاهش می‌یابد و این اقدام اخیر در کاهش نرخ سود بانکی نیز به این وضعیت دامن زده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: اگر بتوان نرخ تورم را به زیر 10 درصد رساند، بسیار عالی خواهد شد، چراکه با افزایش تورم دائماً قدرت خرید مردم کاهش خواهد یافت. لذا خروج سپرده‌ها از بانک‌ها می‌تواند بازارهای موازی را تحت تأثیر قرار دهد و تبعاتی داشته باشد. مثلاً ممکن است با هجوم مردم به سمت بازار ارز، قیمت دلار به 25 هزار تومان برسد. لذا قیمت بسیاری از کالاها و خدمات هم افزایش می‌یابد. بنابراین ریشه همه این مشکلات نرخ بالای تورم و برخی سیاست‌های غلط اقتصادی است.

استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: دولت و مجلس باید جوانان و اقتصاددانان خوش‌فکر را جمع و برای بهبود وضعیت اقتصادی چاره‌اندیشی کنند، وگرنه روزبه‌روز مردم ما فقیرتر خواهند شد. لذا باید کاری کنیم که نرخ تورم در این اقتصاد بالاتر نرود و نزولی شود. در واقع هنر دولت این است که بتواند تورم را مهار کند.

تقوی در پایان گفت: با این اوصاف کاهش سود سپرده بانکی در اقتصاد ما با سطح بالای تورم اصلاً منطقی نیست و ممکن است بسیاری از مردم سرمایه‌ خود را از بانک‌ها بیرون بکشند. از سوی دیگر وقتی سپرده‌های بانکی کم شود، هم سودآوری بانک و هم امکان حمایت از تولیدکنندگان کاهش می‌یابد.

انتهای پیام
captcha