ضرورت کاهش سود بانکی به دلیل شیوع کرونا / جهش تولید نیازمند شجاعت در تصمیم‌گیری است
کد خبر: 3891128
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۹
مدیرگروه اقتصاد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تأکید کرد:

ضرورت کاهش سود بانکی به دلیل شیوع کرونا / جهش تولید نیازمند شجاعت در تصمیم‌گیری است

شفیعی‌نژاد اظهار کرد: یکی از ضرورت‌های فعلی اقتصاد ایران، کاهش نرخ سود بانکی است. این اقدام حتی بر اصلاح نظام بانکی اولویت دارد. از سوی دیگر باید با وضع مالیات بر عادی سرمایه، مانع ورود نقدینگی به بازارهای دیگر شویم. لذا این مسئله ضرورت خود را به میزان بیشتری نشان داده که سود بانکی باید هرچند موقتی و به بهانه کرونا کاهش یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس شفیعی‌نژاد، مدیرگروه اقتصاد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و عضو هیئت‌مدیره انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره اهمیت کاهش نرخ سود بانکی با توجه به آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا پرداخت و گفت: حتی در شرایط معمول هم باید نرخ سود بانکی کاهش یابد. با توجه به اینکه شعار امسال «جهش تولید» است، باید سیاست‌ها و رویکردهای جدید و تحولی در حوزه سیاستگذاری پولی و مالی اتخاذ کنیم، اما با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها این ضرورت خودش را بیشتر نشان می‌دهد که حتماً باید تصمیمات کلان اقتصادی بدون ترس و واهمه اتخاذ شود و نرخ سود بانکی کاهش یابد.


بیشتر بخوانید:


کاهش نرخ سود از اصلاح نظام بانکی مهم‌تر است

وی با بیان اینکه برای بهبود وضعیت اقتصادی نیازمند ارائه تخفیف‌های مالیاتی به کسب‎وکارهای مولد هستیم ادامه داد: برای مثال در این ایام که این ویروس شیوع پیدا کرده و کسب‌وکارها و فعالیت‌های اقتصادی مختل شده است باید در زمینه مالیات، تخفیف‌هایی برای کسب و کارهای مولد در نظر بگیریم تا آن‌ها بتوانند کار خود را ادامه دهند. البته باید با یک سیستم اطلاعاتی دقیق این موارد را شناسایی کنیم و مالیات بخش‌های غیرمولد و سفته‌باز را افزایش دهیم. در این شرایط مجموع درآمدهای مالیاتی بیشتر هم می‌شود و از سوی دیگر تخفیف‌های مالیاتی را هم برای بخش‌های مولد در نظر خواهیم گرفت.

بدون تصمیمات شجاعانه نمی‌توانیم از این شرایط عبور کنیم و شعار سال جاری یعنی جهش تولید را نیز محقق کنیم بنابراین امیدواریم سیاستگذاران ما این شجاعت را داشته و در چنین شرایطی، تصمیمات مهمی را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور اتخاذ کنند

شفیعی‌نژاد افزود: در زمینه سود بانکی هم باید همین‌طور عمل کرد. یکی از ضرورت‌های فعلی اقتصاد ایران، کاهش نرخ سود بانکی است. این اقدام حتی بر اصلاح نظام بانکی اولویت دارد. از سوی دیگر باید با وضع مالیات بر عادی سرمایه، مانع ورود نقدینگی به بازارهای دیگر شویم لذا این مسئله ضرورت خود را به میزان بیشتری نشان داده که سود بانکی، هرچند به صورت موقتی و به بهانه کرونا باید کاهش پیدا کند.

نرخ سود بانکی باید سریعاً کاهش یابد

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: از سوی دیگر اگر پولی از سیستم بانکی خارج شد و به سمت بازار دلار و سکه و ... رفت باید با یک نظام اطلاعاتی شفاف، به خوبی شناسایی و مالیات‌های سنگین حتی تا 80 درصد برای آنها در نظر گرفته شود تا سپرده‌گذاران انگیزه‌ای برای خروج سرمایه‌ها از بانک‌ها را نداشته باشند و این سیاست که برای کاهش نرخ سود بانکی در نظر گرفته می‌شود دچار آسیب نشود.

مدیرگروه فقه اقتصادی مرکز فقهی ائمه اطهار یادآور شد: به نظرم باید شورای پول و اعتبار جلسه‌ای فوری تشکیل داده و هیئت دولت هم تصویب کند که نرخ سود بانکی در این ایام کاهش یابد. حتی در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز باید در این مورد بحث و بررسی شود و بتوانیم سود بانکی را کاهش دهیم.

لزوم افزایش مالیات بخش‌های غیرمولد

استاد دانشگاه قم تأکید کرد: از سوی دیگر باید بین فعالیت‌های مولد و غیرمولد در اقتصاد کشور تفکیک قائل شویم. در این شرایط باید مالیات بخش‌های مولد را کاهش و برای فعالیت‌های غیر مولد، مالیات‌ها را افزایش دهیم. البته برخی از سیاستگذاری‌ها در سطح کلان وجود دارد که سیاستمداران باید بدون ترس انجام دهند و برای موفقیت در این عرصه هم باید سیاستگذاران به صورت شجاعانه وارد میدان شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: برای مثال در این ایام که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده برای کاهش تبعات اقتصادی آن به بسیاری از مردم و بازاریان توصیه می‌شد که اگر صاحبان مغازه یا صاحب‌خانه‌ها هستند، در این ایام اجاره‌ای نگیرند اما در این ایام حدود یک تا دو درصد داوطلبانه این‌کار را انجام دادند. لذا این توصیه‌ها به طور کامل موفقیت‌آمیز نبود.

نیازمند تصمیمات شجاعانه هستیم

شفیعی‌نژاد با اشاره به ضرورت وجود سیاست‌های الزامی برای موفقیت در برنامه‌های اقتصادی، یادآور شد: این در حالی است که بسیاری از کسب و کارها در این ایام و با شیوع کرونا تعطیل شده‌اند. لذا در شرایط کنونی نیازمند سیاست‌های الزامی هستیم تا اگر کسی برخلاف توصیه‌های مسئولان، از افراد نیازمندی که کسب و کار آنها دچار آسیب شده است اجاره گرفتند مشمول جرایم سنگین شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان تأکید کرد: بدون تصمیمات شجاعانه نمی‌توانیم از این شرایط عبور کنیم و شعار سال جاری یعنی جهش تولید را نیز محقق کنیم. بنابراین امیدواریم سیاستگذاران ما این شجاعت را داشته و در چنین شرایطی تصمیمات مهمی را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور اتخاذ کنند.

انتهای پیام
captcha