ضرر میلیاردی مؤسسات قرآنی خراسان رضوی از بحران کرونا
کد خبر: 3894176
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹

ضرر میلیاردی مؤسسات قرآنی خراسان رضوی از بحران کرونا

مدیرعامل اتحادیه قرآنی مدغم خراسان رضوی گفت: میزان ضرر و زیان برآورد شده ناشی از بحران کرونا برای مؤسسات قرآنی این استان رقمی حدود یک میلیارد و صد و پنجاه میلیون تومان است.

زیان میلیاردی مؤسسات قرآنی خراسان از بحران کروناحجت‌الاسلام حجت مجیدی، مدیرعامل اتحادیه قرآنی مدغم خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه موسسات قرآنی بیشترین و بدترین ضررها را از بحران کرونا دیده‌اند، اظهار کرد: از مجموع ۲۳۰ مؤسسه قرآنی متضرر شده در استان، ۷۰ مؤسسه به میزان صد درصد زیان دیده‌اند.

دوراهی حمایت و تعطیلی

وی افزود: زیان صد درصدی برای مؤسسات قرآنی به این معناست که در حال حاضر این نهادهای فرهنگی برای ادامه فعالیتشان نیازمند حمایت هستند، مسئولان و مربیان این مؤسسات زندگی خود را از طریق این کار تأمین می‌کردند و مکان فعالیتشان نیز استیجاری بوده است و مالکان این اماکن نیز درخواست تخلیه را داده‌اند.

مجیدی اضافه کرد: از سوی اتحادیه قرآنی با حداکثر توان نسبت به رایزنی با صاحبان املاک مؤسسات قرآنی رایزنی اقدام شده و تنها حدود ۱۰ صاحب ملک حاضر به همکاری با مستأجران خود در رابطه با اجاره‎بها شدند اما سایر مؤسسات در آستانه تعطیلی قرار دارند.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی مدغم خراسان رضوی ادامه داد: حدود ۱۱۰ مؤسسه قرآنی نیز در استان خراسان رضوی از بحران کرونا ضرری معادل ۵۰ درصد متحمل شدند، در واقع این دسته از مؤسسات متعلق به افرادی است که شاغل در سایر نهادهای فرهنگی هستند و از پس مخارج مؤسسه و هزینه‌های ایجاد شده در این بحران بر می‌آیند.

وی گفت: باقی مؤسسات قرآنی در استان زیر ۵۰ درصد ضرر کردند، این مؤسسات قرآنی آن دست مراکزی هستند که ملک مورد نظر در رابطه با مؤسسه متعلق به خودشان است و تنها هزینه آموزش‌های قرآنی در مؤسسه را به مخاطبان خود بازگرداندند که این ضرر در این شرایط طبیعی است.

مجیدی با بیان اینکه مؤسسات قرآنی موظف به برگشت دادن شهریه‌های دریافتی از قرآن‌آموزان نیستند، تصریح کرد: برگشت مبالغ شهریه به مخاطبان فعالیت‌های قرآنی در مؤسسات کاری اخلاقی است که از سوی برخی مؤسسات قرآنی استان انجام شده، البته آن دسته از مؤسساتی که در بخش پیش دبستانی‌های قرآنی فعال هستند، بنابر تصمیم آموزش و پرورش شهریه سه ماه ابتدایی سال ۹۹ را باز می‌گردانند و یا کار را با آموزش مجازی پیگیری می‌کنند که البته بسیاری از مؤسسات در بخش فعالیت‌های مجازی قوت زیادی ندارند.

وی بیان کرد: مؤسسات قرآنی ما در خراسان رضوی به دلیل پیش آمدن بحران کرونا از ۲ تا ۸ میلیون تومان ضرر کردند و در این میان ۷۰ مؤسسه به علت ضرر 100 درصدی کار سختی پیش‌رو دارد، هم‌اکنون در حال مکاتبه با نهادهای مسئول در فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی هستیم تا آنان را برای حمایت از این مراکز قرآنی قانع کرده و انگیزه مؤسسات قرآنی را حفظ کنیم، البته یک خواست جمعی که در سراسر کشور وجود دارد این است که بودجه نمایشگاه قرآن که امسال برگزار نمی‌شود به مؤسسات قرآنی زیان‌دیده اختصاص پیدا کند.

تغییر شغل اجباری برخی فعالان قرآنی

مدیرعامل اتحادیه قرآنی مدغم خراسان‌رضوی افزود: در میان مؤسسات قرآنی آن دسته از مؤسساتی که وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی هستند، شرایط سخت‌تری دارند، حتی برخی از فعالان قرآنی در این مراکز مجبور به تغییر شغل شده و به مشاغل دیگری مثل کارگری روی آوردند تا هزینه روزمره زندگیشان را تأمین کنند، این مؤسسات و فعالان قرآنی در اولویت حمایت هستند و بنا به پیشنهاد مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیازمند برنامه‌ریزی طرح‌های حمایتی و پرداخت وام‌ها و اعطای تسهیلات به آنان هستیم.

مجیدی با بیان اینکه به‌طور میانگین هر مؤسسه قرآنی در خراسان رضوی پنجاه میلیون ریال زیان‌دیده است، گفت: این اعداد و ارقام مربوط به هزینه‌های اجاره بهای مؤسسات قرآنی و اجرای فعالیت‌ها در این مراکز است و به‌طور طبیعی حقوق مربیان و فعالان قرآنی نیز در این ایام پرداخت نمی‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر و با شرایط به وجود آمده ۱۰ مؤسسه قرآنی تعطیلی خود را اعلام کرده و امکانات خود را از فضای مؤسسات جمع‌آوری کردند، ما انتظار داریم تا مسئولان و متولیان قرآنی در خراسان رضوی مؤسسات مردمی قرآنی را دریابند و چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی را برای حل بحران به وجود آمده در این نهادهای فرهنگی مدنظر قرار داده و طرح‌های حمایتی را به اجرا درآورند.

انتهای پیام
captcha