موانع جهش تولید از دید یک مجری طرح دانش‌بنیان
کد خبر: 3894951
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰

موانع جهش تولید از دید یک مجری طرح دانش‌بنیان

مجری طرح دانش‌بنیان یک کارخانه در همدان با اشاره به اینکه «بانک‌ها، دولت و تولیدکنندگان» موانع اصلی در برابر تولید بیشتر هستند، گفت: «تولیدکنندگان» نیز از موانع تولید هستند؛ چراکه برخی از تولیدکنندگان از فنون ارتباط با بازار هدف و مشتریان خود بهره‌مند نیستند و همین موضوع باعث کاهش تولید می‌شود.

موانع جهش تولید از دید یک مجری طرح دانش‌بنیان در همدانکاوه رحمانی فرح، مجری طرح دانش‌بنیان تولید سوسیس و کالباس ماهیسا در همدان، در گفت‌و‌گو با ایکنا، گفت: کارخانه ماهیسا نخستین تولیدکننده سوسیس و کالباس بدون بو از ماهی در خاورمیانه، در سال ۱۳۹۷ با سرمایه‌گذاری انبوه بخش خصوصی در این استان به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: ماهیسا اولین تولیدکننده سوسیس و کالباس بدون بو از ماهی است که با بهره‌مندی از ۳ اختراع مورد تأیید بنیاد ملی نخبگان خیال علاقه‌مندان به مصرف فست‌فود را راحت کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت: با بررسی‌های گروه پژوهشی ماهیسا در ۱۲ کلان‌شهر کشور در سال ۱۳۹۳ مشخص شد که مردم ایران به دلایلی همچون بوی بد ماهی، قیمت بالای آن، عدم فرهنگ مصرف ماهی، دشواری تهیه و پاک کردن آن، عدم تنوع شیوه‌های مصرف ماهی و وجود استخوان‌های بین عضلانی، تمایل کمتری به مصرف ماهی نسبت به مرغ و گوشت قرمز دارند.

مدیرعامل کارخانه ماهیسا ادامه داد: بر پایه مطالعات بازار یکی از محصولات محبوب بازار ایران سوسیس و کالباس است، از طرفی مردم طعم آن را می‌پسندند اما با توجه به برخی گزارش‌ها نسبت به‌ سلامت این محصولات نگران هستند.

رحمانی فرح ادامه داد: سوسیس ماهی می‌توانست دو مسئله بزرگ مصرف‌کنندگان ایرانی در رابطه با ماهی را پاسخگو باشد، نخست آنکه به جای خوردن مثلاً نصف ماهی در یک وعده می‌توان از ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم سوسیس در یک وعده استفاده کرد که قیمت این وعده غذایی نسبت به فیله ماهی بسیار ارزان‌تر خواهد بود.

بهره‌مندی از فناوری برای تولید یک ماده غذایی باارزش

مدرس دانشگاه ارومیه ادامه داد: دوم آنکه با توجه به بهره‌مندی از فناوری فرآوری آبزیان در گروه ماهیسا بوی خاص ماهی گرفته‌ شده و مصرف‌کننده ایرانی با میل و اشتیاق این ماده باارزش غذایی و خوشمزه را سر سفره خود خواهد دید.

وی گفت: بنابراین چشم‌انداز شرکت ماهیسا این بود که با هدف تولید سوسیس و کالباس از ماهی، هم سرانه مصرف ماهی افزایش پیدا کند و هم مصرف‌کنندگان علاقه‌مند به فست فود با خیال راحت آن را میل کنند. ماهی‌های دریایی مورد استفاده در این نوع سوسیس و کالباس از خلیج‌فارس و دریای عمان تهیه می‌شوند و ماهی‌های پرورشی از خوزستان و استان‌های شمالی، دریاچه‌‌ها و سدهای استان‌های کردستان و آذربایجان به کارخانه منتقل می‌شوند.

رحمانی فرح در خصوص قیمت این محصول گفت: به‌طور منطقی و طبیعی مواد فرآوری‌شده گران‌تر از منبع اولیه هستند، سوسیس که از گوشت خالص ماهی تهیه می‌شود طبیعی است که از خود ماهی گران‌تر باشد، اما با توجه به خرید عمده ماهی توسط ماهیسا همچنان قیمت سوسیس ماهی نسبت به گوشت ماهی مناسب‌تر است.

وی اشاره‌ای به ترکیبات ماهیسا داشت و گفت: ترکیب سوسیس و کالباس ماهی، شامل گوشت بدون استخوان ماهی، شیر خشک، ادویه، پروتئین گندم یا همان (گلوتن)، نشاسته، سیر، نمک، روغن، یخ و ... است.

افزایش شبکه‌های فروش محصول با توجه به شعار سال

مدیرعامل کارخانه ماهیسا اشاره‌ای به تحقق شعار سال در حوزه کاری خود داشت و گفت: مجموعه ماهیسا به‌دنبال افزایش شبکه‌های فروش خود در استان‌های مختلف به‌ویژه استان تهران و همدان است.

رحمانی فرح با اشاره به اینکه اکنون ماهیسا در 10 استان نمایندگی فروش دارد، گفت: به‌دنبال آن هستیم تا در سال جاری در راستای تحقق منویات رهبری مبنی بر جهش تولید، نمایندگی‌های ماهیسا در استان‌های هدف را تقویت کرده و شبکه‌های فروش را نیز در برخی دیگر از استان‌ها راه‌اندازی کنیم.

آسیب بازار ماهیسا از کرونا

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه کارخانه ماهیسا نیز همچون بسیاری از کسب‌وکارها از کرونا آسیب‌دیده است، گفت: مصرف‌کنندگان و خریداران اصلی محصولات ماهیسا رستوران‌ها، هتل‌ها و ساندویچی‌ها بودند که به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی این مراکز، بازار این محصول نیز کوچک‌تر و تنها به فروش در فروشگاه‌ها محدود شد.

این مدرس دانشگاه گفت: پیش از کرونا، ظرفیت ماهیسا تولید روزانه حداقل ۱۰ تن محصول بود که با حدود ۱۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت بود ،حال با وجود کرونا، و کاهش تولید سعی کرد تا حداقل نیروهای خود را حفظ کرده و تعدیلی در آن صورت ندهد.

بانک‌ها، دولت و تولیدکنندگان؛ موانع اصلی در برابر تولید

رحمانی اشاره‌ای به موانع پیش روی تولید و تحقق شعار سال داشت و گفت: به نظر من، «بانک‌ها، دولت و تولیدکنندگان» موانع اصلی در برابر تولید بیشتر هستند؛ چرا که طبق مصوبه دولت، مقرر شد تا اقساط تسهیلات بانکی صاحبان کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا که دچار کاهش درآمد و مشکلات مالی شده‌اند، 3 ماه به تأخیر بیفتد. این مصوبه دولت بود که توسط برخی بانک‌ها اجرا نشده و نمی‌شود به عبارتی بسیاری از بانک‌ها در خصوص این طرح سلیقه‌ای عمل می‌کنند و بنده به‌عنوان یکی از مشمولان این طرح، در مورد قسط وام بانکی اسفند‌ماه این مهم برایم اجرایی نشده است.

رحمانی ادامه داد: در این میان وعده پرداخت وام به کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا نیز در همین مسیر است؛ چرا که پرداخت این وام بدون شک با شرایط سخت و سود بالا خواهد بود.

ارتباط ناشیانه با بازار هدف، موجب کاهش تولید می‌شود

این مدرس دانشگاه گفت: دولت نیز در این میان با وضع برخی قوانین در کاهش تولید نقش دارد که تصویب مصوبه دستمزد کارگران با حقوق پایه 2 میلیون و 800 هزار تومان نمونه‌ای از آن است، دولت خوب می‌داند که این رقم با پرداخت حق بیمه، اولاد، سنوات و ... به حدود 3 میلیون و 500 تومان می‌رسد.

مدیرعامل کارخانه ماهیسا گفت: در این میان کارفرما آیا می‌تواند با وجود شرایط بد تولید و کاهش تقاضای بازار، حقوق کارگران را بپردازد! آیا همین قانون موجب نخواهد شد تا بسیاری از کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و ... نیرو‌های خود را تعدیل کنند!!

وی با بیان اینکه معتقد به آزاد شدن حقوق کارگران است، گفت: به نظر بنده قانون کار باید آزاد شود و کارفرما متناسب با نوع کار کارگر حقوق او را پرداخت کند که این خود باعث افزایش تعداد نیروی کار و به تبع افزایش تولید می‌شود؛ اما با شرایط کنونی بازار نه برای کارگر و نه برای کارفرما مناسب و به صرفه نیست.

رحمانی گفت: در این میان «تولیدکنندگان» نیز از موانع تولید هستند؛ چرا که برخی از تولیدکنندگان ما از اصول، فنون و تخصص و تبحر ارتباط با بازار هدف و مشتریان خود بهره‌مند نیستند و همین موضوع باعث کاهش تقاضا و به تبع کاهش تولید خواهد شد.

انتهای پیام
captcha