آمریکا جنایات خود را تحت پوشش آزادی و حقوق بشر انجام می‌دهد
کد خبر: 3895034
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
آیت‌الله هادوی تهرانی:

آمریکا جنایات خود را تحت پوشش آزادی و حقوق بشر انجام می‌دهد

استاد حوزه علمیه گفت: امروز دشمنان زیر چتر عناوینی مانند حفظ امنیت جهانی، آزادی، حقوق بشر و ...، کمپین مبارزه با اقدامات تروریستی به راه انداخته و جنایات خود را توجیه می‌کنند و با جلوه زیبا آن را عرضه می‌کنند تا مردم بپذیرند. فرعون هم به این روش عمل می‌کرد.

آمریکا جنایات خود را تحت پوشش آزادی و حقوق بشر انجام می‌دهد /به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، 9 اردیبهشت‌ماه در ادامه تفسیر سوره شعراء، گفت: فرعون هرچند مدعی ربوبیت بود، ولی خدا را قبول داشت. فرعون خود را رب بزرگ می‌دانست و با این تعبیر کارهای نادرست خود را توجیه می‌کرد؛ همه طواغیت و ظالمان همین روش را طی کرده، می‌کنند و خواهند کرد.

وی با بیان اینکه مستکبران اقدامات نادرست خود را زیر چتر کارهای به ظاهر درست توجیه می‌کنند، افزود: امروز هم دشمنان زیر چتر عناوینی مانند حفظ امنیت جهانی، امنیت آمریکا و ... کمپین مبارزه با تروریست و اقدامات تروریستی راه‌انداخته و جنایات خود را توجیه می‌کنند تا اینکه بر طبق مدعای آنان  وحشت مردم دنیا را از بین ببرند.

هادوی تهرانی تصریح کرد: می‌گویند ما برای حفظ امنیت ملی آمریکا ناچاریم به عراق حمله کنیم، زیرا مرکز انباشت ابزار جنگی است و به همین بهانه چندین  سال در آنجا می‌مانند و جنایاتشان را توجیه می‌کنند؛ به اسم دفاع از حقوق بشر و آزادی که مفاهیم مورد قبول مردم دنیاست، اهداف پلید خود را دنبال می‌کنند.

وی اظهار کرد: اگر ابتدا کسی می‌گفت، آمریکا وقتی وارد عراق شود، این همه کشتار صورت خواهد گرفت و منابع این کشور از بین خواهد رفت، تعداد زیادی سربازان آمریکایی کشته می‌شوند و جنایات زیادی صورت می‌گیرد، کسی نمی‌پذیرفت، ولی وقتی با جلوه زیبا آن را عرضه می‌کنند، مردم می‌پذیرند و فرعون هم به این روش عمل می‌کرد.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: حضرت موسی قدرت فرعون و ضعف بنی اسرائیل را می‌دانست و در خانواده او بزرگ شده بود، لذا احساس کرد شاید از پس مسئولیت سنگین بر نیاید، لذا از تکذیب خودش اظهار خوف کرد و گفت که من وقتی ظلمی می‌بینم، سینه‌ام تنگ می‌شود و نمی‌توانم برخورد نکنم و اگر این کار را بکنم، مشکل ایجاد می‎شود.

وی افزود: هر کسی  که مبلغ و پیام‌آور حقیقتی است، مطمئنا عکس‌العمل‌هایی در برابر او خواهد بود و سنت بشر این است که به سادگی زیر بار حق نمی‌رود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه درخواست شرح صدر از خدا از سوی موسی(ع) بیان شده است، گفت: هر کسی که می‌خواهد اصلاح و تغییر ایجاد کند به شرح صدر نیاز دارد؛ امام عسکری(ع) فرموده‌اند که «ترک العادة من المعجز»؛ جالب است بدانیم که یونسکو تفاسیر مختلفی از باسوادی ارائه کرده است؛ آخرین و جدیدترین تفسیر باسوادی از منظر این نهاد کسی است که با دانسته‌های خود بتواند تغییر ایجاد کند.

وی افزود: درخواست دیگر موسی از خدا، این بود که به زبان من گویایی لازم را عنایت کن تا سخن مرا بفهمند؛ یک قسمت در فهم سخن جنبه فیزیکی گفتار است و دیگری تسلط به نحوه تکلم آن قوم و محتوایی است که ارائه می‌کند؛ لذا محتمل است که موسی نمی‌توانسته کلمات را به زبان آنان ادا کند؛ البته ممکن است مفاهیمی که فرد ارائه می‌دهد، چون با ذهنیت مخاطبان آشنایی لازم را ندارد، مخاطب متوجه مطلب او نمی‌شود.

آیت‌الله هادوی تهرانی با اشاره به درخواست موسی از خدا برای فرستادن هارون با او تصریح کرد: به تعبیر علامه طباطبایی، شریک کردن هارون در امر موسی به معنای این نیست که همان طور که بر موسی وحی می‌شد، بر هارون هم وحی می‌شد، یعنی داستان مشارکت در نبوت نیست، موسی نمی‌ترسد خودش به تنهایی نبی باشد، بلکه مشکل موسی تنهایی در تبلیغ و اداره امور است.

وی افزود: علامه روایتی در این زمینه نقل کرده و آن روایت معروف است که پیامبر هم عین این تعبیر را در مورد امام علی(ع) داشتند، در حالی که امام، پیامبر نبودند، پیامبر فرمود علی به منزله هارون برای موسی است «الا انه لا نبی بعدی». 

در تفسیر فرات کوفی از ابن عباس نقل شده که پیامبر روزی دست مرا و دست علی را گرفت و نمازی خواند و با خدا مناجات کرد که حضرت موسی از تو چیزی خواست و من هم از تو چیزی می‌خواهم یعنی سینه گشاده، زبان گویا و امر آسان یعنی پیامبر هم زبان گویا می‌خواهد با اینکه پیامبر افصح اعراب بوده است.

وی با بیان اینکه اکثر ائمه جماعات در تلفظ الضالین و مغضوب علیهم با مشکل مواجه هستند، ولی پیامبر در تلفظ «ضاد» افصح بوده است و این موید آن است که در داستان موسی، مشکل در لکنت زبان نیست، افزود: در ادامه روایت آمده من ابن عباس شنیدم که ندا آمد «یا احمد قد اوتیت ما سئلت» هر چه خواستی به تو داده شد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در روایات نقل به معنا پذیرفته شده است، اظهار کرد: البته روات نهایت تلاش خود را می‌کردند که الفاظ سخنان امام را بنویسند و محتوای آن را درست منتقل کنند، ولی در قرآن، هدف، تنها بیان حادثه نیست، بلکه خداوند می‌خواهد در قصص، تصویرگری در ذهن مخاطب داشته باشد که افرادی که با این فن آشنا هستند، نکات دقیق و عمیقی از ظرائف قرآنی را می‌فهمند. نحوه روایت و تمهیدات تصویری در بیان داستان موسی در سوره‌های مختلف از ابعاد اعجاز قرآن کریم است.

انتهای پیام
captcha