تحصیل ۳۶ دانش‌آموز اختلال اوتیسم در خراسان‌شمالی
کد خبر: 3896153
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۸

تحصیل ۳۶ دانش‌آموز اختلال اوتیسم در خراسان‌شمالی

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان‌شمالی گفت: تاکنون ۳۶ دانش‌آموز اختلال اوتیسم در مدرسه تخصصی استان مشغول به تحصیل هستند.

تحصیل 36 دانش‌آموز اختلال اوتیسم در خراسان شمالیعلی متقیان، رئیس آموزش‌ و پرورش استثنایی اوتیسم خراسان شمالی، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: اوتیسم یک اختلال نافذ رشد بوده که در سه سال اول زندگی در فرد ظاهر می‌شود که علت مشخصی ندارد، این اختلال مهارت‌های اجتماعی و ارتباط برقرار کردن را مختل می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف مهم درتربیت این کودکان افزایش مهارت‌های ارتباط برقرار کردن است که برای رسیدن به این امر قدم اول کشف، معاینه و تشخیص زود هنگام این کودکان است و پس از آن با مداخله زودهنگام و آموزش می‌توان به این افراد کمک کرد، که در این رابطه فضای آموزشی مناسب یکی از ارکان‌های مهم در پیشبرد اهداف با توجه به نیازهای این کودکان است.

متقیان یادآورشد: هم‌اکنون در مرکز  خراسان شمالی یک مدرسه تخصصی ویژه دانش آموزان اوتیسم وجود دارد که شامل کلاس‌های کاردرمانی، گفتار درمانی و اتاق تاریک است.

وی با بیان اینکه این مکان موقتی است، ادامه دارد: در حال حاضر از سوی یکی از خیرین مدرسه تخصصی اوتیسم در زمینی به مساحت هفت هزار مترمربع کلنگ‌زنی شده و طی دو سال آینده عملیات ساخت آن به اتمام می‌رسد.

متقیان یادآورشد: محیط نقش اساسی در شکل‌گیری احساس ارزش‌ها و توانمند ساختن این کودکان برای ورود به جامعه را دارد، روانشناسان محیطی بر ایجاد فضایی مناسب و کاربردی متناسب با نیازهای این چنین افرادی تأکید دارند.

وی افزود: فضای آموزشی در حد امکان باید ساده و بدون تزیین باشد، سادگی و جزئیات می‌تواند وسواس را کاهش دهد و به دلیل تفاوت حساسیت افراد اوتیستیک به فضاهای باز و بسته، ترکیب فضاهای باز و بسته می‌تواند به کاهش اضطراب این افراد کمک کند، طراحی محیط‌های محرک حسی کم، بدون سرو صدا و استفاده از نور غیر مستقیم و بدون خطر برای استقلال و امنیت این کودکان ضروری است، فضای کلاس‌ها شرایط استفاده از متدهای مختلف را در آموزش فراهم کند.

متقیان با بیان اینکه هم اکنون 36 دانش‌آموز دارای اختلال اوتیسم درمدرسه تخصصی استان مشغول به تحصیل هستند، افزود: متاسفانه تعداد دانش آموزان و کودکان دارای اختلال اوتیسم در جهان، کشور و به ترتیب استان در حال افزایش بوده به طوری که نسبت آن در هر 58 دانش‌آموزیک نفراست.

وی با بیان اینکه اختلال اوتیسم دارای طیف‌های مختلف از خفیف تا شدید است، گفت: این اختلال بیشتر در بین پسران تا دختران وجود دارد به طوری که هم‌اکنون از 36 دانش آموز استان فقط دو مورد دختر بوده و مابقی پسر هستند.

متقیان با اشاره به اینکه وجود اختلال اوتیسم در بین پسران چهار برابر دختران است، یادآورشد: شاید در میان دختران نیز این اختلال وجود داشته باشد اما نمود آن در میان پسران بیش از پیش است. تغییر روش‌های زندگی، ازدواج دیر هنگام، مسائل فرهنگی و اجتماعی، تغذیه از مهم‌ترین عوامل بروز اختلال اوتیسم در بین کودکان محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha