کد خبر: 3896518
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
فخاری بیان کرد:

چگونگی بهره‌گیری شهروندان تهرانی از ماسک در حمل و نقل عمومی

عضو شورای شهر تهران با اشاره به تصمیم اجباری شدن ماسک در حمل و نقل عمومی، چگونگی فراهم شدن و تحقق این تصمیم را تشریح کرد.

چگونگی بهره‌گیری شهرواندان تهرانی از ماسک در حمل و نقل عمومیبه گزارش ایکنا؛ الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران در برنامه تهران‌کلینیک رادیو تهران درباره اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو اظهار کرد: وقتی چنین مشکلی در سطح جهانی رخ داد و تمام کشور‌ها با این بیماری درگیر شدند، یک فاصله ناگهانی و معنادارى بین تولید، عرضه و تقاضا در بازار صورت گرفت.
 
وی افزود: این موضوع یک شوک اولیه بود و تصمیمی که در ستاد ملى مبارزه با کرونا گرفته شد، این بود که فروش ماسک در داروخانه‌ها به صورت آزاد انجام نشود و اولویت اول کادر درمان و کسانی باشند که در تماس بیشتری با ویروس قرار دارند.

این عضو شورای شهر اظهار کرد: خوشبختانه پس از گذشت تقریباً دوماه از شیوع ویروس کرونا که شرایط خاصى را در کشور ایجاد کرده بود، همراهی گروه‌های داوطلب و مردم بسیار موثر بود و بخش‌هایی از برخی کارخانجات و نهاد‌های شهری کارگاه‌های تولید و دوخت ماسک را در بخش‌هایی از شهرداری و سالن‌های فرهنگی ورزشی شهرداری فعال کردند و فاصله زیاد بین تولید و تقاضا در کشور برطرف شده است.

وى در ادامه با بیان اینکه هماهنگی‌هایی از سوی مدیریت شهری برای استفاده اجباری از ماسک در حمل و نقل عمومی انجام شده است، گفت: بخشی از این هماهنگی‌ها برای پیش نیاز تولید ماسک صورت گرفت و در واقع شهردار تهران هماهنگی‌ها و برآورد‌هایی که با گروه‌های جهادی و داوطلب ... انجام دادند، می‌توانند میزان نیاز روزانه را پوشش دهند. البته این را هم اضافه کنم که سعی بر این شده است که از لحاظ قیمت‌گذاری، این ماسک‌ها باید طوری باشد که برای مردم قابل استفاده بوده و میزان تولید و مصرف تنظیم هم شود.

فخارى یادآور شد: ماسک‌هایی که گران قیمت‌تر یا چند لایه هستند مانند ماسک‌های N۹۵، طبق تنظیمى که با ستاد ملى مبارزه با کرونا صورت گرفته است، برای رفت و آمد‌های روزانه لزومی ندارد.

عضو شورای شهر تهران در رابطه با اقدامات شورای شهر در مورد مدیریت شهری برای پیک دوم و شدیدتر شدن ویروس کرونا در پاییز، اظهار کرد: با توجه به اینکه مواردی مانند اجباری شدن ماسک در حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است، از طرف معاونت حمل و نقل و ترافیک امکاناتی مانند عرضه ماسک با قیمت مناسب و بسیار ارزان قیمت در بین مردم تدبیر شده است که عرضه می‌شود و این تمهیدی است که ادامه خواهد داشت، چون هیچ کشورى اطلاعى از روند این بیماری ندارد که به چه صورت خواهد بود.

وی با بیان اینکه از نظر خدمات شهری و پسماند و نظافت شهری، رضایت شهروندان نشان مى‌دهد که عملکرد خوبی وجود دارد، تصریح کرد: ما بیشترین تلاشمان تنظیم کردن الگو‌های ترافیکی در حمل و نقل‌ها است تا ما بتوانیم در اوج دوباره بیماری به مشکل نخوریم که البته ما پیگیر و امیدوار این هستیم تا تعداد اتوبوس‌ها را بتوانیم افزایش دهیم؛ چرا که کشور ما با وجود شرایط سخت تحریم در شرایط بحران توانمند و سربلندتر از خیلى از کشور‌ها بود.

فخارى در رابطه با فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و زیرساخت‌های صورت گرفته در شرایط بحران در شورای شهر گفت: خوشبختانه مردم عزیز ما اولین کسانی را که مورد سوال قرار مى‌دهند، منتخبان خودشان در شهر هست و این نشانه بسیار مثبتی است. با این حال ما از اعضای شوراى شهر تهران، از ریاست و اعضای هیئت رییسه شورای شهر عضوى را در هیچ یک از سطوح ستادهاى بحران و ستاد ملى مبارزه با کرونا نداریم و پیگیر هم بودیم و اعلام آمادگى کردیم، چون حضور اعضای شورای شهر مى‌توانند در زیرساخت‌ها و تصمیمات اثر مثبتی بگذارد و متاسفانه این وضعیت نبود. زیر‌ساخت‌ها فراهم نیست و واقعیت این است که در شرایط حاضر نمى‌توان گفت فقط ماسک زدن از بیماری جلوگیری مى‌کند، اما زدن ماسک حداقلی است که مى‌تواند از طریق تنفس و پخش شدن بزاق افراد، خطر کمتری برای مردم ایجاد کند.

وی افزود: بخشی از این ماجرا به رفتار شهروندانه خود ما برمی‌گردد، کارفرما‌ها باید درنظر بگیرند که نیروی کارش نمى‌تواند سر ساعت در محل کار حضور پیدا کند به‌دلیل تراکم آدم‌ها در حمل و نقل عمومی و اگر فرد بخواهد فاصله‌گذاری را رعایت کند ممکن است فاصله چند قطار را از دست دهد و این نیازمند فهم مشترک زیاد بین مردم است.

عضو شوراى شهر تهران افزود: ما به کشور‌های دیگر جهان هم که نگاه کنیم، هیچ کشوری زیرساخت‌هایی برای مقابله با کرونا را آماده نداشته است، چون هیچکس خبر نداشته که موضوع به این شکل پیش خواهد رفت، حتی در کشور‌های دارای آزمایشگاه‌های پیشرفته بیولوژیک که در حال متهم کردن یکدیگر هستند هم در شوک اولیه، وضعیت خیلی سختی را داشتند.

فخاری ادامه داد: با این حال و با وجود تحریم و سیل در نوروز ۹۸، این بحران برای کشور ما شبیه مانور بود. اتفاقی که افتاد و شوک‌هایی که به وضعیت خرید مردم وارد شد، رفتارهاى عجیب از مردم ما سر نزد و اگر این‌ها را با دیگر کشور‌ها مقایسه کنیم، نشان‌دهنده این خواهد بود که ما آمادگی برای زندگی در بحران را داریم و شاید شوک شدیدی را در مرحله‌ی اول تجربه نکردیم و البته از لحاظی هم خطرناک بود، چون در مراحل اولیه برخی مردم جدی نگرفتند و به سفر رفتند و همدیگر را مبتلا به این بیماری کردند.

فخارى در رابطه با تهرانِ پسا‌کرونا و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای آن گفت: مدیریت شهری، شبکه‌های خانه سلامت را برای غربالگری افراد در این مدت فعال کرد و با ستاد ملی و ستاد بحران کرونا در تهران هماهنگ بودند که بسیار موثر بود. ضمن اینکه حدود ۳۵۴ محله در تهران داریم که خانه‌های سلامت در محلات و سرای محلات مى‌توانست بسیار کمک کننده باشد و باید این ظرفیت را برای حمایت روانشناختی و پشتیبانی مردم به کار بگیریم.

وی بیان کرد: یکی از محورهاى مهم در حوزه سلامت و اجتماعی شهروندان و مدیریت شهری مسئله سوگواری‌های تحقق نیافته ایست که مردم نتوانستند با عزیزان از دست رفته خداحافظی کنند و در مراسم تدفین و تشییع شرکت کنند؛ براى همین منظور اپلیکیشن‌هایى طراحى شده است و برنامه‌هایی را با همکاران روانشناس، روانپزشک و سازمان نظام روانشناسی طراحی و تنظیم کردیم.

وی یادآور شد: شبکه‌های سلامت شهروندی را درنظر گرفته‌ایم و حمایت از قشر اجتماعی آسیب‌پذیر را حتما باید در این ماه‌ها و دوران موثرتر کنیم و بتوانیم مدل همکاری بین نهاد‌هایی که مى‌توانند پول تزریق کنند و همینطور سازمان‌های مدنی که مى‌توانند افراد گروه هدف را درست معین کنند و زنان سرپرست خانوار و گروه‌های اجتماعی نابرخوردار و همچنین دست فروشان کم برخوردار و در معرض خطر را پوشش دهند.
انتهای پیام
captcha