فیلم | نقش بازدارنده آگاهی از آثار نامطلوب گناه
کد خبر: 3898333
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
در محضر رمضان /19

فیلم | نقش بازدارنده آگاهی از آثار نامطلوب گناه

آیت‌الله تحریری ضمن اشاره به اهمیت توبه و استغفار در ماه رمضان، تصریح کرد: برای انجام توبه انسان باید به آثار نامطلوب گناهان و صفات رذیله توجه کند، چراکه خود این توجه بازدارنده است.

آیت‌الله محمدباقر تحریری، تولیت حوزه علمیه مروی و استاد اخلاق حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با ایکنا ضمن اشاره به فضائل و اعمال ماه مبارک رمضان، به تبیین فرازهای خطبه شعبانیه پیامبر اکرم(ص) که ناظر به اهمیت ماه مبارک رمضان می‌باشد، پرداخت.

در ادامه بخش نوزدهم این گفت‌وگو از نظر می‌گذرد؛

یکی از اعمال خوب این ماه مسئله توبه است، مسئله استغفار است. توبه تأثیرات بسیار خوبی بر روح انسان می‌گذارد. ماهیت توبه این است که انسان به کارهای زشت خود توجه کند و منفعل و شرمنده شود. برای منفعل و شرمنده ‌شدن باید به آثار نامطلوب گناهان و صفات رذیله توجه کند. این توجه به آثار نامطلوب، بازدارنده است.

در روایات زیادی این مطالب آمده است. علمای ما هم کتاب‌هایی در این زمینه نوشته‌اند. کتاب «گناهان کبیره» شهید دستغیب کتاب خوبی است. کتاب «ثواب الاعمال و عقاب الاعمال» شیخ صدوق خیلی راهگشاست. انسان باید آثار نامطلوب کارهای قبیحش را بداند تا او را نگه دارند. این یک راهکار تربیتی است. همچنین باید آثار خوب کارهای خوب را بفهمد تا به کارهای خوب ترغیب شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha