خداحافظ ای ماه راز و نیاز
کد خبر: 3901102
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳

خداحافظ ای ماه راز و نیاز

یک ماه گذشت با آن راز و نیازهایش، با ربنا ربنا صداکردن‌ها و نجوای شبانه با معبود، یک ماه سفره مهمانی خالق بی‌نیاز گسترده بود و هر فرد به قدر معرفتش از این خوان الهی بهره‌مند شد.

خداحافظ ای ماه راز و نیاز

یک ماه میهمان خالق بی نیاز بودیم و سر سفره نعمت و برکت الهی متنعم شدیم. یک ماه نصف شب‌ها بیدار شدیم و در سحرهای نورانی آن خدا خدا کردیم و در افطارهای معنوی آن دست نیاز به سوی آن یکتای بی همتا بلند کردیم تا از غفران الهی بهره مند شویم. امروز با تمام شدن یک ماه معنویت و بندگی با خود زمزمه می‌کنیم «خداحافظ ای ماه راز و نیاز».
امروز وداع می‌کنیم با ماهی که روزهای عزیز و گرانقیمت آن با تمام سال برابری می‌کند، امروز الوداع الوداع می‌خوانیم و دلمان را تا رمضان دیگر به رحمت واسعه الهی گره می‌زنیم تا سال دیگر و رمضانی مبارک نصیب ما شده و دوباره در هوای خوش رمضان بهاری شویم‌.
در این ماهی که گذشت متفاوت از ماه‌های دیگر بودیم خیلی احتیاط می‌کردیم تا مرتکب خطایی نشویم که باعث دل آزردگی یا اذیت دیگران شود.خیلی مواظب زبان خود بودیم که مبادا به غیبت بدگویی یا دروغ باز نشود.

افسوس که ماه میهمانی تمام شد
رسول احمدیان کارشناس دینی و مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، گفت: ماه ضیافت الهی به پایان رسید و اندوه را بر همگان به دنبال دارد. افرادی که به خوبی توانسته‌اند از فیوضات این ماه عظیم بهره‌مند شوند افسوس می‌خورند که چقدر زود تمام شد و افرادی که فرصت سوزی کردند و آن چنان که باید نتوانستند بهره‌مند شوند به گونه‌ای دیگر افسوس می خورند.

وی افزود: امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه در تعبیر ماه مبارک رمضان فرموده است: ماه مبارک رمضان بزرگترین همراه از میان زمان‌ها و اوقات و بهترین ماه‌ها از ایام و ساعت‌ها است. چگونه می توان با این ماه عظیم با این تعابیر خداحافظی کرد.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: وقتی امام سجاد(ع) می‌خواهد با ماه مبارک رمضان وداع کند می‌فرماید «خداحافظ ای همراه من که ارزش تو بالا بود و اکنون که می‏روی دلم را به درد می‏آوری. فراق تو برای من بسیار دردناک است. اکنون که میروی دلهایمان برای دیدار دوباره‌ات پر می‌کشد. خداحافظ ای مونس من، که وقتی آمدی من را خوشحال ‏کردی و اکنون که می‏روی، من را به وحشت می‏اندازی، که بدون تو چه کنم. آن موقع خوشحال شدم، اما الآن چه از دوری تو هراسانم.»
این استاد دانشگاه ادامه داد: در آخر ماه مبارک رمضان آنهایی که فضیلت و عظمت این ماه را درک کردند به راحتی می‌توان دید بسیاری از گره‌های زندگی آنها به لطف الهی باز شده است.آنان کسانی هستند که در این ماه پربرکت و معنوی قدردان نعمت‌های خداوند بوده و از تمام فرصت‌ها و لحظه‌ها استفاده کرده‌اند.
احمدیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان سبک زندگی انسان‌ها عوض می‌شود خاطرنشان کرد: در این ماه شاهد هستیم معنویت‌ها به اوج خود می‌رسد، در سراسر عالم که مسلمانان زندگی می‌کنند حال و هوای معنوی خاصی حاکم شده است.به عبارت ساده‌تر افراد کمتر خلاف می‌کنند، افراد درجهت ترک محرمات و رواج مستحبات تلاش می‌کنند و به نوعی می‌خواهند در این ماه کمتر مرتکب جرم و گناه شوند یعنی انسان به نوعی رابطه بندگی خود را با خدای متعال محکم تر می‌کند.
وی با اشاره به اینکه آموزه‌های ماه مبارک رمضان باید در طی سال نیز مداومت داشته باشد افزود: چقدر خوب و پسندیده است تا این رابطه عبودیت و بندگی در مقابل خداوند متعال تنها و تنها به ماه مبارک رمضان اختصاص نداشته باشد. همان طور که در این ماه انسان‌ها به فطرت پاک خود بر می‌گردند بعد از آن نیز باید تا فرا رسیدن رمضان دیگر همان رابطه را با خدای خود حفظ کنند. چرا که بشارت مومن و صبرو شکیبایی او بر کار نیک پس از ماه مبارک رمضان نشانه پذیرش اعمال نزد پروردگار است.
وی ادامه داد: همه ما بندگان خدا هستیم و بدون شک دچار خطا، لغزش و اشتباه می‌شویم ولی بهتراست سعی کنیم فضایل اخلاقی خود را در این ماه باعظمت به مراتب بالاتر رسانده ایم حفظ کنیم.

بسیاری از افراد در این ماه عظیم زیاد نماز می‌خوانند، به دفعات مکرر صدقه می پردازند، استغفارکرده و راز و نیاز می‌کنند ولی بعد از آن انگار همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود و متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود حتی برای ادای فریضه نماز هم سهل انگاری کرده و آن را به جا نمی‌آورد. بنابراین شایسته است مسلمانان ماه مبارک رمضان را همچون صفحه جدیدی برای توبه و بازگشت بر طاعت و مراقبت در تمام زمان های زندگی خود قرار دهند.
احمدیان تصریح کرد: همان طور که یک ماه تمرین کردیم تا نماز اول وقت بخوانیم و روزانه چند صفحه قرآن قرائت کنیم و حتی سر یک ساعت مشخص غذا بخوریم ‌می‌توانیم همین برنامه را در طول سال نیز انجام دهیم. قرائت کلام الله وحی در طول سال و مداومت بر نمازهای اول وقت آثار و برکات بسیارزیادی در زندگی انسان ها دارد.

انتهای پیام
captcha