اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز ثبت‌نام آزمون مجازی بخش معارفی جشنواره قرآن دانشجویان
کد خبر: 3901999
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱

اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز ثبت‌نام آزمون مجازی بخش معارفی جشنواره قرآن دانشجویان

خبر ثبت‌ نام آزمون مجازی بخش معارفی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان، یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها طی امروز است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز شنبه، 10 خرداد‌ماه، از ثبت‌نام آزمون مجازی بخش معارفی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان، خبر دادند.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز عناوینی چون «پاسخ به بهانه وهابی‌ها مبنی بر وقفی‌بودن بقیع/ چه‌زمانی بقیع برای دفن مسلمانان انتخاب شد؟»، «یک گروه جهادی با حذف دلال‌ها، محصولات کشاورزی کرمانی‌ها را به قیمت فروختند»،‌ «اگر به گذشته بازگردیم چه می‌کنیم؟» و «هشدار امیرالمؤمنین درباره فزون‌خواهی بستگان مسئولان» را منتشر کرد که هیچکدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار نداشته و هر کدام از آن‌ها در حوزه‌های مختلف معارفی انعکاس یافته‌اند.
یکی از اخبار امروز این صفحه که عنوان «هشدار امیرالمؤمنین درباره فزون‌خواهی بستگان مسئولان» دارد، مربوط به سخنان حجت‌الاسلام سید حسن عاملی، امام جمعه موقت اردبیل بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حجت‌الاسلام سید حسن عاملی، امام جمعه موقت استان اردبیل در برنامه سمت خدا در لزوم مراقبت مسئولان نسبت به فزون‌خواهی اطرافیان و خویشاوندان گفت: امیرالمؤمنین علیه‌السلام به ابن عباس فرمود اگر مال مردم را بازنگردانی، با شمشیر تو را به جهنم می‌فرستم. همچنین در روایتی داریم زنی از قبیله بنی‌مخزوم دزدی کرده بود و بنا بود پیامبر دست او را قطع کند. رؤسای این قبیله نزد حضرت آمدند و گفتند لطفاً این کار را نکن. این زن برایمان مهم نیست منتها در تاریخ گفته می‌شود پیامبر دست یکی از بنی مخزوم را قطع کرد. حضرت فرمود حکومت‌هایی که در گذشته ساقط شدند، به این علت بود که حد را برای ضعفاء جاری می‌کردند، اما برای اقویاء جاری نمی‌کردند. بعد فرمود و الله اگر دخترم فاطمه این کار را انجام می‌داد، مماشات نداشتم.
وی افزود: امیرالمؤمنین در بخشی از نامه خویش به مالک اشتر می‌فرماید والی همیشه اطرافیانی دارد که فزون‌ خواهند؛ ریشه اینها را قطع کن. ثُمَّ إِنَّ لِلْوَالِی خَاصَّةً وَ بِطَانَةً فِیهِمُ اسْتِئْثَارٌ وَ تَطَاوُلٌ وَ قِلَّةُ إِنْصَافٍ فِی مُعَامَلَةٍ فَاحْسِمْ مَادَّةَ أُولَئِکَ بِقَطْعِ أَسْبَابِ تِلْکَ الْأَحْوَالِ وَ لَا تُقْطِعَنَّ لِأَحَدٍ مِنْ حَاشِیَتِکَ؛ همانا زمامداران را خواص و نزدیکانى است که خود خواه و چپاولگرند و در معاملات انصاف ندارند، ریشه ستمکاری‌شان را با بریدن اسباب آن بخشکان و به هیچ کدام از اطرافیان و خویشاوندانت زمین را واگذار مکن».
فارس
آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، خبر تلاوت ترتیل صفحه 375 کلام‌الله مجید با صدای مرحوم محمد صدیق منشاوی، قاری مشهور مصری است. همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز تنها یک خبر دیگر با عنوان «چه کنیم تا قلباً مطیع خدا باشیم؟» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که در رابطه با یکی از سخنرانی‌های مرحوم آیت‌الله العظمی آقامجتبی تهرانی(ره) بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «آیت‌‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در یکی از سخنرانی‌های خود به موضوع «اطاعت عملی، زمینه ساز برای اطاعت قلبی» پرداخت که در ادامه می‌خوانید:
در باب اطاعت، این سؤال مطرح است که چرا انسان باید فرمان‏‌های الهی را عملاً اطاعت کند؟ جواب این است که اطاعت عملی زمینه‏‌ساز انقیاد قلبی است. معصیت از نظر هواهای نفسانی لذیذ است، ولی اگر انسان آن را حتّی با فشار ترک کند و واجب را عمل ‏کند، و مدّتی مقید شود که به دستورات خداوند با زحمت عمل کند - هرچند که دل نخواهد و با فشار همراه باشد- و پا به وادی اطاعت عملی بگذارد، زمینه‌‏ساز برای اطاعت قلبی می‌‏شود. به این معنا که به‌‏تدریج دل، رام حق می‌‏شود و در این صورت به وادی عبودیّت وارد می‌‏شود.
چه بسا در بحث طاعت و اطاعت این جملات را تکرار کردم که اطاعت، انسان را به وادی عبودیّت می‏‌کشاند و وقتی انسان به وادی عبودیّت کشیده شد، سر از وادی ربوبیّت درمی‌‏آورد. هیچ‏‌وقت این‏طور فکر نکنیم، این اعمالی که ما انجام می‌دهیم و رغبت حیوانی ما در آن نیست و فشار دارد، چه سود دارد. به‏‌تدریج سود آن معلوم می‌‏شود. روزه می‏‌گیریم، فشار، تشنگی، گرسنگی و سختی‌های دیگر دارد، امّا بعد از مدّتی ناخودآگاه روی دل اثر می‏‌گذارد و آن را رام حق می‏‌کند؛ یعنی انقیاد قلبی که اطاعت قلبی است، پیدا می‏‌شود. در پی این اطاعت قلبی، انسان به وادی عبودیّت؛ یعنی پرستش، راه پیدا می‏‌کند. سپس سر از ربوبیّت درمی‌‏آورد که خود، بحثی جداگانه است».
ایسنا
عناوین «انتشار کتاب «ادب حضور» و «معرفی برگزیدگان نمایشگاه حروف‌نگاری پوستر «اسماءالحسنی»» طی امروز بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده که در حوزه‌های مختلف معارفی انعکاس یافته‌اند.
«انتشار کتاب «ادب حضور»، عنوان یکی از دو خبر امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که در رابطه با انتشار کتابی در مورد آداب و احکام مورد نیاز در زیارت از دیدگاه مقام معظم رهبری است.
ایرنا
صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد دو خبر با عناوین «ثبت‌نام آزمون مجازی بخش معارفی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان آغاز شد» و «مراسم سالگرد ارتحال امام با وجود تقاضای مردم در حرم مطهر برگزار نمی شود» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که یکی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز صفحه قرآن و معارف خبرگزاری ایرنا که در رابطه با آزمون مجازی بخش معارفی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان منعکس شده، آمده است: «رییس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فرایند ثبت‌نام در آزمون مجازی بخش معارفی و رشته‌های حفظ بخش آوایی سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان آغاز شد.
رشید جعفرپور با اشاره به برگزاری مجازی آزمون بخش معارفی سی و پنجمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور، اظهار داشت: ثبت نام بخش معارفی و رشته های حفظ از بخش آوایی سی و پنجمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور از امروز دهم خرداد ماه در دانشگاه های دولتی و غیردولتی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز می شود.
وی با بیان اینکه این آزمون ۲۷ خرداد ماه به صورت مجازی برگزار می شود؛ گفت: دانشجویان متقاضی حضور در سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور تا ۲۰ خرداد ماه مهلت دارند با مراجعه به سامانه اینترنتی quranst.pnu.ac.ir برای ثبت نام و دریافت کارت مراجعه کنند».
مهر
خبرگزاری مهر نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه که عنوان «انقلاب اسلامی با کدام آیه قرآن آغاز شد؟/ نسبت قرآن و هنر» داشته و تیتر اصلی این صفحه را نیز شامل می‌شود، مربوط به روز ششم خردادماه است.
باشگاه خبرنگاران جوان
«حدیث امام علی (ع) درباره امر به معروف و نهى از منكر» و «۷ شب عزاداری برای امام (ره) با حضور سخنرانان و مداحان سرشناس»، عناوین دو خبر امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران تا این لحظه را تشکیل می‌دهند که این دو خبر نیز در حوزه‌های مختلف معارفی همچون عترت قرار داشته و هیچ‌کدام در حوزه تخصصی قرآن کریم جای ندارند.
ایبنا
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده، خبری با عنوان «پساکرونا و خطر راست‌های افراطی برای مسلمانان» است که در رابطه با تفکرات کریستف گیزا، از نویسندگان و فیلمنامه نویسان، مشهور آلمانی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «نویسنده مشهور آلمانی می‌گوید که گروه‌های جدید راست افراطی، دیگر به برتری نژاد سفید اعتقادی ندارند. آن‌ها درگیر نژادپرستی قومی شده‌اند و افراد جامعه را براساس گروه‌های قومیتی طبقه‌بندی می‌کند. از نگاه‌ آن‌ها، مسلمانان تنها باید در کشورهای اسلامی زندگی کنند.
کریستف گیزا از نویسندگان و فیلمنامه نویسان، مشهور آلمانی است. او در کتاب معروفش با عنوان «شهروندان خطرناک؛ راست‌های جدید به مرکز رسیده‌اند» اطلاعات مفیدی درباره اهداف و استراتژی‌های حزب «آلترناتیو برای آلمان» به چاپ رسانده است.

گیزا در ابتدای سپتامبر سال گذشته نیز، کتابی پیرامون پوپولیسم منتشر کرد. او حتی در گفت‌وگویی که به تازگی با سایت اسلامیشه تسایتونگ انجام داده، نسبت به قدرت گرفتن گروه‌های راست افراطی در دوران پساکرونا هشدار داده است. آنچه در ادامه می‌خوانید، ترجمه بخش‌هایی از مصاحبه این نویسنده با سایت اسلامیشه تسایتونگ است که توسط رایزنی فرهنگی ایران در آلمان ترجمه و برای ایبنا ارسال شده است».
کیهان
روزنامه کیهان نیز در شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «راه رسـیـدن به مقام «صـالحـان» به قلم امیر خراسانی کرده که در رابطه با توضیح یکی از اصطلاحات قرآنی با عنوان صالح و عمل صالح بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «صالحان در کاربردهای قرآنی کسانی هستند که به انجام کارهای نیک و سازنده گرایش داشته و همواره در زندگی کارهایشان ملازم با آن باشد و به هیچ وجه از آن دوری نورزند. (مجمع البیان ج ۳ و ۴ ص ۱۱۱) البته برخی همچون آلوسی بر این باورند که صالحان کسانی‌اند که در علم و ایمانشان به خدا و آنچه از نزد خدا آمده و نیز در صداقت ، شهادت و توبه آنان خللی وارد نشده باشد و تمام عمر خو را در طاعت خدا و اموالشان را در راه رضای او صرف کنند.(روح المعانی ج ۴ جزء ۵ ص۱۱۴)
با توجه به معانی پیش گفته و تعاریف این دسته از مفسران از صالحان، می‌توان گفت که صالح بودن مقام و صفتی ثابت و پایدار در شخص است و کسی را که عمل صالح انجام می‌دهد نمی‌توان در زمره صالحان دانست. به سخن دیگر میان کاربردهای اسمی و فعلی آن تفاوت است. از این رو قرآن مومنان را به دو دسته تقسیم می‌کند: دسته نخست کسانی هستند که عمل نیک و صالح انجام می‌دهند و کسانی که صالح هستند و تمام زندگی و رفتارهایشان برخاسته از آن مقام است. خاستگاه رفتارهای صالحان را می‌بایست در صفتی جست که در آنان به شکل صفت ثابت در آمده و به شکلی طبیعت ثانوی آنان شده است.
بنابراین باید به این نکته توجه داشت که صالح بودن و در زمره صالحان قرار داشتن غیر از انجام دادن عمل صالح است. خداوند در آیه۹ سوره عنکبوت می‌فرماید: کسانی که ایمان آوردند و کارهای صالح انجام می‌دهند، ما براستی آنان را در گروه صالحان وارد می‌سازیم».

انتهای پیام
captcha