مکتب امام(ره) به عنوان الگوی محوری در دنیا مورد پذیرش همگان است
کد خبر: 3902864
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴

مکتب امام(ره) به عنوان الگوی محوری در دنیا مورد پذیرش همگان است

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز، اظهار کرد: امروز در جهان سیاست و اخلاق، راه و مکتب امام راحل به وسیله افراد و گروه‌های آزادی خواه و عدالت طلب به عنوان الگوی محوری مورد پذیرش است.

مکتب امام خمینی(ره) به عنوان الگوی محوری در دنیا مورد پذیرش همگان استمیکائیل جمالپور، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، انتقال اندیشه‌های امام خمینی (ره) در قالب دین و مذهب از حاشیه به متن زندگی فردی و اجتماعی مردم ایران و بلکه جهان را مهم‌ترین دستاورد سیاسی ایشان بیان کرد و گفت: امام راحل به عنوان شخصیت برجسته تاریخ معاصر، دین را که به شدت در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی به حاشیه رانده شده بود و اخلاق در عالم سیاست معنی و مفهومی نداشت، در تمامی ابعاد و عرصه‌های زندگی بشر و حکومت‌ها وارد کرد تا امروز به عنوان الگوی ممتاز ملت‌های آزاده قرار بگیرد.

امام راحل به لحاظ شخصیتی و سیاسی الهام بخش بود

وی با بیان اینکه امام به لحاظ شخصیتی و سیاسی الهام بخش بود، افزود: افکار و اندیشه‌های رفتاری ایشان در عصر جدید و مدرن برای همه سیاستمداران و کسانی که به دنبال مبارزه با اندیشه‌های مادی و دنیا گرایانه و الحادی هستند، به عنوان الگو پذیرفته شده است.

جمالپور سبک زندگی امام خمینی (ره) را متمایز با سایر رهبران سیاسی جهان دانست و یادآور شد: امام با تمام بزرگواری خود با شجاعت مثال زدنی در حقیقت عالمی حکیم و عارف بود که توانست بین همه عرصه‌های زندگی بشری آشتی ایجاد کرده و خود را به عنوان مرکز و کانون چنین اندیشه‌هایی در قلوب مسلمانان جای دهد.

امام خمینی(ره) توانست کارهای غیرممکن را ممکن سازد

این استاد دانشگاه ادامه داد: بنیانگذار جمهوری اسلامی در دورانی که شرق و غرب سیطره کامل بر کشورها داشتند، توانست کارهای غیرممکن را ممکن سازد که مهم‌ترین آن فتح قلوب مردم ایران و سپس تعمیم آن به مردم سایر کشورها به وسیله تلفیق اخلاقیات با سیاست بود تا زمینه را برای پیروزی در سنگرهای مهمتر و بزرگ‌تر از جمله دوران افتخارآمیز دفاع مقدس را فراهم سازند.

وی با بیان اینکه امروز اندیشه‌های والای سیاسی امام خمینی(ره) به عنوان عامل اصلی مقاومت مردم ایران و بلکه سراسر جهان صادر شده است، گفت: صدور عنصر مقاومت و ایستادگی در برابر رژیم‌های دست نشانده، آغاز بیداری اسلامی و مبارزه بی امان مسلمانان علیه استبدادهای داخلی و استعمار خارجی نمونه عینی آثار اندیشه‌های سیاسی و اخلاقی امام راحل است.

جمالپور، امام خمینی(ره) را سیاستمداری دقیق توصیف کرد که از دهه‌های گذشته نسبت به عقب ماندگی‌های جهان اسلامی مطالعات خود را شروع کرده بود و تحلیل‌های جامعی در این خصوص ارائه می‌کردند تا اینکه به این نتیجه رسیدند که بدون مبارزه با موانع داخلی و مزاحمت‌های خارجی نمی‌توان نسبت به اجرای عدالت دل بست.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز، اضافه کرد: امام راحل به عنوان شخصیت بی مانند تاریخ سیاسی جهان در کنار مبارزه با استبداد داخلی، مبارزات بی امان و مستمری علیه استعمار از نوع شرقی و غربی داشت و در حقیقت نماد مبارزه با موانع موجود بر سر راه رشد و تعالی انسان معاصر بودند.

مکتب امام راحل به عنوان الگوی محوری در دنیا مورد پذیرش همگان است

وی افزود: بر همین اساس امروز در جهان سیاست و اخلاق، راه و مکتب امام راحل به وسیله افراد و گروه‌های آزادی خواه و عدالت طلب به عنوان الگوی محوری مورد پذیرش است.

جمالپور، با تاکید بر این‌که امام خمینی(ره) انسان را متحول می‌کرد، افزود: در رابطه با امام خمینی(ره) نباید صرفا در «شخص» متوقف شویم، بلکه باید به «شخصیت» ایشان پرداخت کنیم؛ چرا که چیزی که برای ما اهمیت دارد شخصیت و اندیشه‌های امام(ره) است که برای استفاده عمومی و همگانی باید تشریح و تبیین شود.

این استاد دانشگاه، با بیان این‌که با بالا رفتن سن، افراد محافظه‌کار و سازش‌کار می‌شوند، گفت: امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری هر قدر که سنشان بالا می‌رود، نه تنها محافظه کار نمی‌شوند بلکه انقلابی‌تر می‌شوند.

وصیت‌نامه‌ حضرت امام(ره)، عصاره‌ اندیشه‌های ایشان است

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز، با بیان این‌که امام خمینی(ره) در اواخر عمرشان با مخاطب قرار دادن روحانیون و حوزه‌های علمیه، منشور روحانیت را به تحریر درآوردند، افزود: وصیت‌نامه‌ حضرت امام(ره)، عصاره‌ اندیشه‌های ایشان است. در وصیت‌نامه امام راحل حتی به اندازه‌ یک سطر هم محافظه کاری، سهل انگاری و سازش کاری دیده نمی‌شود و سطر به سطر وصیتشان، سرشار از انقلابی گری است.

وی بقای انقلاب اسلامی را با روحیه انقلابی‌گری دانست، یادآور شد: انقلابی‌گری یکی از اشتراکات فکری و رفتاری امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است.

انتهای پیام
captcha