برنامه‌های قرآنی شبکه‌های مختلف به سیما و رادیو قرآن تبعید می‌شوند / نسل جوان با قرآن غریبه است
کد خبر: 3903543
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲
گلایه موسوی‌بلده از صدا و سیما /

برنامه‌های قرآنی شبکه‌های مختلف به سیما و رادیو قرآن تبعید می‌شوند / نسل جوان با قرآن غریبه است

مؤلف کتاب حلیةالقرآن با گلایه از اینکه تمامی برنامه‌های قرآنی شبکه‌های مختلف به سیمای قرآن و رادیو قرآن تبعید شده‌اند، افزود: شاید چنین اتفاقی عامدانه نبوده، اما عملاً این اتفاق افتاده و هنگامی که فردی بخواهد تلاوت گوش دهد یا به معارفی از قرآن برسد، باید به سراغ سیمای قرآن یا رادیو قرآن برود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدمحسن موسوی‌بلده، مدرس و پیشکسوت قرآنی کشورمان، امروز، 18 خردادماه، در نشست بررسی برنامه‌های معارفی رسانه ملی طی رمضان سال 99 اظهار کرد: عملاً تمامی برنامه‌های قرآنی شبکه‌های مختلف صدا و سیما به سیمای قرآن و رادیو قرآن تبعید شده‌اند و با چه دلیل و انگیزه‌ای این اتفاق افتاده است؟ شاید دوستان انگیزه‌ای از این امر نداشتند، اما عملاً این اتفاق رخ داد.

مؤلف کتاب حلیةالقرآن با اشاره به اینکه بر این اساس، خیال سایر شبکه‌ها آسوده شد، اضافه کرد: لذا هنگامی که فردی بخواهد قرآن گوش دهد یا به معارفی از قرآن برسد، باید به سراغ سیمای قرآن یا رادیو قرآن برود و گویا از شبکه‌های دیگر نمی‌توان توقعی داشت! آیا سایر حوزه‌ها مثلاً ورزش نیز همین وضعیت را دارند؟ در حال حاضر شبکه 24 ساعته ورزشی وجود دارد، اما سایر شبکه‌ها نیز از اخبار ورزشی و پوشش این دست برنامه‌ها خالی نشده است! چرا در اخبار ساعت‌های بسیار مهم و پربیننده حتماً خبر ورزشی جزئی اصلی از خبر است؟ در حالی که شبکه سه سیما نیز برنامه‌های ورزشی را به صورت زنده پخش می‌کند و حتی اذان را به دلیل پخش مستقیم و زنده مسابقات ورزشی به صورت مجازی (فکر کنید اذان گفته شده است) داریم و احتمالاً پاسخ می‌دهند «مردم اینگونه می‌خواهند و تمایل دارند».

وی با اشاره به اینکه نباید مردم را بهانه کرد، گفت: برخی اوقات شاهدیم که مواردی به نفع مردم هست و از پخش آن جلوگیری می‌شود یا بالعکس. در این نشست با حضور آقای جواد شیخ اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و دبیر شورای معارف سیما، این موارد مطرح می‌شود. چرا به شبکه‌ها‌ی دیگر فشار نمی‌آورید و عملاً سایر شبکه‌ها از برنامه‌های قرآنی خالی شده‌اند؟

موسوی‌بلده خطاب به مسئولان شورای عالی قرآن افزود: این شورا از سوی مقام معظم رهبری به عنوان ناظر بر برنامه‌های قرآنی صدا و سیما تعیین شده‌ است، لذا شما عزیزان باید چگونگی اجرای برنامه‌های قرآنی را از سوی ملت و حاکمیت از صدا و سیما بخواهید و قاعدتاً شما باید بازخواست و مطالبه کنید که چرا شبکه‌های صدا و سیما از برنامه‌های قرآنی خالی شده است؟

صوت قرآن یادآور مرگ نیست

وی با ابراز گلایه از اینکه تلاوت قرآن نباید تنها به صورت کار فانتزی و زینت المجالس ارائه و انجام شود، ادامه داد: این گلایه همچنان هست که متأسفانه هنوز پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز در سریال‌ها و برنامه‌های نمایشی، هنگامی که فردی فوت می‌کند، بر سر مزار، آیات قرآن پخش می‌شود و در صحنه‌های عزاداری و سوگواری برای اموات، کمتر شاهد پخش مداحی هستیم و حال آنکه بهترین کار، پخش مداحی و عزاداری است و هنوز هم نسل جدید کشورمان با این موضوع بزرگ می‌شوند که قرآن، تنها برای سر مزار اموات است.

موسوی‌بلده همچنین اظهار کرد: تلاوت قرآن بر پیامبر اسلام(ص) واجب بود و حال آنکه خود ایشان، پذیرنده قرآن است و ظرف وجودش، ظرف قرآن شد، چرا که آسمان‌ها و زمین تحمل قرآن را نداشتند و بنا بر اذعان قرآن، نابود می‌‌شدند، اما قلب مبارک پیامبر اکرم(ص) آن را تحمل کرد و این نیست، جز اینکه فقط قرآن، قرآن را تحمل می‌کند و قرآن، ظرف قرآن است. ایشان قرآن را بهتر از همه می‌فهمیدند و به آیات نورانی قرآن به خوبی عمل می‌کردند، به گونه‌ای که حضرت علی(ع) فرمودند: «در مقابل عمل پیامبر اکرم(ص) به قرآن، به پای ایشان نمی‌رسند»، حال چگونه بر پیامبر(ص) تلاوت قرآن واجب می‌شود؟ با وجود اینکه در صدر اسلام، بزرگ‌ترین علمای مکتب قرآن از شیعیان بودند و به اعتراف اهل سنت، نام بنیانگذاران هر حرکت قرآنی، نام یکی از شاگردان ائمه(ع) بوده است، اما گویی در برهه از تاریخ به شکلی اعلام نشده، شیعیان کمتر به قرآن پرداخته و صرفاً عترت را گرفتند.

حمایت رهبر انقلاب از عرصه تلاوت قرآن دومی ندارد

این مدرس قرآن با تأکید بر اینکه موضوع فوق تنها نشان‌دهنده لزوم انس با قرآن از طریق تلاوت است، اظهار کرد: با کمال تأسف و افتخار باید گفت رهبر کشورمان درباره بحث جریان مقدس تلاوت قرآن، تنهاست و دومی ندارد، نه در حوزه‌های علمیه و نه در حاکمیت. به عبارت دیگر، فردی در چنین سطحی نیست که دغدغه ایشان را داشته باشد. چنین رهبری با این دیدگاه، شورای عالی قرآن را تأسیس کرده‌اند، پس شما باید بدون رودربایستی صدا و سیما را به محاکمه بکشید که چرا اینگونه شده است؟ در حال حاضر، نسل جوان و کودکان با قرآن غریبه هستند و روز به روز نیز فرهنگ انس با قرآن کمرنگ‌تر می‌شود.

وی تأکید کرد: صدا و سیما و وزارت آموزش و پرورش، هر دو ارگان مهم و مقدس جمهوری اسلامی ایرانی هستند که باید در این زمینه بیش از پیش فعال می‌بودند و معتقدم که مدیران و مسئولان این حس درونی و اعتقاد را دارند و امیدوارم این اعتقاد به عرصه عمل بیاید و ان‌شاء‌الله معارف قرآنی در قالب هنر مقدس تلاوت قرآن و بسط آن، بتواند روز به روز در رادیو قرآن و سیمای قرآن تجلی پیدا کند. نقش رادیو قرآن و شبکه قرآن در ایجاد فرهنگ قرآن بی‌بدیل است و تشکر از زحمات شما در طول این سال‌ها، چیزی نیست که بخواهیم آن را نادیده بگیرم و از آن چشم‌پوشی کنیم.

وی در پایان از صدا و سیما به ویژه شبکه قرآن و معارف سیما که به حذف صدای مستمعین و حاضران در محافل که با عباراتی چون الله الله و یا ذکر صلوات... اقدام می‌کنند، ابراز گلایه کرد و تأکید داشت که این شور و شعف مستمع به شنونده منتقل می‌شود و تأثیر تلاوت را دوچندان می‌کند و از مدیر شبکه قرآن درخواست کرد که به این مهم اهتمام ورزد و مانع حذف صدای حاضران در محافل شود.

انتهای پیام
captcha