کد خبر: 3904400
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵

آغاز برداشت گیاهان دارویی کم‌آب‌ در قالب طرح پژوهشی جهاد دانشگاهی

مدیرگروه پژوهشی متابولیت‌های ثانویه جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی گفت: اولین مرحله برداشت گیاه دارویی مریم گلی طرح کشت گیاهان دارویی کم‌آب‌ آغاز شد.

آغاز مرحله برداشت گیاهان دارویی در قالب طرح کشت گیاهان دارویی کم‌آب‌بر دریاچه ارومیهبه گزارش ایکنا آذربایجان‌غربی، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، همتی، مدیر گروه پژوهشی متابولیت‌های ثانویه جهاد دانشگاهی استان اظهار کرد: برداشت گیاه دارویی مریم گلی از مرزعه الگوی ترویجی گیاهان دارویی در قالب طرح کشت گیاهان دارویی کم‌آب‌ در راستای طرح‌های فرهنگی و اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه که از سوی جهاد دانشگاهی استان اجرا می‌شود در نقده آغاز شد.

وی افزود: در قالب این طرح و به‌منظور معرفی گیاهان دارویی کم‌آب‌ به جای محصولات پرآب‌ کنونی، مزرعه الگویی ترویجی گیاهان دارویی توسط گروه پژوهشی متابولیت‌های ثانویه جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی در یک هکتار از اراضی نقده اجرایی شد.

همتی هدف اصلی از اجرای این طرح را تشویق و ترغیب کشاورزان به کشت گیاهان کم‌آب‌ و تغییر الگوی کشت مناطق حاشیه دریاچه ارومیه برشمرد.

مدیر گروه پژوهشی متابولیت‌های ثانویه جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: در این مزرعه پایلوت، انواع گیاهان دارویی کم‌آب‌ از جمله مریم گلی، گل راعی، اسطوخودوس، آویشن، گل محمدی و گل گاوزبان کشت شده است.

وی با اشاره به اینکه مریم گلی گیاهی چند ساله است که به‌صورت بهاره و پاییزه کشت می‌شود، اظهار کرد: از سرشاخه‌های گلدار و برگ‌های این گیاه در تولید داروهای مختلف گیاهی و شیمیایی استفاده می‌شود. از مواد مؤثره این گیاه برای بهبود جای زخم، تسکین تبخال، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب حاد تنفسی، درمان اختلالات سیستم گوارش، رفع نفخ و اسهال، تسکین گرفتگی عضلانی معده و ... استفاده می‌شود.

انتهای پیام
captcha