آنچه تعامل اساتید پیشکسوت و مدیران رسانه‌های قرآنی را ضروری می‌سازد
کد خبر: 3904900
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

آنچه تعامل اساتید پیشکسوت و مدیران رسانه‌های قرآنی را ضروری می‌سازد

موضوع بود و نبود رسانه‌های تخصصی قرآنی و نحوه عملکرد آن‌ها یکی از مسائلی است که سال‌ها مد نظر اهالی قرآن به ویژه پیشکسوتان و اساتید کشور بوده و گاه با نظرات و بیان نکات فراوانی در این‌باره همراه بوده است، اما نشستی که به تازگی برگزار شد و دو طیف رسانه‌ای و پیشکسوتان قرآنی را دور یک میز جمع کرد، به دنبال چه بود؟

به گزارش ایکنا، چگونگی عملکرد شبکه‌های تخصصی قرآنی صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی ایران یعنی شبکه قرآن و معارف سیما و شبکه رادیویی قرآن، بسیار پررنگ‌ است و قطعاً تأثیرگذاری بسیاری در حرکت سریع جامعه به سمت دریافت آموزه‌ها و سبک زندگی قرآنی دارد و فعالیت این دو شبکه نقش مهمی در الگوگیری دیگر شبکه‌های ملی و استانی خواهد داشت.

این دو شبکه، صرفاً اقدام به پخش برنامه‌های قرآنی نکرده و ساعت‌های بسیاری را به تولید برنامه‌های معارفی اختصاص می‌دهند و شاهدیم که دیگر شبکه‌های رسانه ملی نیز به ویژه در ایام خاص مثل ماه رمضان و یا اعیاد و عزاداری‌های مذهبی به تولید برنامه‌های معارفی اقدام می‌کنند. همچنین، دو مدیر شبکه‌های تخصصی قرآنی صدا و سیما، مسئولیت دبیری شورای معارف سیما و صدا را نیز برعهده دارند.

ایکنا، در ادوار مختلف به انتشار انتقادات و پیشنهادهای اهالی قرآن در رابطه با عملکرد شبکه‌های قرآنی رسانه ملی اقدام کرده است، ولی زمینه پاسخگویی مدیران شبکه‌های قرآنی به ویژه در دوره اخیر فراهم نشده و وقت آن بود تا اقداماتی را در رابطه با حضور و پاسخگویی این مدیران صورت دهد.


  • بیشتر بخوانید:

قرآنی‌ترین کار رسانه ملی تعطیلی سیما و صدای قرآن

انتقاد موسوی‌بلده از سیر نزولی استفاده از چهره‌های قرآنی در صدا و سیما

عامل مهم در تأثیرگذاری شبکه‌های تخصصی قرآنی


ایجاد زمینه حضور مدیران این دو شبکه تخصصی و پاسخگویی ایشان به ویژه در میان اساتید پیشکسوت، یکی از راهکارهای همنشینی و تعامل بیشتر جهت رسیدن به هدف نهایی یعنی رسیدن مردم به سبک زندگی قرآنی است. به همین منظور ایکنا با برپایی نشستی، فرصتی را برای تعامل اساتید پیشکسوت با دبیران شورای معارف صدا و سیما ایجاد کرد.

عباس سلیمی، سیدمحسن موسوی‌بلده و بهروز یاریگل، پیشکسوتان؛ احمد ابوالقاسمی، مشاور معاون صدای رسانه ملی؛ سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن؛ مجتبی ایزدی، دبیر شورای معارف صدا و مدیر رادیو قرآن؛ جواد شیخ‌اکبری، دبیر شورای معارف سیما و مدیر شبکه قرآن؛ محمد رشیدی، نماینده کرمانشاه در مجلس؛ محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن؛ پرویز فارسیجانی، تهیه‌کننده پیشکسوت رسانه ملی، مهمانان دعوت‌ شده به این نشست بودند. البته تعدادی از مدیران سابق رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما دعوت به این نشست را نپذیرفتند.

تقویت ایستگاه‌های رادیو قرآن

طلیعه این نشست با سخنان عباس سلیمی آغاز شد، او از اینکه چهل‌ویک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دو مدیر ارشد صدا و سیمای قرآن برای نخستین بار در یک جلسه تحلیلی و نقد و بررسی حضور دارند، اظهار خرسندی کرد و آن را هدیه ارزشمندی برای خود دانست. او درخواست کرد این کار ادامه پیدا کند و ایکنا نیز تعداد چنین جلساتی را افزایش دهد تا هر روز برنامه‌های معارفی چه در رسانه ملی و چه در سایر ارگان‌های مقدس این نظام، ارتقا پیدا کند.»

«قطعاً به عملکرد رادیو قرآن و شبکه قرآن نقد دارم و از سوی دیگر حتی نشنیده‌ام که مدیران این رسانه‌های قرآنی گفته باشند که فعالیت‌شان به طور مطلق از تمامی ابعاد مورد تأیید است و هیچ اشکالی به آنها وارد نیست. با وجود این، به هیچ وجه راهکار در تعطیلی ایستگاه‌های نورانی و مقدس رادیو قرآن و شبکه قرآن نیست.» این بخش دیگری از نقطه‌نظرات عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور بود.

او راهکار را در این دانست تا رؤسای سازمان صدا‌وسیما حمایت‌های بیشتری به ویژه از این دو شبکه قرآنی از لحاظ اعتبارات مالی، نیروی انسانی و تجهیزات مربوطه، داشته باشند و دیگر شنوای چنین جملاتی از مخاطبان رادیو قرآن نباشیم که شنونده‌ای با رادیو قرآن تماس بگیرد و بگوید که امواج این رادیو به شهر و روستای دورافتاده او نمی‌رسد. چگونه است که سایر ایستگاه‌ها امواج دیگر شبکه‌های رادیویی را دریافت می‌کنند و حال آنکه برنامه آنها به قداست و فایده رادیو قرآن نیست؟

گلایه از حذف صدای مستمعان

سیدمحسن موسوی‌بلده، دیگر پیشکسوت قرآنی کشور که صاحب کتاب حلیةالقرآن بوده و سالیان سال نیز در این حوزه به ویژه در بخش تجوید تخصصی قرآن فعالیت دارد، دومین سخنران این جلسه بود که تبعید شدن برنامه‌های قرآنی شبکه‌های مختلف صدا و سیما به سیمای قرآن و رادیو قرآن، تهی شدن شبکه‌های مختلف رسانه ملی از برنامه‌ها و تولیدات قرآنی و حذف صدای مستمعین حاضر در محافل قرآنی که از شبکه قرآن و رادیو قرآن پخش می‌شود، بیان کرد.

ارتباط رسانه ملی با فضای مجازی

اما نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، محمد رشیدی به این نگاه که سبقه قرآنی دارد به این نشست دعوت شد. این نماینده مجلس اهتمام دارد تا این دوره از قوانین خانه ملت را به سویی ببرد تا قوانین، پیوست قرآنی داشته باشند. نکاتی همچون ضرورت تولید برنامه‌های معارفی و قرآنی در فضای مجازی و ارتباط صدا و سیما با این فضا، تولید سریال‌های قرآنی و حضور قرآنیان کشور در برنامه‌های پرمخاطب مانند دورهمی و ... را در رابطه با عملکرد رسانه ملی بیان کرد.

به‌کارگیری خرد جمعی در تولیدات

عدم تفاوت سیمای قرآن با صدای قرآن جمهوری اسلامی ایران، کمبود جذابیت تصویری در برنامه‌ها، ضرورت بازگشت سیمای قرآن به اصل و اهداف خود برای استخراج فرهنگ قرآنی، به کارگیری خرد جمعی و عقلانیت، در تولیدات قرآنی و پیگیری ایکنا در چگونگی بهره‌گیری از ابزار صدا و سیما در جلوگیری از رکود جلسات، همایش‌ها، آموزش‌ها و تلاوت‌های قرآن در ایام شیوع کرونا نیز از جمله نقطه‌نظراتی بود که بهروز یاریگل، دیگر پیشکسوت و مدرس قرآنی کشور در این نشست قرآنی ارائه داد.

حضور مسئولان تأثیرگذار در جلسات

احمد ابوالقاسمی که پیش از این مسئولیت اداره رادیو قرآن را برعهده داشت، به انتقاد از نبود مدیران تأثیرگذار در تصمیم‌گیری‌های کلان قرآنی کشور در جلساتی این چنینی پرداخت و بالا رفتن قدرت اجرایی پیشکسوتان و مدیران حاضر در جلسه را عاملی برای اجرای برنامه‌های قدرتمند و تأثیرگذار قرآنی در کشور نظیر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن و ... دانست. او برخی نقدها بر عملکرد رادیو و شبکه قرآن را نیز غیرمنصفانه دانست.

ارائه موضوعات قرآنی به زبان هنر

عدم جذب مخاطب به هر قیمت، ارائه و تولید موضوعات و برنامه‌های معارفی به زبان هنر، جلوگیری از تولید برنامه‌های متناقض و مخالف با معارف دینی، بررسی محتوایی تمامی سریال‌ها و فیلم‌های تولیدی در شبکه‌های مختلف رسانه ملی در شورای معارف سیما و بهره‌گیری از توان و ظرفیت‌های استان‌های مختلف کشور در تولید برنامه‌های معارفی از نکاتی بود که پرویز فارسیجانی، از تهیه‌کنندگان پیشکسوت رسانه ملی در این جلسه بیان کرد.


  • بیشتر بخوانید:

گزارشی از نشست فعالان قرآنی و مدیران شبکه‌های تخصصی قرآنی


توجه به هنرهای تنغیمی

سیدعلی سرابی و محمدتقی میرزاجانی، قائم‌مقام و معاون اجرایی شورای عالی قرآنی نیز دیگر سخنرانان این نشست قرآنی بودند که بر موضوعاتی همچون عدم تمرکز بر تولید برنامه‌های گفت‌و‌گومحور و برنامه‌های زنده در شبکه‌های قرآنی، توجه ویژه به هنرهای تنغیمی در تولیدات شبکه‌های قرآنی جهت ایجاد نشاط روحی و روانی در جامعه، ارائه سبک‌های جذاب برای ایجاد انگیزه در مخاطبان همانند دیگر شبکه‌های رسانه ملی همچون برنامه عصر جدید و ... تأکید کردند.

این بحث که شورای عالی قرآن که با نام کامل شورای عالی قرآن صدا و سیما شناخته می‌شود و باید مفاهیم قرآنی را در قالب‌های مختلف و جذاب به تمامی شبکه‌های رسانه ملی و حتی در دیگر برنامه‌های تولیدی که صبغه معارفی و قرآنی ندارند و حتی در سریال‌های تلویزیونی وارد کند، همیشه مطرح است اما جواب خاصی به این پرسش مهم در این نشست داده نشد و می‌طلبد تا این پرسش در جلسات دیگری مطرح شود.

در ادامه این نشست صمیمی، هر یک از مدیران شبکه‌های قرآن و معارف سیما و شبکه رادیویی قرآن به پیشنهادها و انتقادات حاضران در جلسه پاسخ دادند.

فعالیت 4 شبکه قرآنی و معارفی

مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن در سخنان خود بر سختی تدارک برنامه‌های مختلف به ویژه برنامه‌های قرآنی در رادیو و تلویزیون تأکید کرد. این مدیر قرآنی رسانه ملی وجود چهار شبکه قرآنی در میان ۱۶ شبکه رادیویی که یک چهارم شبکه‌های صدای رسانه ملی را تشکیل می‌دهند، نقطه عطفی در فعالیت‌های معارفی رسانه ملی عنوان کرد.

بهره‌گیری از امکانات و داشته‌های خود جهت رضایت و اثربخشی برنامه‌ها و ارائه کارهای خوب و نوین با وجود مشکلات و محدودیت‌ها از دیگر نقطه‌نظرات مدیر شبکه رادیویی قرآن در این جلسه بود.

ایزدی از انتخاب رادیو قرآن به عنوان سومین شبکه از لحاظ مخاطبان در نظرسنجی که انجام شده خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا این‌گونه جلسات که به بررسی و تحلیل برنامه‌های رسانه ملی می‌پردازد، تداوم داشته باشد.

نگاه استانی برنامه‌های شبکه قرآن

افزایش 10 درصدی مخاطبان شبکه قرآن و معارف طی یک سال گذشته، تولید برنامه‌های قرآنی در قالب‌های هنری، اصلاح ساختار شبکه قرآن و ایجاد گروه نمایش در این شبکه جهت رفع مشکلات موجود در رابطه با تولید برنامه‌های معارفی، بهره‌گیری از ظرفیت‌ استان‌های مختلف در تولید برنامه‌های معارفی و قرآنی و رویکرد استانی و گسترده شبکه قرآن به طرح ملی ۱۴۵۴ نیز از جمله مواردی بود که جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در پاسخ به انتقادات و پیشنهادی حضار در جلسه بیان کرد.

تداوم هم‌اندیشی با شبکه‌های قرآنی

بررسی نقطه‌نظرات قرآنیان حاضر در این جلسه و نیز پاسخ‌های ارائه شده از سوی مدیران شبکه‎‌‌های تخصصی قرآنی نشان می‌دهد که هر چقدر زمینه همنشینی و در کنار آن هم‌اندیشی بیشتر اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور با مدیران شبکه‌های قرآنی صدا و سیما بیشتر فراهم شود، نتایج به دست آمده از این جلسات می‌تواند راهکارهای خوبی را برای پیشبرد اهداف این شبکه‌های تخصصی در تعامل با بزرگان قرآنی کشور ارائه دهد تا بتوان بهتر و سریع‌تر در راه اهداف عالیه تأسیس این شبکه‌ها که حاصل خون شهدای گلگون‌کفن ایران اسلامی در راه انقلاب و اسلام است، قدم برداشت. در ادامه به چند مورد از موارد مطروحه در نشست که نیاز به پیگیری‌های بعدی دارد اشاره می‌شود.

  • ضرورت تعامل بیشتر مدیران شبکه‌های قرآنی رسانه ملی با فعالان قرآنی و تداوم برپایی چنین جلساتی
  • قرآنیان نیز همراهی با این دو شبکه را در دستور کار خود قرار دهند و صرفاً مطالبه‌گر نباشند.
  • بهره‌گیری از امکانات و داشته‌های شبکه‌های قرآنی جهت رضایت و اثربخشی برنامه‌ها
  • پیگیری نقطه‌نظرات فعالان قرآنی سراسر کشور جهت بهره‌گیری از  خرد جمعی
  • استفاده از ظرفیت مقوله هنر در تولید برنامه‌های قرآنی
  • توجه بیشتر مجلس به امور قرآنی
  • توجه ویژه به هنرهای تنغیمی در تولیدات شبکه‌های قرآنی و جذابیت‌بخشی به آن
  • در صورت برپایی چنین جلساتی، از مسئولان تصمیم‌گیر و تأثیرگذار دعوت به عمل شود.

گزارش از مجتبی افشار

انتهای پیام
captcha