شیراز؛ میزبان سومین جشنواره ملی فیلم طلوع پارس
کد خبر: 3907386
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸

شیراز؛ میزبان سومین جشنواره ملی فیلم طلوع پارس

سومین جشنواره ملی فیلم كوتاه و داستانی در 5 بخش میراث فرهنگی ناملموس، سبک زندگی، فیلم‌ساز شیرازی، بخش آزاد و فیلم‌ساز نوجوان به میزبانی شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش ایكنا از فارس، حمیدرضا عوض ‌دخت، دبیر سومین جشنواره ملی فیلم طلوع پارس امروز، 8 تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز گفت: سومین جشنواره ملی فیلم كوتاه و داستانی در 5 بخش میراث فرهنگی ناملموس، سبک زندگی، فیلم‌ساز شیرازی، بخش آزاد و فیلم‌ساز نوجوان به میزبانی شیراز برگزار می‌شود.

وی با بیان اینكه تنها بخش فیلم‌ساز شیرازی، مختص فیلم‌سازان شیراز است و مابقی بخش‌ها به‌صورت ملی برگزار خواهد شد، افزود: تلاش می‌كنیم تا سال آینده بتوانیم این جشنواره را به‌صورت بین‌المللی برگزار كنیم كه البته مقدمات آن را فراهم كرده‌ایم.

عوض دخت با تصریح اینكه این جشنواره از اسفندماه سال گذشته كار خود را آغاز كرد، گفت: با توجه به شرایطی كه برای كشور پیش آمد، قاعدتاً این جشنواره نیز مانند سایر جشنواره‌ها باید تعطیل می‌شد اما ما زیرساخت كار را فراهم كردیم و تصمیم بر این شد تا این جشنواره تعطیل نشود بلكه از این فرصت در فضای مجازی استفاده شود لذا اولین رویداد فرهنگی و هنری بودیم كه اعلام كردیم تعطیل نمی‌كنیم بلكه در فضای مجازی كار را دنبال می‌كنیم.

دبیر سومین جشنواره ملی فیلم طلوع پارس ادامه داد: تاکنون بیش از 600 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است كه هنرمندان 29 استان در این جشنواره شرکت کردند و مهلت ارسال آثار به این جشنواره تمام شده است البته بنا داریم در هفته آینده 5 تا 7 روز سایت جشنواره را مجدداً باز كنیم تا هم افراد بتوانند فیلم‌های ارسالی خود را كه دارای كیفیت مناسب نیست اصلاح كنند و یا اینكه افرادی كارهای خود را ارسال كنند.

وی با بیان اینكه یكسری برنامه‌ریزی‌های برای این جشنواره انجام دادیم، برگزاری كارگاه‌های آموزشی فیلم‌سازی را در حاشیه برگزاری این جشنواره از جمله این برنامه‌ریزی‌ها برشمرد و گفت: این كارگاه‌ها به‌صورت رایگان و با حضور بزرگان و اساتید سینمای ایران برای خواهد شد.

عوض دخت ادامه داد: طبق برنامه زمان‌بندی جشنواره بنا بود كه این كارگاه‌ها از اردیبهشت‌ماه برگزار شوند اما با توجه به شرایط شیوع كرونا و استقبالی كه از جشنواره شد، بنا شد كه این كارگاه‌ها بعد از برگزاری امتحانات دانشگاه‌ها یعنی در هفته آخر تیرماه یا هفته اول مردادماه برگزار شود.

دبیر سومین جشنواره ملی فیلم طلوع پارس همچنین بخش دیگر این جشنواره را برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف برشمرد و گفت: به خصوص در بخش میراث فرهنگی ناملموس كه یك موضوع بسیار مهم و اثرگذار برای همه كشورهاست و دولت‌ها هم موظف به كمك برای پاسداشت این میراث‌ها هستند،‌ این برنامه با حضور اساتید دانشگاه‌ها برگزار خواهد شد.

وی گفت: علاوه بر این ها نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌های برگزیده جشنواره نیز بعد از اینكه فرایند جشنواره تمام شد، به‌صورت آنلاین برگزار خواهد شد كه این كار را در بستر سایت جشنواره یا سایر بسترها دنبال خواهیم كرد.

عوض دخت بیان كرد: یک بخش ویژه در کنار رویدادهای جشنواره، برگزاری کارگاه‌های انتقال تجربه فیلم‌سازان جوانان موفق است كه در آن فیلم‌سازانی که در دوره‌های قبل جشنواره موفق بودند و تجربیاتی کسب کردند، در این كارگاه‌ها تجربیات خود را به‌‌صورت آنلاین در اختیار سایر افراد قرار می‌دهند.  

دبیر سومین جشنواره ملی فیلم طلوع پارس در خصوص اختتامیه جشنواره نیز گفت: با توجه به شرایط كنونی تصمیم بر این شد تا اختتامیه بخش‌های مختلف جشنواره به‌صورت جداگانه و در دوره‌های زمانی متفاوت اجرا شود به‌عنوان مثال مردادماه نخستین اختتامیه یكی از بخش‌های جشنواره برگزار خواهد شد و اگر شرایط اجازه دهد، بخش نهایی جشنواره را به‌صورت حضوری برگزار خواهیم كرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه این جشنواره توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود، گفت:  تجربه ثابت کرده است بخش دولتی در برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری آن‌چنان موفق نبوده است و این مسئله به دلیل اتلاف وقت و هزینه و رانت‌هایی که در بخش‌های دولتی وجود دارد، بوده است لذا باید به این سمت حرکت کنیم که جشنواره‌های فرهنگی و هنری را به بخش خصوصی، مجموعه‌های مردم نهاد و انجمن‌ها واگذار كنیم.

عوض دخت در عین حال این نكته را یادآور شد كه این جشنواره به تبع حامیانی از بخش دولتی دارد به‌عنوان مثال در بخش فیلم‌ساز نوجوان، اداره‌كل آموزش و پرورش همراهی می‌كند اما جشنواره باید استقلال خود را حفظ کند و اصولاً دلیل اینکه جشنواره در دوره‌های گذشته مورد استقبال واقع شد همین مستقل بودن و وابسته نبودن به جایی است.

انتهای پیام
captcha