والدین کتابخوان در تربیت فرزندان کتابخوان موفق‌ترند
کد خبر: 3909134
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰

والدین کتابخوان در تربیت فرزندان کتابخوان موفق‌ترند

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، گفت: والدین، اولین عامل و یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه فرزندان هستند و با این روش در تربیت فرزندان نیز موفق‌ترند.

والدین کتابخوان در تربیت فرزندان کتابخوان موفق‌ترندبه گزارش ایکنا از اردبیل، زعفر احدزاده، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، ۱۷ تیرماه، ضمن اشاره به نقش خانواده در ترغیب کودکان و نوجوانان، تصریح کرد: والدین همواره به عنوان الگو‌های رفتاری نقش بسزایی در تربیت روانی، فکری و روند اجتماعی شدن فرزندان خود دارند. الگو‌های رفتاری که در همه زمینه‌ها نقش خود را در روند رو به رشد کودکان و نوجوانان نمایان و در جامعه بروز داده و نمود عینی دارند و این مهم در تأثیرپذیری فرهنگی و فرهنگ سازی ترویج، توسعه و تعمیق فرهنگ کتابخوانی و مطالعه نیز نقش دارد؛ و اولین عامل و یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در ترویج فرهنگ کتاب خوانی و مطالعه فرزندان، هستند.
احدزاده با اشاره که والدین کتابخوان معمولا فرزند کتابخوان دارند گفت: وقتی پدر و مادر عادت به مطالعه داشته باشند و بخشی از فعالیت‌های روزانه‌ی خود را به خواندن و مطالعه اختصاص دهند، کودک و نوجوانی که زندگی کردن را با آن‌ها به تجربه نشسته، این مهم را خیلی زود می‌پذیرد، با آن انس و الفت یافته و به کار می‌گیرد و از همه مهم‌تر با کتاب آشنا شده و می‌آموزد که مطالعه را در زندگی خود جز امورات ضروری احساس کند.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل ضمن بازگویی این مهم که کتاب دروازه ورود به دنیای فرهنگی سرشار از لذت است گفت: بازگشایی دریچه یادگیری، فرهنگ، اندیشه سازی و خرد ورزی کودکان و نوجوانان از طریق مطالعه و کتاب خوانی ممکن است و در ایجاد نمودن علاقه مندی، تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان؛ همسالان، معلمان، مراکز فرهنگی هنری، کتابخانه‌ها و سیستم‌های رسمی آموزشی، پرورشی و فرهنگی نقش بسزایی را در کنار والدین ایفاء می‌کنند و نباید فراموش کرد پیشگام این هویت بخشی فرهنگی خانواده می‌باشد.
احدزاده با اشاره به اینکه خانواده‌ها باید در فضای خانواده برای کتاب جایگاهی در شان کتاب داشته باشند تا فرزندان از اهمیت والای کتاب و دنیای پر از صلح و آرامش آن اگاه شوند، گفت:باید جایگاه کتاب در خانه وخانواده‌ها مشخص شود؟ و تببین شود کتاب به عنوان یک ضرورت فرهنگی در سبد فرهنگی خانه و خانواده‌ها جایگاه و منزلتی والا دارد؟ به این پرسش والدین باید پاسخ دهند که به همان میزان که برای مسائل مختلف و اقتصادی خانواده اهمیت داده می‌شود به غذای فرهنگی و روحی خانواده‌ها از جمله؛ کتاب، مجله، نشریات وروزنامه اهمیت داده می‌شود؟ و ده‌ها سئوال دیگر در این باب که می‌تواند خانواده‌ها را در رهنمون سازی به فضای کتاب و کتابخوانی یاری نماید.
وی در ادامه گفت: والدین آگاه، می‌توانند فرزندان تربیت یافته خوبی برای نسل بالنده خود باشند. می‌توانند کودک و نوجوان تربیت یافته دیروز برای فرزندان امروز و انسان ساز‌های مفیدی برای فردای بعد از خود باشند؛ بنابراین والدین باید آگاه باشند که چه مقدار در این فرایند نقش آفرین هستند.
احدزاده در ادامه تصریح کرد: والدین باید فرزندشان را با بهترین، سالم ترین، سازنده و مفیدترین ابزار ارتباطی یعنی کتاب و مطالعه آشتی دهند و فراموش نکنند گام برداشتن در راه رشد و تعالی فرزندان و رشد فرهنگی آنان یعنی جامعه‌ای آگاه، سالم و بدور از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی فردا.
احدزاده با اشاره به این مهم که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، باسوادی را توانایی تغییر اعلام کرد و دیگر تنها توانایی خواندن و نوشتن و یا تسلط بر دو زبان و یا حتی توانایی استفاده از کامپیوتر مدنظر نبوده و باسواد کسی به کسی اطلاق می‌شود که بتواند از خوانده‌ها و آموخته‌های خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند و این تغییر نمود خود را در فرایند‌هایی نشان دهد که برای زندگی در هزاره سوم نیاز شهروندان است و مهمترین ابزار و رسانه این یادگیری‌ها کتاب است، تصریح کرد: مفهوم آموزش و پرورش امروز معادل با مفهوم یادگیری است و مفهوم یادگیری از انتقال دانش، وسیع‌تر گردیده و دارای چهارمفهوم؛ یادگیری برای دانستن؛ یادگیری برای عمل کردن و یادگیری برای زندگی کردن و اگر تا سال‌های اخیر هدف آموزش و پرورش دستیابی به مهارت خواندن، نوشتن، حساب کردن و سواد رایانه‌ای بود، اما امروزه افزون بر مهارت‌های یادشده، نیاز‌های جدید در قالب کسب مهارت‌های زیستن، حل مساله در موقعیت‌های جدید زندگی، چگونگی رویـارویی با چالش‌های هزاره سوم بالاخص در فرایند شهروندسازی مطرح می‌شود.

انتهای پیام
captcha