نهادینه نشدن اخلاق سیاسی و کم‌اطلاعی از اختیارات؛ عامل تنش‌های میان قوا
کد خبر: 3909340
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
منصوری آرانی مطرح کرد:

نهادینه نشدن اخلاق سیاسی و کم‌اطلاعی از اختیارات؛ عامل تنش‌های میان قوا

کارشناس مسائل سیاسی بروز تنش‌های غیراخلاقی گاه و بی‌گاه بین قوای سه‌گانه در دوره‌های مختلف را ناشی از نهادینه نشدن اخلاق سیاسی اسلامی و تبعیت از الگوی غربی سیاست‌ورزی، «هدف وسیله را توجیه می‌کند»، دانست و گفت: در کنار این مسئله، نداشتن اطلاعات جامع از اختیارات، مسئولیت‌ها و وظایف قوا عامل دیگر بروز رفتارهای تنش‌زا و پرخاشگرانه است.

عباسعلی منصوری آرانی

عباسعلی منصوری آرانی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره آثار افزایش تنش میان قوای سه‌گانه با توجه به اتفاقات جلسه اخیر مجلس گفت: از آغاز انقلاب اسلامی تا به امروز دشمنان ما روز به روز بیشتر در کنار هم قرار گرفته‌اند و فشارهای خود را در ابعاد سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی افزایش داده‌اند تا جلوی حرکت جمهوری اسلامی را بگیرند. در این وضعیت عقل سیاسی حکم می‌کند که بر مبنای «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» عمل شود.


بیشتر بخوانید: 

تنش‌زایی میان قوا مخالف تعریف انقلابی‌گری از منظر رهبر معظم انقلاب است

مجلس و خطر گرفتار شدن در دوگانه کاذب «انقلابی‌گری ـ اخلاق‌مداری»


وی افزود: به عبارتی تمام کسانی که زیر چتر اسلام و نظام قرار دارند باید کنار هم قرار بگیرند و جمع برداری اتفاق بیفتد. زیرا دشمنان کشور آنقدر زیاد است که فرصتی برای از هم‌گسیختگی و شکاف داخلی نیست و درگیری‌های درونی تنها و تنها انرژی و سرمایه‌های کشور را هدر می‌دهد.

منصوری آرانی اظهار کرد: امروز باید همه فکر و ذکر مسئولان به رفع موانع و مشکلات جامعه به ویژه در حوزه معیشت و اقتصاد باشد و به تعبیر حضرت امام(ره) هر چه فریاد داریم بر سر آمریکا و مجموعه دشمنان و معاندان بزنیم. امروز کشور بیش از گذشته نیاز به آرامش و وحدت کلمه دارد و لازمه آن تقویت روحیه گذشت سیاسی در عین بیان انتقادات و اشکالات با ادبیاتی فاخر و دلسوزانه است.

درگیری قوا خلاف عقل سیاسی است

عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: در واقع تفاوت سلایق و تفکرات سیاسی میان قوا نباید ما را به وادی رفتارهای هیجانی و تند بکشاند. لذا هرگونه درشتی و نسبت دادن القاب و الفاظی که در شأن دشمنان ماست، خلاف اخلاق اسلامی، عقل سیاسی و شأن اجتماعی است. این رفتارها نشان می‌دهد که متأسفانه در عمل سیاسی به جای اینکه نمونه‌های قرآنی را الگو قرار دهیم از مدل غربی الگو گرفتیم و در جامعه اسلامی براساس الگوی رفتار سیاسی غربی «هدف وسیله را توجیه می‌کند» عمل می‌کنیم و بدتر آنکه این رفتارها بعضاً با ادعاهای دینی و انقلابی انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: ما شرعاً، اخلاقاً و قانوناً اجازه نداریم که بسیاری از تهمت‌ها و توهین‌ها را که در مدل غربی سیاست‌ورزی عادی و رایج است انجام دهیم. وقتی دیانت در عرصه فردی باشد ولی به سیاست به عنوان یک عمل جمعی منتقل نشود و دروغ و تهمت به رقیب سیاسی مجاز شمرده شود، بسیاری از افراد متدین و نماز شب‌خوان هم به هلاکت می‌افتند. از اینجاست که می‌توان فهمید تعبیر شهید مدرس که «دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست» چه معنای مهمی دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: در واقع مشکل اساسی کشور که کمتر به آن پرداخته شده و اختصاصی به این مجلس و آن مجلس، این دولت و آن دولت ندارد، این است که اخلاق‌مداری در عرصه سیاسی و ضرورت رعایت موازین اخلاقی در رقابت‌های سیاسی نهادینه نشده و این باعث می‌شود در هر دوره اتفاقات ناخوشایندی میان قوا یا جریان‌های سیاسی بیفتد که این برخلاف آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی و تفکرات امام(ره) و مقام معظم رهبری است. از طرفی تداوم این رفتارهای غیراخلاقی میان مسئولان تأثیر بسیار ناگواری بر نسل جوان دارد و ممکن است روزی آنها همه مسئولان را با تمام آرمان‌ها کنار بگذارند و این خطر بزرگی است که انقلاب و نظام را تهدید می‌کند و این خطر فراتر از خطر دشمن خارجی است.

مشکل اساسی حکمرانی در کشور

منصوری آرانی با بیان اینکه وجود ابزارهای قانونی نظارتی لازم در مجلس برای رصد عملکرد دولت و وزرا دلیلی بر تنش و درگیری میان قوا نمی‌گذارد، گفت: به نظر می‌رسد یکی از مشکلات کشور در موضوع حکمرانی در کشور این است که مجموعه قوای سه‌گانه اطلاعات جامعی از اختیارات، مسئولیت‌ها و وظایف خودشان و یکدیگر ندارند و این  باعث می‌شود که بعضا رفتارهای تنش‌آفرین و پرخاشگرانه نسبت به همدیگر انجام دهند.

این نماینده اسبق مجلس در پایان یادآور شد: اگر نمایندگان به آیین‌نامه داخلی مجلس و قانون اساسی به خوبی واقف باشند متوجه می‌شوند که اختیارات گسترده‌ای برای نظارت بر دولت در قالب سؤال، استیضاح، تحقیق و تفحص دارند و در عین حال می‌توانند به راحتی مسئولان دولتی را برای گفت‌وگو و پاسخگویی در کمیسیون‌های تخصصی دعوت کنند و لذا وقتی به راحتی می‌توان با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کرد و از طرفی قانون هم دست نماینده را برای نظارت بر وزرا باز گذاشته مشغول شدن به حواشی و درگیری‌های سیاسی هیچ توجیه منطقی و عقلانی ندارد.

انتهای پیام
captcha