سقوط جاویدان وطن‌فروشان / نقش یگان‌های فارس در عملیات مرصاد چه بود
کد خبر: 3912650
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴

سقوط جاویدان وطن‌فروشان / نقش یگان‌های فارس در عملیات مرصاد چه بود

عملیات مرصاد، روایتی شنیدنی از سقوط جاویدان وطن‌فروشان و در مقابل، روایتی درخشان از دلیری سرداران بنام کشور در سخت‌ترین دوران حفاظت از میهن است.

پنجم مردادماه مصادف با سالروز عملیات مرصاد در سال 1367 و دوران دفاع مقدس است. در این عملیات چهره منافقین به عنوان دشمن ملت ایران عیان شد و به مدد مقاومت مردم با هدایت سرداران دلاور ایران صحنه نبرد به گونه‌ای رقم خورد که در اوراق تاریخ ایران، روایتی شنیدنی از سرنوشت‌ خائنین به وطن و متحدین با دشمن ثبت و در مقابل، روایتی درخشان از دلیری سردارانی که از این مملکت در سخت‌ترین دوران حفاظت کردند، بر جای ماند.

در اواخر جنگ مجاهدین خلق طی عملیاتی با نام فروغ جاویدان از مرز غرب به ایران وارد شدند و می‌خواستند در 3 روز تهران را فتح کنند، اما دلاوران ایران زمین در محلی قبل از کرمانشاه که بعدها به تنگه مرصاد معروف شد سقوط جاویدان وطن فروشان را رقم زدند. در این عملیات 1600 تا 2000 نفر از نیروهای منافقین به هلاكت رسیدند.

سردار محمدباقر رنجبر، مسؤل پیشكسوتان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس، در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا فارس، گفت: بعد از قبول قطعنامه كه در تاریخ 24 تیرماه 67 از سوی امام(ره) انجام شد، صدام گمان می‌كرد ایران به خاطر ضعف نیروهای نظامی و بودجه‌ای قطعنامه را قبول كرده است؛ لذا بعد از قطعنامه علیه ایران از جبهه جنوب و غرب حمله‌هایی را انجام داد. در جبهه جنوب به دستور امام(ره) سازماندهی نیروها مجدداً انجام و مانع پیشروی دشمن شد؛  بنابراین بعثی‌ها با فرستادن ارتش منافقین از جبهه میانی و سرپل ذهاب و قصر شیرین تلاش خود را ادامه دادند. ارتش منافقین از ماه‌ها قبل برای این عملیات آماده و رجوی در این باره عنوان كرده بود كه اگر صلحی بین ایران و عراق انجام شود، در بن بست قرار می‌گیریم و از لحاظ سیاسی تبدیل به فسیل خواهیم شد؛ لذا عملیات خود را جلوتر از زمان‌بندی خود انجام دادند.

رنجبر بیان كرد: سه روز بعد از قبول قطعنامه ایران و عراق، منافقین با كمک و حمایت ارتش بعث طی عملیاتی كه نام آن را «فروغ جاویدان» گذاشته بود، از طریق مرزهای سرپل ذهاب و قصرشیرین وارد خاك جمهوری اسلامی شدند و پس از تصرف شهرهای مرزی پیشروی كردند. ارتش منافقین با کمک كشورهای استكباری و دشمنان جمهوری اسلامی با تجهیزات كامل نظامی وارد خاک ایران شده بودند و از شهرهای سرپل ذهاب و كرند گذر كرده و وارد اسلام‌آباد شدند و كشتار زیادی انجام دادند.

وی ادامه داد: بعد از آن ارتش منافقین به طرف كرمانشاه حركت كرد كه در گردنه‌های حسن‌آباد و بعد از چهارزبر رزمنده‌های كشورمان سد راه می‌شوند كه این عملیات با نام عملیات «مرصاد» با دستور فرماندهی كل سپاه انجام شد و نیروهای سپاه اسلام از سه محور كرمانشاه ـ اسلام‌آباد، ایلام ـ اسلام‌آباد و پل‌دختر ـ اسلام‌آباد این عملیات را انجام دادند و به نیروهای منافقین حمله كردند. همچنین نیروی هوایی و هوانیروز نیز با فرماندهی میدانی شهید صیاد شیرازی در منطقه حضور یافتند و به ارتش منافقین حمله كردند که نتیجه آن فقط مقاومت چند ساعته منافقین بود.

رنجبر در بخش دیگری از سخنان خود به نقش یگان‌های استان فارس در این عملیات اشاره كرد و گفت: مسؤلان و فرماندهان واحدهای اطلاعات و عملیات یگان‌های تخصصی و رزمی استان فارس مثل لشكر المهدی و فجر در منطقه عملیات مرصاد حضور داشتند، اما تنها یگانی كه از استان فارس با نیروهای رزمنده در این عملیات كرد، لشكر 33 المهدی بود.

وی در پایان بیان كرد: لشكر 33 المهدی با دو گردان ابوالفضل(ع) و فجر در عملیات مرصاد شركت كرد و در تصرف مجدد و پاكسازی و انهدام نیروهای منافقین در اسلام‌آباد و جاده‌های كرند به طرف اسلام‌آباد در این عملیات مشاركت كرده و رزمندگان را یاری كردند و باعث شكست دشمن منافق شدند.

انتهای پیام
captcha