
به گزارش ایکنا؛ دومین شماره فصلنامه «رهیافتهای نوین در مطالعات اسلامی» به صاحبامتیازی زهرا اسدی منتشر شد.
عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «تحلیل و واکاوی اصل ۱۳۹ قانون اساسی در داوریهای تجاری بینالمللی»، «بررسی شاخصههای اخلاق زیستی کشتار حیوان از منظر آموزههای اسلامی»، «بررسی آسیبی نواندیشی دینی در گذر زمان»، «تبیین و بررسی مهریه و نفقه پس از تغییر جنسیت زوجین»، «بررسی و تببین اقتصاد سیاسی و فضای شهری در مطالعات اسلامی»، «واکاوی مثبت در مدیریت دولتی نوین اسلامی و توسعه پایدار»، «بازپروری اسلامی و عادلانه مجرمان، الزامی غیرقابل انکار»، «نگرشی بر مفاهیم اخلاقی دینی در پیشبرد نظام آموزشی و تربیتی».
شاخصههای اخلاق زیستی کشتار حیوان
در چکیده مقاله «بررسی شاخصههای اخلاق زیستی کشتار حیوان از منظر آموزههای اسلامی» میخوانیم: «انسان برای ادامه حیات روی این کره خاکی ناگزیر از بهرمندی از طبیعت است. نقش حیوانات در تامین بخش مهمی از سبد غذایی انسان در سلامت جسمی و روحی انسان بر کسی پوشیده نیست. هر دین و آیینی پیروان خود را به رعایت قوانین، حقوق و اخلاقیاتی در باب استفاده از طبیعت به معنای اعم، و کشتار حیوان به معنای اخص راهنمایی کرده است. در این میان آموزههای اسلامی جامعیت، ظرافت و کاملیتی دارند که کمتر در دیگر ادیان و مذاهب دیده میشود. نویسندگان این مقاله با تحقیق کتابخانهای و جستجو در منابع روایی و فقهی، شاخصههای اخلاق زیستی کشتار حیوان را مورد پژوهش قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که اخلاقیات زیستی کشتار حیوان در آموزههای اسلامی در سه بخش، قبل ذبح، حین ذبخ و بعد ذبح قابل بررسی است. تمام این شاخصهها بر کاستن آزار و رعایت حقوق حیوان تاکید دارند.»
نواندیشی دینی در گذر زمان
در طلیعه مقاله «بررسی آسیبی نواندیشی دینی در گذر زمان» آمده است: «لفظ روشنفکری ترجمه واژه فرانسوی «انتلکتویل» یا واژه انگلیسی «انتلکتویال» است. از لحاظ تاریخی باید گفت که روشنفکران محصول پیدایش فلسفههای مبتنی بر شک و تردید نسبت به عقاید سنتی بودهاند و از نظر خاستگاه تاریخی محصول روند سکولاریسم، اومانیسم و لیبرالیسم بودند. آنان در این دورهها هم نقش روشنفکر به عنوان کسی که در جهت انتشار عقلانی معرفت تلاش میکند و هم نقش ایدیولوگ به عنوان کسی که فرایند عقلانی سازی را برای هدفی سیاسی به کار میگیرد را ایفا میکردند. مفهوم روشنفکری بر اثر تحول مفاهیم از متنی به متن دیگری به تدریج شکل گرفته است بنابراین واژه روشنفکری دینی با دو عنصر مهم عقل و دین تناقض نما نیست. به عبارت دیگر با آنچه در تعریف روشنفکری یاد شد، روشنفکری دینی مانند دیگر مصادیق روشنفکری، در زمینههای خاص اجتماعی برآمده و دارای ویژگیهای بومی و منطقهای است. روشنفکری دینی، از یکسو به نظام دانایی نص محور پای بند است و از دیگر سو عقل را منبع مستقل میداند، ولی آن مفهوم را از عقل ابزاری به دیگر شقوق عقل چونان عقل فلسفی، عقل شهودی و... گسترش میبخشد، هم چنین روشنفکری دینی در زمینه مناسبات دین و زندگی به پایایی و پویایی دین معتقد است.»
مفاهیم اخلاقی دینی در پیشبرد نظام آموزشی
در چکیده مقاله «نگرشی بر مفاهیم اخلاقی دینی در پیشبرد نظام آموزشی و تربیتی» میخوانیم: «قرآن کریم به همه ابعاد اخلاق فردی، اجتماعی و زیست محیطی توجه دارد، بنابراین برای دستیابی به اخلاقی صحیح و کارآمد، میتوان از قرآن کریم الگو گرفت و همچنین اخلاقی کردن انسانها از دغدغههای اصلی هر نظام تربیتی و آموزشی است. بهتر است که تربیت اخلاقی متناسب با اهداف، مبانی و روشهای برگرفته از دین مبین اسلام عرضه گردد که اصلیترین هدف تربیتی آن قرب به خدا میباشد و مطابق با این آموزهها، مبانی توحید، فطرت، اختیار، معرفتپذیری انسان تبیین گردید و با توجه به این مبانی روشهای تربیتی تعیین شده شامل: روش حب عبودی، روش موعظه و نصیحت، روش الگوسازی با بیان داستان و مثال، روش پرسش و پاسخ، امر به معروف و نهی از منکر، روش مواجه شدن با نتایج اعمال، روش تکلیف به اندازه توان، روش ایجاد انگیزه، روش تفکر و مطالعه، روش تشویق و تنبیه میباشد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که با توجه به بیشتر و گستردهتر شدن موانع، راه تربیت اخلاقی مشکلتر شده است که با الگوگیری از مفاهیم اخلاقی قرآن و اجرای راهکارهای درست تربیتی آن میتوان به اهداف متعالی تربیت اخلاقی دست یافت.»
انتهای پیام