وضعیت ازدواج در یزد مطلوب نیست / علل کاهش ازدواج در بین جوانان یزدی
کد خبر: 3912999
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱

وضعیت ازدواج در یزد مطلوب نیست / علل کاهش ازدواج در بین جوانان یزدی

مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با اشاره به اینکه استان یزد در زمینه ازدواج در جایگاه بیست‌وششم کشوری قرار دارد، وضعیت این حوزه را مطلوب ندانست.

وضعیت ازدواج در یزد نگران‌کننده استبه گزارش ایکنا از یزد، فخرالسادات خامسی، مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری یزد 6 مردادماه در بازدید از انجمن صنفی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان یزد با اشاره به جایگاه استان در حوزه ازدواج اظهار کرد: استان یزد در بحث طلاق در رتبه 27 و در زمینه ازدواج در جایگاه 26 کشوری قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه باید اقدامات موثری در راستای ترویج فرهنگ ازدواج در جامعه صورت گیرد افزود: ترویج فرهنگ ازدواج در سال‌های برعهده اداره‌کل ورزش و جوانان استان گذاشته شده است.

خامسی ادامه داد: در کاهش ازدواج عواملی تاثیر دارد که به طور خاص در یزد علاوه بر موضوع اقتصادی، کنکورزدگی و ادامه به تحصیل یزدی‌ها بویژه اینکه 65 درصد قبولی کنکور در گروه دختران وجود دارد، قطعا بی تاثیر در کاهش ازدواج نیست و همچنین نرخ بیکاری در حوزه زنان این مطلب را اثبات می‌کند.

مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری یزد تغییر در سبک زندگی را از دیگر عوامل تاثیرگذار در کاهش آمار ازدواج دانست و گفت: در واقع از زندگی واقعی و قدیمی یزدی فاصله گرفته‌ایم به نحوی که در گذشته ارتباط دختر و پسر تنها از راه ازدواج محقق می‌شد و همین امر عطش به ازدواج را تشدید می‌کرد البته مهارت‌های ارتباطی نیز در این زمینه بی تاثیر نیست.

وی بر تقویت مهارت‌های ارتباطی تاکید کرد و گفت: در بحث تشکل‌ها برخی در حوزه ازدواج به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند که تعداد محدودی را شامل می‌شود و برخی دیگر شامل تشکل‌های خیریه می‌شود که در بحث ازدواج نیز فعالیت دارند.

خامسی با اشاره به موضوع طلاق نیز گفت: شاید استان در جایگاه کشوری وضعیت خوبی داشته باشد اما به نسبت خود استان در جایگاه مطلوبی قرارنداریم و عوامل زیادی در ایجاد این آسیب اجتماعی دخیل است که شایداز عمده‌ترین مواردی که در این زمینه موثر است کمرنگ شدن امور دینی و اعتقادی است البته مولفه‌های دیگری نیز در این زمینه نقش موثری دارد.

مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گفت: اکنون موارد اعتقادی از جمله توکل و ایمان به خدا که در قدیم در بین خانواده‌ها به صورت پررنگی وجود داشت، در بین جوانان و مردم کمرنگ شده و همچنین خیانت موضوع مهمی است که در تحقق طلاق نقش موثری دارد.

وی ضعف ارتباط بین نسل‌ها را از دیگر موارد دانست و افزود: همچنین در مدارس بیشتر بر روی مسائل درسی تاکید می‌شود این در حالی است که علاوه بر مواد درسی باید به مباحث دیگر نیز اهمیت بیشتری داده شود .

خامسی ادامه داد: متاسفانه جایگاه اعضای خانواده آنگونه که در قدیم مورد توجه بوده اکنون اهمیت ندارد و فرزند سالاری بعد بیشتری پیدا کرده و گاهی توقع زیاد فرزندان باعث مشکلاتی می‌شود که در زندگی زناشویی با کمترین مشکل دچار تنش می‌شوند.

مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری یزد اعتیاد و دخالت والدین را از دیگر شاخصه‌های افزایش طلاق دانست و اظهار کرد: مردم در زمینه شیوع کرونا همدلی و همراهی را به خوبی نشان دادند و در زمینه ازدواج و طلاق نیز عزم همگانی را می‌طلبد که با همراهی و همدلی مسئولان و اقشار مختلف مشکلات ناشی از این امر رفع خواهد شد.

انتهای پیام
captcha