اثبات سند حقانیت شیعه از دستاوردهای مباهله است / نقش معلمان در تبلیغ اسلام
کد خبر: 3916451
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶

اثبات سند حقانیت شیعه از دستاوردهای مباهله است / نقش معلمان در تبلیغ اسلام

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک گفت: جریان مباهله به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ اسلام به‌شمار می‌آید و اثبات حقانیت شیعه، تداوم عزت اسلام، تثبیت جایگاه اهل‌بیت(ع) و تداوم سنت‌های پیامبران پیشین از دستاوردهای مباهله است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در خصوص معنای واقعه مباهله و اهمیت آن، گفت: معنای مباهله باید برای مردم روشن شود. این واقعه بین پیامبر(ص) و خاندان ایشان با مسیحیان نجران اتفاق افتاد که به عنوان یکی از با اهمیت‌ترین رخدادهای اسلام می‌توان نام برد و می‌توان گفت اهمیت این روز کمتر از اهمیت غدیر نیست.

وی تصریح کرد: مباهله در روز 24 ذی‌الحجه در مدینه رخ داد و به عملی گفته می‌شود که دو یا چند نفر که در مسئله مهم دینی با یکدیگر اختلاف دارند، در یک مکان جمع می‌شوند و با اصرار و تضرع به درگاه خداوند، از او بخواهند آن را که بر باطل است، رسوا و مجازات کند، بروز این اتفاق نشان‌دهنده حقانیت اسلام است. بعد از اسکان  بزرگان مسیحی نجران در مدینه، پیامبر(ص) طی گفت‌و‌گویی انحرافات آنان را گوشزد و به اسلام‌ دعوت کردند، ولی نپذیرفتند و حاضر به‌ مباهله شدند و حضرت نیز پذیرفتند. وقتی‌ پیامبر همراه‌ حضرت علی(ع‌)، حضرت فاطمه(س)،‌ امام حسن و امام حسین(ع) برای دعا و نفرین به‌ صحرای اطراف مدینه آمدند، اسقف نجران که با 60 نفر از بزرگان قبیله خود آمده بود، پس از مشاهده این همراهی گفت: چهره‌هایی را می‌بینم که‌ اگر دست‌ به‌ نفرین‌ بردارند، عذاب نازل می‌شود؛ از این‌ رو به حقانیت اسلام و پیامبر(ص) پی بردند، اما اسلام را نپذیرفته و پرداخت جزیه به مسلمانان را قبول کردند.

حجت‌الاسلام میرمهدی به آیه 61 سوره «آل عمران»، «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبِین؛ پس هر کس با تو درباره عیسی در مقام مجادله برآید بعد از آنکه به احوال او آگاهی یافتی، بگو: بیایید ما و شما فرزندان و زنان و کسانی را که به منزله خودمان هستند بخوانیم، سپس به مباهله برخیزیم (در حق یکدیگر نفرین کنیم) تا دروغگویان (و کافران) را به لعن و عذاب خدا گرفتار سازیم» استناد کرد و افزود: در این آیه منظور از «أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ» امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، «نِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ» حضرت فاطمه(س) و«اَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکمْ» مولا علی(ع) است.

وی بر حق بودن خاندان نبوی برای جوامع بشری را پیام جهانی مباهله دانست و اظهار کرد: روشنگری مردم و مشخص شدن مرز بین حق و باطل از دیگر پیام‌های مباهله است، در واقع می‌توان این روز مهم را یکی از اعیاد و روزهای مهم جامعه اسلامی معرفی کرد.  

دستاوردهای مباهله

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک ادامه داد: جریان مباهله به عنوان نقطه عطفی در تاریخ اسلام به شمار می‌آید؛ زیرا عالم بار دیگر درخشیدن و حقانیت نبوت پیامبر(ص) و منزلت اهل‌بیت(ع) ایشان را نظاره‌گر بود و روز جشن و شگرگزاری در تاریخ اسلام به ثبت رسید. این واقعه مهم علاوه بر پیام دارای دستاوردهایی نظیر اثبات سند حقانیت شیعه، تداوم عزت اسلام، تثبیت جایگاه و فضیلت اهل‌بیت(ع) و تداوم سنت‌های پیامبران پیشین است. مباهله، ادامه احکام و دستورات ادیان توحیدی پیشین است که مسیحیان از آن آگاهی داشته و از آن استفاده می‌کردند؛ چراکه ابوحارثه (اسقف بزرگ هیئت اعزامی مسیحیان به نجران) هنگام مشاهده پیامبر(ص) و همراهان ایشان در محل مباهله به دوستانش گفت: به خدا سوگند! او همانند پیامبران الهی به مباهله نشسته است.

حجت‌الاسلام میرمهدی ضرورت انتقال مفاهیم دینی متناسب با سن کودکان و نوجوانان به زبان خودشان را مورد تأکید قرار داد و افزود: نویسندگان و شعرای حوزه کودک و نوجوانان با نگاهی نو و اثرگذار به مباحث دینی توجه کنند. ایجاد جذابیت در کتب دینی از اهمیت بسیاری برخوردارست که فعالان این عرصه نباید غفلت کنند. آموزش مبانی دینی به کودکان باید با اصول و روش درست صورت گیرد تا خروجی بهتری را شاهد باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا آموزش و پرورش برای انتقال مفاهیم دینی اهتمام جدی دارد؟ بیان کرد: آموزش و پرورش برای انتقال مبانی دینی باید از روش‌های کارشناسی شده استفاده کرده و تنها به محتوای دینی کتاب‌های درسی اکتفا نکند. این مجموعه با استفاده از معلمان و دبیران متعهد و متخصص در رشته‌های مختلف می‌تواند در انتقال مفهوم واقعه‌های دینی و آموزه‌های قرآنی بسیار تأثیرگذارتر از امروز عمل کند.

حجت‌الاسلام میرمهدی با اشاره به اینکه خروجی دبیرستان‌ها باید نوجوانانی معتقد، قرآنی و انقلابی باشد، اضافه کرد: ذهن نوجوان امروز به واسطه هجمه دشمنان پر از شبهه است که باید از سوی معلمان آگاه به مباحث دینی پاسخ داده شود. تبلیغ اسلام ناب محمدی و وقایع مهم دینی باید در آموزش و پرورش انجام شود؛ چراکه دانش‌آموزان اثرپذیری بسیاری از معلمان دارند. فعالیت گسترده دبیران به همراه آموزش‌های جانبی بسیج، هیئت‌های مذهبی و روحانیان در مساجد می‌تواند منتج به تربیت نسلی مؤمن شود. حوزه‌ علمیه آمادگی خود را برای هر نوع همکاری با این اداره جهت تربیت نسلی اثرگذار در حوزه دین اعلام می‌کند.

انتهای پیام
captcha