داروهای گیاهی مدعی درمان کرونا مجوز ندارند / توزیع گسترده رمدسیویر داخلی
کد خبر: 3916646
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
شانه‌ساز:

داروهای گیاهی مدعی درمان کرونا مجوز ندارند / توزیع گسترده رمدسیویر داخلی

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه طی چند روز آینده رمدسیویر داخلی به وفور در اختیار بیمارستان‌ها قرار خواهد گرفت، گفت: داروهای گیاهی مدعی درمان کرونا مجوز ندارند.

قصد خیری در تبلیغ واکسن در فضای مجازی وجود ندارد/ وضعیت داروهای کرونا در ایرانبه گزارش ایکنا، محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، امروز، 25 مردادماه، در نشستی خبری، که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون هیچ دارویی با محوریت طب سنتی برای درمان کرونا از سوی سازمان غذا و دارو مجوز دریافت نکرده است. موارد زیادی مطرح شده، اما هیچ مستندی به ما ارائه نشده و به دارویی مجوز نداده‌ایم. دارو‌ها به دلیل گستردگی مصرف، عوارض جانبی دارند، مانند هیدروکسی کلروکین که در اوایل شیوع کرونا مطرح و موجب آریتمی قلبی شده بود.

رئیس سازمان غذا و دارو در رابطه با وضعیت تولید دارو‌های درمان کرونا در کشور، گفت: هنوز داروی قطعی در دنیا برای درمان کرونا تولید نشده و همه دارو‌هایی که تا به امروز به عنوان داروی مؤثر در بهبود بیماران مبتلا به کرونا در دنیا تأیید شده‌اند در کشور ما عرضه شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان ایرانی تمام تلاش خود را برای تولید دارو‌های ضد التهاب و ضد ویروس به کار گرفته‌اند. خوشبختانه حتی مواد اولیه بسیاری از این اقلام در کشور ما تولید می‌شود و برخی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اعلام کرده‌اند که توانایی تولید مواد اولیه را دارند که درخواست آن‌ها در سازمان غذا و دارو در حال بررسی است.

شانه‌ساز ادامه داد: پس از تأیید و قرار گرفتن داروی رمدسیویر در لیست دارو‌های درمان کرونا، آن را برای انجام مطالعات تحقیقاتی به کشور وارد کردیم و در اختیار بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها قرار دادیم. در حال حاضر این دارو در کشور تولید می‌شود و باید از سوی بیمارستان‌ها تجویز و در اختیار بیماران قرار گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد: طی چند روز آینده این دارو به وفور در اختیار بیمارستان‌ها قرار خواهد گرفت؛ لذا هموطنان از تهیه این دارو در خارج از مبادی رسمی خودداری کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اغلب نمونه‌های داروی رمدسیویر که با قیمت‌های گزاف در خارج از بیمارستان‌ها به دست بیماران رسیده است، نوع اصلی و باکیفیت این دارو نبوده، بلکه داروی دیگر را با نام داروی رمدسیویر به بیمار ارائه داده‌اند. نوع دیگری از دارو‌ها به نام اکتمرا که در بهبود بیماران کرونا مؤثر است در کشور تولید و عرضه می‌شود و این دارو نیز در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفته تا از طریق مبادی رسمی به دست بیماران برسد.
 
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تبلیغات داروهای کرونا در فضای مجازی، گفت: هنوز وضعیت ویروس و اثربخشی واکسن‌های تولید شده مشخص نیست. لذا تبلیغات برای پیش‌فروش واکسن در فضای مجازی سوء استفاده و کلاه‌برداری است.
 
رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه در رابطه با تهیه ماسک از داروخانه‌ها نیز گفت: هنوز ماسک‌های رسمی و صنعتی در داروخانه‌ها توزیع نشده است. براساس توافق با سازمان صمت از اواخر این هفته یا ابتدای هفته آینده روزانه حدود دو میلیون ماسک صنعتی با قیمت مصوب در اختیار داروخانه‌ها و دو میلیون ماسک نیز در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: مردم به دارو‌هایی که در فضا‌هایی خارج از بیمارستان معرفی و عرضه می‌شود، اعتماد نکنند. همه کشور را تحت رصد داریم؛ دارو‌هایی که وارداتی هستند و خارج از فضای بیمارستان با قیمت‌های گزاف تحویل داده می‌شوند، دارو‌های رسمی نیستند و می‌توانند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشند.

معاون وزیر بهداشت تأکید کرد: هنوز هیچ داروی مؤثر و قطعی برای کرونا مورد تأیید قرار نگرفته است که یکی از دلایل این است که ویروس کرونا تغییر ماهیت می‌دهد. دارو‌هایی که در حال حاضر به کار  گرفته می‌شود، دارو‌های ضدویروس و ضدالتهاب هستند.

شانه‌ساز در ادامه با بیان اینکه واکسن آنفولانزا از شهریورماه، در اختیار افراد قرار می‌گیرد، گفت: این واکسن ابتدا برای گروه‌های آسیب‌پذیر و بیماران خاص و در ادامه برای مصرف عموم در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

وی افزود: هم اکنون تعدادی واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده است و در شهریورماه، اولین بخش آن نیز در اختیار معاونت بهداشتی قرار می‌گیرد تا در به گروه‌های در معرض خطر ارائه شود. همچنین امیدواریم تولید داخلی این واکسن نیز در پاییز وارد بازار شود و بخشی از نیاز کشور را تأمین کند.

شانه‌ساز بیان کرد: در سال‌های بعد بخش اعظم و یا تمام نیاز کشور با تولید داخل تأمین می‌شود و دیگر نگرانی از بابت اینکه طرف‌های خارجی به دلیل تحریم یا هر دلیل دیگری تأمین این واکسن را مختل کنند، نداریم و خیال‌مان آسوده می‌شود.

وی یادآور شد: امسال به دلیل استفاده نسبتاً گسترده از ماسک و ضدعفونی کردن مداوم دست‌ها، خطراتی که سال‌های قبل برای آلودگی به ویروس آنفولانزا احساس می‌کردیم، بسیار کاهش پیدا می‌کند.
انتهای پیام
captcha