معلمان قصص قرآنی را متناسب با فهم دانش‌آموزان پردازش کنند
کد خبر: 3917443
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴
حجت‌الاسلام بهشتی:

معلمان قصص قرآنی را متناسب با فهم دانش‌آموزان پردازش کنند

مشاور فرهنگی ستاد اقامه نماز اظهار کرد: معلمان، مضامین و قصه‌های قرآن را متناسب با سنین و جنسیت دانش‌آموزان بیان و حتی یک قصه را به چند زبان تنظیم و متناسب‌سازی کنند، همچنین باید یک قصه را به چند سطح پردازش و برای دانش‌آموزان بیان کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، چهارمین نشست ایده‌ها و تجربیات آموزشی و تربیتی، این بار با موضوع برنامه‌های قرآنی مدارس، سه‌شنبه، ۲۸ مردادماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹:۳۰ به صورت مجازی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، مشاور فرهنگی ستاد اقامه نماز؛ زهره سیفی، طراح و مجری کتاب فهم قرآن مؤسسه قرآن و عترت؛ محبوبه عسکری، معلم قرآن مدرسه امام علی(ع)؛ سیدحجت سیدوکیلی، معاون آموزشی مجتمع امام صادق(ع)؛ گوهر باقرپور، مدیر دبیرستان علوم و معارف اسلامی یاسوج و ابوالفضل جویائیان و مسئول دارالقرآن مؤسسه پیام غدیر برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی، مشاور فرهنگی ستاد اقامه نماز با تأکید بر اینکه در فعالیت‌های قرآنی از سطح به عمق حرکت کنیم، اظهار کرد: به جز توجه به روخوانی و حفظ آیات کلام وحی، باید به سمت معارف و اعماق قرآن برویم و شیرینی قرآن را بچشیم و به فرزندانمان بچشانیم.

وی با بیان اینکه بیشترین قالبی که خدا رهنمودهای خود را به سادگی در اختیار ما قرار داده، قصه‌های قرآنی است، اضافه کرد: مجموعاً 700 قصه و شأن نزول در قرآن آمده است. چرا از آن استفاده نمی‌کنیم؟ در حالی که هر سن و سالی قصه را دوست دارد و به آن علاقه‌مند است. خداوند که ما را آفریده، بیشتر مطالبش را در قالب قصه ریخته است.

بهشتی با اشاره به پژوهشی که طی سال‌های اخیر در مجتمع پیام غدیر انجام شده، اظهار کرد: چرا نهادهایی که کارشناسان خبره در زمینه قصه دارند، گام‌هایی در این زمینه برنداشته‌اند و بیشتر قصه‌ها از غرب به شرق آمده است و بیشتر قصه‌گوهای ما بر همان اساس قصه می‌گویند، حال آنکه به قول آیت‌الله معرفت، قصه‌های قرآن، حقیقی است و قصه‌گوی آن، الله است و آوردنده آن جبرئیل است و ارائه‌دهنده آن پیامبر(ص) معصوم است.

وی با بیان پیشنهادی به آموزش و پرورش، بیان کرد: مضامین و قصه‌‌های قرآن را متناسب با سنین و جنسیت دانش‌آموزان بیان کنید و حتی یک قصه را به چند زبان تنظیم و متناسب‌سازی کنیم. معلمان قرآن تمرین کنند و یک قصه را به چند سطح پردازش کنند، درسنامه طراحی کنند و برای دانش‌آموزان بیان کنند. مجتمع پیام غدیر این اقدام را انجام داد؛ یک قصه را در سه سطح انجام داد. این کار نیازمند تجربه زیاد است و باید سعی کنیم همرنگ خدا شویم و به مانند خداوند قصه بگوییم.

وی با اشاره به اینکه در قرآن تجربیات گذشته، شیرینی‌ها، تلخی‌ها، پیروزی‌ها و جنگ‌های اقوام گذشته بیان شده است، تصریح کرد: بهترین شیوه قصه‌گویی در قرآن است، همانطور که آمده است «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ»، حتی برخی از مجتمع‌ها که امکانات بیشتر دارند، باید در این زمینه ورود کنند و از افرادی که در این زمینه تبحر دارند، از ایده‌ها و راهنمایی‌های آنها استفاده کنیم.

بهشتی با اشاره به مفاهیم و زبان ساده دو تفسیر نور و راهنما، اظهار کرد: تفاوتش با تفاسیر دیگر این است که نکته و پیام آیه را بیان می‌کنند و برای عموم قابل استفاده است. همچنین می‌توان قصه‌ها را به صورت نمایشی اجرا کرد و درباره قصه‌های قرآنی ده‌ها نوع کار انجام داد، به گونه‌ای که دانش‌آموز با انباشته‌ای از اطلاعات و رهنمودهای درست از مدارس فارغ‌التحصیل شود.

مشاور فرهنگی ستاد اقامه نماز با تأکید بر اینکه قصه‌های قرآن را به کوچکترین قسمت ممکن تقسیم کنیم، بیان کرد: ما قصه می‌گوییم، اما 99 درصد برگرفته از خودمان است و یک درصد آن برگرفته از رهنمودهای خداست و حال آنکه باید بالعکس باشد، پیام و نکته‌های قصه و الهام‌های قصه‌ها مهم است و تفاسیر در این راه به ما کمک‌کننده هستند.

وی با تأکید بر اینکه از تفسیر نور و راهنما استفاده کنید، اظهار کرد: نکته‌های آیات قرآن را بنویسید و داستان‌هایی متناسب با هر گروه سنی بیان کنید. از بیش از شش هزار آیه قرآن، سه هزار آیه آن مرتبط با داستان‌ها هستند.

مشاور فرهنگی ستاد اقامه نماز با اشاره به اینکه غربی‌ها از جاذبه‌های بصری استفاده زیاد می‌کنند، گفت: چرا قصه‌های قرآنی را به زبان مخاطب در نمی‌آوریم. امر و نهی‌های خداوند را از قرآن استخراج کنید و به دانش‌آموزان تعلیم دهید. خداوند آیاتش را به هفت شکل (چهار شکل مستقیم و سه شکل غیرمستقیم) با بندگان در میان گذاشته است که دو شکل مستقیم آن شامل امر و نهی‌ها هستند. دو هزار امر و نهی در قرآن است و که دو سوم آیات مرتبط با امرهای الهی(که جنبه مثبت دارند) هست و یک سوم آن را نهی‌ها شامل می‌شود. بنابر این یکی از خطاهای ما این است که نهی از منکر را مقدم بر امر به معروف کرده‌ایم، اما باید سه چهارم از توان را بر روی رواج امرها در جوامع گذاشت.

وی ضمن ارائه پیشنهادی گفت: آموزش و پرورش می‌تواند از ابتدای سال تحصیلی تا پایان دیپلم، سالی 100 آیه از امر و نهی‌ها را به دانش‌آموزان آموزش دهد تا هنگام اخذ دیپلم، دانش‌آموزان با مفاهیم هزار و 200 آیه آشنا باشند و نسبت به مجازات خداوند و حرام و حلال‌ها آشنا شوند. این آیات را دسته‌بندی و تقطیع کنند و به صورت گزاره‌های کوچک درآورند و بر دیوار مدارس نصب کنند و معلم‌ها این گزاره‌ها را در میان تعالیم‌شان به دانش‌آموزان بیان کنند.

بهشتی با تأکید بر اینکه باید به دنبال فهم آیات قرآن باشیم، اظهار کرد: دو اثر مجتمع پیام غدیر یکی با عنوان مجموعه قصه‌ها و شأن نزول‌ها و دیگری فرمان‌های خدا است که از آغاز تا پایان قرآن در آن آورده شده است. باید مفاهیم قرآن از سوی دانش‌آموزان فهم شود تا آیات قرآنی در سلوک زندگی دانش‌آموزان ورود پیدا کند.

وی در پایان به معرفی کتاب «دقایقی با قرآن» حجت‌الاسلام محسن قرائتی پرداخت و گفت: در این کتاب، مطالب 10 جلد تفسیر نور ایشان به صورت تقطیع و کوتاه و قابل فهم آورده شده است.

انتهای پیام
captcha