سیدحجت سیدوکیلی، معاون آموزشی مجتمع امام صادق(ع) در چهارمین نشست ایدهها و تجربیات آموزشی و تربیتی که غروب امروز، 28 مردادماه با موضوع برنامههای قرآنی مدارس به صورت مجازی برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: متأسفانه امروز وقتی خروجی قرآنی مدارس را مینگریم، مشاهده میکنیم که عدد قابل توجهی از دانشآموزان ما حتی در موضوعات ابتدایی تلاوت قرآن همچون روخوانی و روانخوانی ساده ایراد دارند که این موضوع باعث ناراحتی و نگرانی هر مجموعهای است.
وی با بیان اینکه نگاه ما در مجتمع امام صادق(ع) این بوده است که باید دانشآموزان ما در حوزه آموزش قرآن توانمندتر باشند، افزود: اینکه برخی از دانشآموزان موفق به کسب رتبه در مسابقات منطقهای و استانی میشوند، برای ما کافی نیست و مدارس باید به برنامههای فراگیر در این زمینه فکر کنند.
سیدوکیلی با بیان اینکه مجموعه مجتمع امام صادق(ع) به این موضوع پرداخته و آسیبشناسی ویژهای انجام داده است، گفت: پیگیری اهداف اصلی کتاب درسی و آموزش قرآن کریم در مجتمع امام صادق(ع) در چند موضوع خلاصه میشود که اولین موضوع مهم در این رابطه نیز بحث انس و تدبر در قرآن است.
وی افزود: اگر دانشآموزان پس از گذراندن سالهای تحصیل خود در مدارس و مجموعههای آموزشی با قرآن انس بگیرند، به صورت ناخودآگاه به روخوانی و روانخوانی آیات نورانی قرآن کریم مسلط میشوند که از این طریق هدف بعدی که تسلط به روخوانی و روانخوانی و بهرهگیری دائمی از مصحف شریف است، محقق خواهد شد.
معاون آموزشی مجتمع امام صادق(ع) اظهار کرد: بسیاری از دانشآموزان کتاب درسی را و دروس مختلف خود را به خوبی میآموزند، اما با قرآن نسبتی پیدا نکردهاند که این مسئله بزرگترین ضعفی است که در مورد انس با قرآن دانشآموزان وجود دارد. مدارس ما نباید به درس آموزش قرآن به صورت درسی تفننی بنگرند. متأسفانه در بسیاری از مدارس، درس قرآن به عنوان درس دسته چندم محسوب میشود و یا اینکه مدرسه برای انتخاب دبیر قرآن به سراغ کسانی میرود که اگرچه قراء خوبی هستند، اما لزوماً معلمان خوبی نیستند. قاری قرآن لزوماً معلم قرآن خوبی نیست.
سیدوکیلی با بیان اینکه برای پرداختن عمقی به موضوع قرآن کریم در مجتمع امام صادق(ع) سه برنامه ویژه و متصل به هم را آغاز کردهایم، گفت: اولین برنامهای که در این رابطه پیگیری شد، برگزاری دورههای تربیت مربی قرآن کریم بود؛ چراکه معلم قرآن باید توانمندیهای ویژهای داشته باشد و بتواند علاوه بر ارائه آموزش قرآن کریم و ایجاد علاقه بین دانشآموزان، به موضوع عترت نیز پرداخته و قرآن را در کنار مسئله عترت در ذهن دانشآموزان نهادینه کند.
وی افزود: دومین برنامه ما این بود که کلاس قرآن را به شکلی متفاوت از کلاسهای دیگر برگزار کردیم و در کنار محیط ویژهای که برای دانشآموزان ایجاد شد، از وجود معلمان ویژه که جوانان علاقهمند و مستعد و باانگیره قرآنی هستند، بهره بردیم و در کنار این عزیزان نیز سرپرستانی با تجربه بالاتر در آموزش قرآن برای کلاسهای قرآن به کار گرفتیم.
معاون آموزشی مجتمع امام صادق(ع) بیان کرد: سومین برنامه ما برگزاری جشنواره «همنشینی با ثقلین» بود که در آن عملکرد سه ماهه دانشآموزان در کلاسهای قرآن تجلی پیدا میکرد. در این جشواره دانشآموزان در رشتههای مختلف مبتنی بر استعدادهای فردی خود شرکت کرده و میتوانند علاوه بر افزایش آموختههای خود، مهارتهای خود را نیز به خوبی نمایش دهند.
انتهای پیام