کد خبر: 3917445
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
در نشست ایده‌ها و تجربیات آموزشی و تربیتی مطرح شد؛

مدرسه‌ای که دانش‌آموزان آن شناسنامه قرآن و عترت دارند

مسئول دارالقرآن مؤسسه پیام غدیر در نشست ایده‌ها و تجربیات آموزشی و تربیتی گفت: برای شناخت و برنامه‌ریزی بهتر، کتابچه‌هایی با عنوان شناسنامه قرآن، عترت و نماز برای هر دانش‌آموز در بدو ورود به این مدرسه، در نظر گرفته می‌شود تا برای دانش‌آموزان با اطلاع کافی و شناخت نسبت به فعالیت‌های قرآنی گذشته‌شان، برنامه‌ریزی شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، چهارمین نشست ایده‌ها و تجربیات آموزشی و تربیتی، این بار با موضوع برنامه‌های قرآنی مدارس، سه‌شنبه، ۲۸ مردادماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹:۳۰ به صورت مجازی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، مشاور فرهنگی ستاد اقامه نماز؛ زهره سیفی، طراح و مجری کتاب فهم قرآن مؤسسه قرآن و عترت؛ محبوبه عسکری، معلم قرآن مدرسه امام علی(ع)؛ سیدحجت سیدوکیلی، معاون آموزشی مجتمع امام صادق(ع)؛ گوهر باقرپور، مدیر دبیرستان علوم و معارف اسلامی یاسوج و ابوالفضل جویائیان و مسئول دارالقرآن مؤسسه پیام غدیر(مجتمع غیرانتفاعی) برگزار شد.

ابوالفضل جویائیان، مسئول دارالقرآن مؤسسه پیام غدیر با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های مدارس اسلامی، بحث آموزش قرآن است، اظهار کرد: این مجتمع برای پیشبرد بهتر اهدافش دارالقرآنی را راه‌اندازی کرده است.

وی با اشاره به اینکه برای ارتقای سطح قرآنی دانش‌آموزان برنامه‌ریزی دقیق نیاز است، اظهار کرد: به همین منظور برای شناخت بهتر و بیشتر و برنامه‌ریزی برای این امر، کتابچه‌هایی با عنوان شناسنامه قرآن، عترت و نماز برای دانش‌آموزان در بدو ورود در نظر گرفته می‌شود تا برای دانش‌آموزان با اطلاع کافی و شناخت نسبت به فعالیت‌های قرآنی گذشته‌شان، برنامه‌ریزی شود.

جویائیان با اشاره به اهداف این شناسنامه قرآنی دانش‌آموزان، اضافه کرد: ترسیم نقشه راه، شناسایی ظرفیت‌ها برای بهره‌گیری در تربیت قرآنی دانش‌آموزان، تعیین شاخصه ارزیابی برای تشویق دانش‌آموزان، هماهنگی و نظام‌بخشی به برنامه‌های قرآنی از جمله این اهداف است. اگر می‌خواهیم برنامه قرآنی برای دانش‌آموزان داشته باشیم، باید بدانیم در چه ایستگاهی هستند و مشخصات توانمندی آنها در قرائت، میزان محفوظات آیات و سور، میزان آشنایی با مفاهیم چه میزان است.

وی با اشاره به بخش جشنواره قرآن، عترت و نماز از دیگر فعالیت‌های دارالقرآن پیام غدیر، تصریح کرد: امسال شاهد برگزاری هفدهمین سال اجرای این جشنواره هستیم و هدف آن کسب آمادگی دانش‌آموزان و به منصه ظهور گذاشتن توانایی‌های آنان است که در شش رشته در بخش قرآن، هفت رشته در بخش عترت و پنج رشته در بخش نماز و دو رشته متناسب با مقاطع تحصیلی (به انتخاب دانش‌آموز) برپا می‌شود. این جشنواره طوری طراحی شده است که عموم علاقه‌مندان می توانند در آن شرکت کنند.

مسئول دارالقرآن مؤسسه پیام غدیر با تأکید بر اینکه اگر بتوانیم فعالیت مدرسه را همسو با فعالیت آموزش و پرورش کنیم، نتیجه بهتری می‌گیریم، بیان کرد: اگر قرار است، مدرسه کاری کند و آموزش و پرورش کار دیگری، آن هنگام شاهد، آن اتفاق خوب و مبارک نخواهیم بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر کلاس تخصصی قرائت و حفظ قرآن را برگزار می‌کنیم، البته پیش از شروع کرونا به صورت حضوری بود و در حال حاضر به صورت مجازی است. همچنین طی توافق با مؤسسه بیت‌الاحزان دوره حفظ (طرح ایلاف) را در قالب 60 جلسه برگزار کردیم تا دانش‌آموزان طی آن حافظ یک جزء از کلام وحی شوند که این طرح نیز با موفقیت انجام شد.

جویائیان با اشاره به اینکه در حال حاضر با فعالیت در فضای مجازی باید ملزومات فعالیت‌های قرآنی را فراهم کنیم، بیان کرد: به زودی فراخوان عمومی برگزاری دوره تربیت معلم در پنج رشته قرآنی به صورت مجازی اعلام می‌شود. برای هر کاری اصول و قواعدی است یکی از اصول آن این است که فرآیند آن را بشناسیم. این دوره ویژه معلمان علاقه‌مند به فراگیری آموزش الکترونیک است و دیگری دوره تربیت معلم روخوانی، مفاهیم، تجوید، حفظ و قرائت قرآن که در قالب 20 تا 30 ساعت آموزشی انجام می‌شود.

وی افزود: این دارالقرآن از یک سال قبل، سایتی را با عنوان https://www.baharedel.ir راه‌اندازی کرده است. همچنین در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «بهار دل» نیز به فعالیتش ادامه می‌دهد. نگاهمان این است که چه اطلاعات و چه داستان‌های متناسب با گروه سنی مختلف دانش‌آموزان ارائه دهیم. همچنین تجربه معلمان موفق قرآنی را به اشتراک بگذاریم.

مسئول دارالقرآن مؤسسه پیام غدیر با اشاره به تولید دیگر این مجموعه با عنوان کتاب «شیوه‌نامه‌ای اجرایی مدارس» که بحث آموزش قرآن یکی از موضوعات آن است، افزود: مسابقه فراخوان مقاله با دو موضوع عوامل مؤثر در موفقیت آموزش مدرسه با تکیه بر تجربیات خود و بررسی جذاب‌ترین و مؤثرین شیوه‌های آموزش قرآن کریم به ویژه در فضای مجازی منتشر می‌شود که معلمان تا 20 شهریورماه فرصت دارند تا آثار خود را از طریق پایگاه اینترنتی فوق ارسال کنند.

انتهای پیام
captcha