کد خبر: 3917444
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۵

برگزاری محافل انس در خانواده‌ها؛ زمینه‌ساز رشد قرآنی دانش‌آموزان

مدیر دبیرستان علوم و معارف شهید مطهری یاسوج، برگزاری محافل انس در میان خانواده‌ها را زمینه‌ساز رشد و توسعه قرآنی دانش‌آموزان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، چهارمین نشست ایده‌ها و تجربیات آموزشی و تربیتی، این بار با موضوع برنامه‌های قرآنی مدارس، سه‌شنبه، ۲۸ مردادماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹:۳۰ به صورت مجازی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، مشاور فرهنگی ستاد اقامه نماز؛ زهره سیفی، طراح و مجری کتاب فهم قرآن مؤسسه قرآن و عترت؛ محبوبه عسکری، معلم قرآن مدرسه امام علی(ع)؛ سیدحجت سیدوکیلی، معاون آموزشی مجتمع امام صادق(ع)؛ گوهر باقرپور، مدیر دبیرستان علوم و معارف اسلامی یاسوج و ابوالفضل جویائیان و مسئول دارالقرآن مؤسسه پیام غدیر برگزار شد.

گوهر باقرپور، مدیر دبیرستان علوم و معارف شهید مطهری یاسوج، طی سخنانی در ا‌ین نشست، در رابطه با ایده‌ها و برنامه‌های قرآنی مدارس، اظهار کرد: عنوان ایده ما در این زمینه، برگزاری محافل انس با قرآن در خانواده است.

وی افزود: با توجه به اینکه قرآن، کتاب هدایت ما انسان‌ها است، نباید به کتاب درسی قرآن با عنوان یک درس در مدارس نگاه کرده و صرفاً به آموزش قرآن در مدارس اکتفا کنیم. یکی از اهداف این است که دانش‌آموزان در خانه همراه با خانواده‌ها با قرآن مأنوس و استعداد آن‌ها کشف و شکوفا شود.

باقرپور با بیان اینکه دانش‌آموزان باید به شرکت در محافل و مجالس و مسابقات قرآنی تشویق علاقه‌مند شوند، گفت: مجموعه خانواده باید به فرصت یادگیری قرآن تبدیل شود، فرهنگ قرآنی در خانواده‌ها توسعه و گسترش داده شود و خانواده‎‌ها با معارف انسان‌ساز قرآن، درس‌های قرآنی و داستان‌های قرآنی آشنا شوند و سبک زندگی قرآنی را ترویج داده و در مجموع نیز با قرآن زندگی کنند.

مدیر دبیرستان علوم و معارف شهید مطهری یاسوج افزود: یکی از راه‌هایی که توانست ما را به این اهداف نزدیک کند، اجرای برنامه محفل انس با قرآن در خانه‌ها بود که دبیر قرآن و کادر آن را اجرایی و برنامه‌ریزی کردند؛ به این شرح که دانش‌آموزان تشویق و مکلف به برگزاری محفل انس با قرآن به همراه خانواده و به صورت هفتگی شدند و در ابتدا به صورت داوطلبانه و سپس هر هفته طبق برنامه زمان‌بندی‌شده، از هر کلاس چهار نفر فیلم‌های خود را از طریق فضای مجازی به دبیر مربوطه ارسال و دبیر نیز ضمن ارزیابی‌ آن‌ها، دو فیلم را انتخاب و در کلاس درس خود به دانش‌آموزان نمایش می‌دهد که این برنامه نتایج خیلی خوبی به همراه داشته است.

وی بیان کرد: همزمان دبیر و کادر اجرایی مدرسه نیز اشکالات و انواع موضوعات برگزاری محافل را از جمله قرائت تحقیق، ترتیل، روخوانی و روان‌خوانی، تفسیر، ترجمه، داستان‌های قرآنی، نکات کاربردی قرآنی و پژوهش‌های قرآنی را توضیح و بیان می‌کردند. همچنین، این محافل بنا بر سطح قرآنی خانواده‌ در خانواده برگزار شده و فیام آن نیز برای مدرسه ارسال می‌شد.

باقرپور تصریح کرد: این روش ادامه داشت تا اولین زمان‌بندی در هفته گرامیداشت قرآن به اتمام رسید و پس از آن با حضور خانواده‌ها، معلمان و دانش‌آموزان، محفل بزرگ انس با قرآن در گلزار شهدای یاسوج برگزار شد و شاهد برکت و عظمت این مراسم در جوار شهدا بودیم.

وی ادامه داد: این برنامه نتایج بسیار مطلوبی نیز در پی داشت؛ از جمله اینکه طبق سند تحول بنیادی، محیط یادگیری صرفاً به مدرسه محدود نشد و به روابط طولی و عرضی دروس با یکدیگر در برنامه‌های مدرسه توجه شد و این برنامه به عنوان برنامه ویژه مدرسه از قبل برنامه‌ریزی شده و به صورت هدفمند انجام شد.

مدیر دبیرستان علوم و معارف شهید مطهری یاسوج بیان کرد: نکته مهم در برگزاری این محافل قرآنی، برخواستن آن‌ از درون خانواده‌ها و در کمال احساس رضایت و شادمانی خاص بود که نیازی نیز به تشویق بیرونی نداشت.

انتهای پیام
captcha