زمینه‌ساز شیوع بیشتر بیماری در عزاداری نباشیم
کد خبر: 3918574
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷

زمینه‌ساز شیوع بیشتر بیماری در عزاداری نباشیم

مدرس گروه معارف دانشگاه آزاد مشهد گفت: در کنار امر ارزشمند معنوی عزاداری، زمینه‌ساز شیوع بیشتر بیماری در جامعه نباشیم که حق‌الناس است.

زمینه‌ساز فراگیری بیشتر بیماری در امر معنوی عزاداری نباشیمحجت الاسلام والمسلمین اسدالله اسدی، مدرس گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: عزاداری امام حسین(ع) جزء لاینفک زندگی مؤمنانه ما پیروان آن حضرت است و از شاخصه‌های حیات معنوی ماست. عزاداری به عنوان یکی از مصادیق حب و ولایتمداری ائمه دین مخصوصا امام حسین(ع) و از شاخه‌های اصلی زندگیست، اما در شرایط کنونی با توجه به اینکه این بیماری همه‌گیر شده و دستورالعمل‌های مدیریت و پیشگیری از ویروس کرونا در ایران به عنوان یک قانون و یک اصل عقلایی مطرح هست، لازم است که در تمام برنامه‌ها و مراسم، چه مراسم اجتماعی عرفی و چه مراسم دینی و اعتقادی، معیار کار ما و چارچوب برگزاری مراسم، رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی باشد.

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز این مسئله را مشخص و شفاف مطرح فرموده‌اند که معیار، رعایت دستورالعمل‌هاست. خوشبختانه پیرو فرمایش رهبری، مراجع عظام تقلید کشور نیز به صورت متحد، مبحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مطرح کرده و به عنوان اصول حاکم بر مراسم عزاداری و اجتماعات برشمرده‌اند.

اسدی ادامه داد: در این راستا، دستگاه‌های ذیربط هم برنامه‌ریزی‌ها و بازرسی‌هایی را انجام می‌دهند. باید خواهشی از دلدادگان امام حسین(ع) داشته باشیم و آن این است که در کنار امر ارزشمند معنوی عزاداری، خدای نکرده زمینه‌ساز رشد و فراگیری بیشتر بیماری در جامعه نباشیم که حق‌الناس است، چرا که بیمارکردن آحاد جامعه در اجتماعات از گناهان بزرگ است و رعایت حق‌الناس اولویت همه کارهاست.

مدرس گروه معارف دانشگاه آزاد مشهد گفت: باید سعی کنیم عزاداری را در چارچوب فاصله‌گذاری اجتماعی و آنچه که دستورالعمل فضای باز است رعایت کنیم و همچنین راه نینداختن دسته‌روی که رعایت این موارد می‌شود یک عزاداری ضدکرونایی. در واقع اگر اینگونه عمل کنیم، امام حسین(ع) هم کمک کرده و دعاها مستجاب و این ویروس منحوس به طور کلی ریشه‌اش از جامعه کنده می‌شود.

وی افزود: در رابطه با افکار افراد می‌توانیم سه نظریه را مطرح کنیم؛ نخست اینکه عده‌ای می‌گویند ما در مجالس عزاداری حضور پیدا می‌کنیم و خود حضرت کمک می‌کند و بیمار نمی‌شویم، یا حتی عده‌ای می‌گویند اصلاً حاضریم در مجلس امام حسین(ع) بمیریم که این موارد در مورد افراد افراطی است، در مقابل نظریه تفریطی وجود دارد که افرادی می‌گویند کلاً همه چیز تعطیل شود و باید باب مجالس عزاداری به خاطر حفظ جان مردم بسته شود.

رعایت اعتدال و عقلانیت؛ از شاخصه‌های تفکر صحیح اسلامی

اسدی اظهار کرد: ما مسلمانان به حکم قرآن، روایات و سیره ائمه دین باید در همه موارد معقول عمل کنیم. رعایت حد وسط و اعتدال و عقلانیت از شاخصه‌های تفکر صحیح اسلامی و پیروان اهل‌بیت پیامبر(ص) است و حد وسط همین است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

اسدی بیان کرد: در اینکه اولیای خدا و ائمه دین قدرت دارند که این بیماری را از هر فرد و یا گروهی دفع کنند و شفابخش باشند، هیچ شکی نیست و منکر قدرت اولیای خدا و امام حسین(ع) نیستیم و اینکه مجالس امام حسین(ع) برکت دارد و بیمارهای زیادی شفا پیدا کرده‌اند، هم چیزی نیست که انکار شود.

وی اضافه کرد: اما چیزی که مهم است این است که شفا به دست امام حسین(ع) است نه به دست من نوعی و نه من گوینده. من با چه مجوزی می‌توانم بگویم به مجلس امام حسین(ع) بیایید و در این شرایط بیماری در فواصل نزدیک عزاداری کنید.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان رضوی ادامه داد: امام حسین(ع) شفا می‌دهد، اما مگر اختیار امام حسین(ع)، نعوذ بالله دست من است؟ شفا در دستان خود امام حسین(ع) است. این مورد نکته ظریفی است و ما باید به جامعه بگوییم بله امام حسین(ع) شفا می‌دهد، اما آنجایی که مصلحت بداند و این کلید مصلحت را خدا و امام حسین(ع) به دست من نوعی نداده‌اند.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد، ائمه دین توصیه به رعایت بهداشت و مصرف دارو و درمان داشته‌اند. به عنوان مثال، در جنگ احد یکی از یاران پیامبر(ص) به شدت مجروح شد. حضرت رسول فوری دستور دادند طبیبی از مدینه بیاید که این مریض حالش بد است و باید مداوا شود، طبیب که آمد به حضرت گفت ما در دوران قبل از اسلام دارو می‌دادیم و درمان می‌کردیم، ولی حالا که مسلمان شده‌ایم فقط به خداوند توکل می‌کنیم و از شغل و علم خود استفاده نمی‌کنیم. یعنی آن‌ها چنین برداشت غلطی داشتند و آن چیزی است که در حال حاضر هم وجود دارد.

مدرس گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی مشهد افزود: حضرت فرمودند: شفا دست خداست، اما این دارویی که تو می‌دهی را هم خدا خلق کرده است، اما طبق تشخیص تو که طبیب هستی باید مصرف شود. این دارو برای این بیماری باید مصرف شود و البته توکل بر خدا هم باشد. سپس فرمودند: خدای تعالی امور عالم را از مجاری طبیعی خودش مدیریت و تدبیر می‌کند. قرار بر این نیست که همه چیز براساس اعجاز، کرامات و معجزات انجام شود.

اسدی گفت: من اذن آن را ندارم که بگویم مردم در کنار هم و فواصل نزدیک عزاداری کنید و من تضمین کنم که امام حسین(ع) در این شرایط بیمار را شفا می‌دهد. من چکاره‌ام که تضمین کنم؟ امام حسین(ع) اگر بخواهد شفا دهد اختیارش دست خودش است و من نمی‌توانم از طرف امام حسین(ع) تصمیم بگیرم.

عزاداری امام حسین(ع)؛ از راهکارهای رفع همه مشکلات

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: عزاداری امام حسین(ع) یکی از مهم‌ترین راهکارهای رفع همه مشکلات است. روایات بسیار زیادی داریم که در آن‌ها آمده است برای رفع مشکلات به زیارت امام حسین(ع) بروید. عزاداری فقط برای ثواب نیست؛ چرا که علاوه بر ثواب، سبک زندگی الهی و رنگ زندگی خدایی نیز می‌دهد. در شرایط کنونی عزاداری را با رعایت کامل دستورالعمل‌ها و پروتکلهای بهداشتی باید انجام داد.

انتهای پیام
captcha